fredag 28 maj 2010

LÖRDASSCRÖNICA I CÖRREN

Eftersom jag längtar efter en riktig kulturminister kändes det lika uppfrisk­ande som en ridtur vid solnedgången att läsa LolloAsplunds intervju med Leif Pagrotsky (S) i Corren 25 maj.
Jag är till döden trött på det marknads­liberalt anfäktade flum som ockuperat kulturdebatten och mässar sitt muntra mantra om att konstnären måste bli entreprenör.
Den som vevar entreprenörsvalsen avslöjar bara sin okunnighet. Bildkonstnärerna, till exempel, hör till de mest företagsamma aktörerna vi har – men var finns marknaden, och har staten, det allmänna, ett ansvar för att konstnärerna kan verka?
– För mig har kulturen ett egenvärde, säger Pagrotsky och avfärdar babblet om att kulturarbetaren ”måste bli entreprenör”.
Så är det. Kulturen, i vid bemärkelse, behövs därför att den tvingar oss att tänka, reagera, gå utanför de invanda och upptrampade. Den ger bredd och fördjupning, den utmanar och skänker tröst.
Alltså måste kulturpolitikens ledord vara tillgänglighet och spridning, och staten får inte abdikera från sitt ansvar.
Dag Källman, konstnär, Vadstena – är du lönsam, lille vän? För exakt två år sen invigde jag en utställning i Källmans Galleriet Mejeriet/Ateljé ­KOMA. Verk av den alltid lika briljante BjörnSvensk. I dag inviger Stina Opitz utställningen Doggin´ around i samma lokaler.
Dag Källman är företagsam. Sliter som ett djur. Jag ser hur hans intensiva blick mörknar när kulturminister ­Lena Liljeroth Adelsohn (M) säger ”Du måste bli entreprenör”.
Utställningen: Öppen lördag/söndag kl 14–16, onsdag–fredag kl 15–18 till och med 30 juni.
Galleriet ligger några stenkast från Leksaksmuseet. Där spelar The Hub Caps onsdag kväll.
Maud Olofsson – snacka om tvära kast – sa i SVT i går att las ”stänger ute” unga och invandrare. Det var nåt nytt. Att las förbjuder företagarna att anställa unga och invandrare.
Kritiken mot ­regeringens ungdomsgaranti är överdriven. Se på prinsessan Madeleine. Hon firar lyxig semester i Miami.
Melodifestivalen. Att folk orkar bry sig.
”Barnflickan” – låt henne va ifred.
Alliansen styr propagandan: Media, ­Arbetsförmedlingen, näringslivsstödda tankesmedjor med flera trumpetar ut det ”sanna” budskapet. Pluralism kallas det.
Trevlig helg – njut av grönskan & God bless you!

10 kommentarer:

Monica sa...

En Trevlig Helg önskas dig också.
Vi ska åka till Kjäll Mos marknad nu

Rolf sa...

Jag hälsade på Kjäll Mos igår. Jag köpte en travandel och 2 trisslotter, på väg hem från Småängen. Kanske ett besök på Hamnfestivalen, men det är ett segt folk på Kolahalvön idag. Måste ladda upp inför Eurovision SC ikväll också, så det är mycket nu. Vi har inte hunnit melodikrysset heller, så det tar vi på nätet nu. Det var svårt sa grannen.
Min musiktävling igår var också svår. Det var 20 frågor om enbart
80-tals musik. 8 rätt hade vinnaren. Kanske en LF i em, ha de.

Rolf sa...

LF; söker en musikgrupp. 100 år innan den bildas, börjar året med en söndag eller fredag, beroende på vilken kalender du använder och adel, präster, borgare och bönder sammanträder.
Genombrottslåten har latinamerikansk influens och trummisen hette John och 1970 sjöng man om whiskey. Frontfiguren i bandet har en del gemensamt med en fransk tidningsman. Deras öden beseglades på samma sätt, men det skilde 10 dagar och 178 år mellan händelserna. Lycka till och det är ingen byggnadsfirma jag efterlyser.
GUD så lätt det blev nu då.
En HEL femmalott finns att hämta hos Tobbe, till den först bloggade rätta lösningen.

Monica sa...

The Doors
Jean Paul Marat
som mördades i sitt badkar
Jim Morrison
John Paul Densmore

Rolf sa...

Det tog nästan 3 timmar, men så rätt det blev Monica. Grattis till ära och lott.

Monica sa...

Vad då, 3 timmar? Det var bara 15 minuter efter att jag hade läst frågan som svaret skrevs.
Nu väntar sängen

Rolf sa...

Jag förstod nog det, ville bara retas lite. Deutschland über alles, vem sa det?.
