torsdag 20 maj 2010

Selma.... jag blir alldeles varm inombords vid åsynen av henne.
Nä, jag kollade inte mig själv i Öst-Nytt. Just då ledde jag in hästar. Bojkottar mig själv. Men vilken personvalslista den här bloggen skulle kunna drämma till med: Monica, Inger, USA-Inger, Rolf, Helena, Nils Dacke, jag.
Höll till vid cafeet idag. Försökte göra lite nytta. Framåt kvällen dök veterantraktorgänget upp, lite senare anlände De Gröna Gubbarna på sina motorcyklar.
Dan började bra. Precis när jag kommit i gång vid cafeet dök en stavgångande äldre herre upp. Han hade sett en snutt av inslaget med mig i morronteve. Han höll med mig, men bäst av allt var hans slutreplik: "Maud Olofsson....henne kan jag inte med."
Två gruvarbetare omkommer i en hissolycka. Inte skrivs det mycket om det i tidningarna. Ett tidens tecken?
Följer Veronica Palm (S) på Facebook. Imponeras av hennes geist och glöd.
Klockan är drygt midnatt, fan vad tiden går. Min kusin Annelie och hennes sambo drar iväg till Las Vegas. Men de ska inte gifta sig, påstår hon. Klart de ska. Det går inte att som sambos resa till Las Vegas och återvända hem utan att ha gängat sig i Elvis-kapellet. Jag fortsätter min kampanj. Men nu är Presleydenten trött. Han är inte van att arbeta.

17 kommentarer:

Monica sa...

Ja, visst är Selma gullig. Våra två yngsta barbarn är killar 13 o 15 år. och de är också himla mysiga
För de som inte är Facebookare så finns Veronica Palm också här http://veronica-palm.blogspot.com/

Åke sa...

Jag tycker att det finns drag av morfar hos Selma, på sant.
Brukar väl inte vara så tydligt i den åldern, efter far el morföräldrar. Tobbe är ju inte lika gullig förstås. Det är man sällan i hans ålder. Det är på gränsen att åldersskillnaden gör att Ni så småningom använder blöjor bägge två. Näe, det var väl att ta i ändå.

Inger sa...

Hade inte möjlighet att se Östnytt i går,har tittat i kväll på SVT play.Gör det du också Tobbe,så får du se vad du sa.För det du sa var bra!Jag håller med dej i ditt förslag och önskar att det blir verklighet i alla kommuner så småningom.Jag tror att det kommer!MEN MAUD FÅR INTE VARA MED!! Ja,att lilla Selma en hjärtevärmare,det förstår jag, så söt kan hon inte vara nåt annat. Mina hjärtevärmare är i JABA,VIBA HANBA,HONBA och DUBA åldern.Alla utom den älsta(fyllt tjugo)som talar god svenska igen.Tackolov! Monikas barnbarn,13 o 15 kan säkert det här BAspråket också.Men hav förtröstan!En dag har man återgått till vanlig svenska och JABA finns inte mer!

Åke sa...

FF?????????????????????????????

Monica sa...

Inger, jag vet att språket ändras med stigande ålder, våra tre äldsta barnbarnen är 27, 28 och 28 år och
det är enkelt att förstå vad de säger men de pratar rätt så fort.

Rolf sa...

Det lustiga är att ju äldre man blir, desto mer återvänder vi till språket vi föddes med och blöjor kan också bli aktuellt, om det vill sig illa.
En musiker släkt med Bramante
han smekte sin fru med en vante
fram till kvart över tio
allegro con brio
och efter halv elva andante

2 nunnor som var hos von Schewen
om natten besöktes av greven
nästa morgon man hör
dessa nunnor i kör
sjunga tvåstämmigt "Penis from heaven"

Helena sa...

Selma = vacker utsikt, klart att morfar blir varm. :)

Ta och titta på dig själv du, på SVTplay. Du gjorde bra ifrån dig, ingen dum ide du har.
På det kommunalaplanet betyder de nära sakfrågorna mer än det ideologiska.

Klok stavgångande herre angående Maud. Såg en av C:s valaffischer, "det behövs flera direktörer".
Jo jag tackar, är det direktörer med fallskärmar, bonusavtal och annat fint ?
Centern försöker göra det fint, för på bilden är direktören bagare !?
Vare sig C eller Maud behövs.

Åke sa...

Hur många bagare är direktörer, eller tvärtom? Deg tjänar dom i alla fall.
Jag tror tyvärr inte att de bruna(rödgröna) tar över i höst.
Reinfeldt och hans gäng har spurtat lite på slutet och det blir nog svårt att bli av med dom.
Med gruvliga hälsningar!

Åke sa...

Varning! Annika Trams FlamsLantz
på P4.
Hur kan skiten få fortsätta?

Rolf sa...

Intresset på bloggen är obefintlig.
Tobbe himlar med ögonen över Selma och luktar på blommor. Alla andra sitter ute och grillar och kopplar av. Skönt, det gör vi också i värmen på balkongen, med nyplanterade blommor och en kall öl i handen.
Detta medför att det blir en LF från mig i morgon, om någon är intresserad. Vi ska till Unnerstad och titta på presentartiklar först och jag ska baka muffins. SEN bär det å sta med frågor. Ha de Era gårdvarar.

Monica sa...

Jag sitter framför TVn eller som nu lyssnar på Karlavagnen med Marcus Birro, han är för go

Inger sa...

Och jag har lekt trädgårdsmästare och planterat vackra blommor i rabatterna,nu blir det Mons Kallentofts"Sommardöden"i solstolen.

Rolf sa...

Smultron och lavendel gäller på vår balkong,när panséerna åkte ut.
Om Tobbe har svalnat något, kanske även han kan hänga på LF.
Söker en författare.
100 år innan han föds. eldhärjas norrlandskusten och när han dör skjuter man skarpt i Arizona och någon målar vackra blommor.
Han skrev nog dagbok på sommaren om vinterns minnen och led nog inte av svagt hjärta.
En kvinnlig rollfigur i en av hans böcker, kom in i vår almanacka på 90-talet och han gifte om sig med en skytt. Pricka nu rätt, vilket inte 3 kronor gjorde.
Tror dom blir av med bronset mot Tyskland i morgon. Tjurskallen Bengt-Åke, fick det avslut han förtjänade.
Har just tagit ut kladdmuffins ur ugnen, hur goda som helst.
1:a pris i LF blir receptet på dessa enkla men proffsiga muffins.

Monica sa...

Kan kanske vara
Fjodor Michajlovitj Dostojevskij

Rolf sa...

Monica, du har just vunnit ett recept på supergoda muffins.

Monica sa...

VILKEN LYCKA.
Du kan väl skriva receptet här på Tobbes blogg så alla andra som vill kan baka dina supergoda muffins.
Man ska väl inte vara egoistisk och bara tänka på sig själv och skita i andra. ELLER HUR?

Det var två patienter på ett sjukhus. De låg i samma rum och blev till slut lite trötta på varandra, så de skämtade med varandra för att fördriva tiden. En dag klädde Andersson ut sig i glasögon, stetoskop och vit rock och gick in till sin kamrat Pettersson och presenterade sig som läkare. Den utklädde doktorn avslutade sin undersökning och sa:
-”Vi måste ta en långtemp”.
-”Långtemp? Vad är det”?
-”Jo, det innebär att ni måste ligga alldeles stilla på magen i en timme med termometer.
Vill ni vara så snäll och vända er om”!
Och den förklädde doktorn stack in tempen och gick. Där låg sedan Pettersson och väntade och väntade och tittade på sin klocka.
Plötsligt kom översköterskan in och betraktade förvånat Pettersson.
-”Vad står på här”?
Pettersson berättade om doktorn och om långtempen och översköterskan stramade upp sig och sa:
-”För det första är det jag som tar tempen på den här avdelningen och för det andra gör jag det med en termometer och inte en tulpan”!

Okidoki! - här kommer en L.V
En senior går in för sin årliga fysiska undersökning, tillsammans med sin hustru. När läkaren kommer in i undersökningsrummet säger han: ”Jag behöver ett urin-, avförings- och spermaprov”. Mannen som är lomhörd, vänder sig till hustrun och frågar: ”Vad sa han?” Hustrun skriker tillbaka: ”Ge honom dina kalsonger!!”

Rolf sa...

Blå Jungfru muffins ca 15-20 st
175 gr margarin/smör
100 g mörk blockchoklad(jag tog ljus)
2 ägg, 2,5 dl strösocker, ´1 tsk vaniljsocker, 1 krm salt, 1,5 dl vetemjöl, nobless(tunna runda chokladbitar), aluminiumformar.
Smält smör/margarin och choklad. Rör ihop övriga ingridienser och rör i chokladblandningen. Häll smeten i formarna och grädda i 200 grader ca 12 min. Lägg på noblessen direkt när du tagit ut formarna ur ugnen. Goda, enkelt och ser väldigt proffsiga ut.
Njut!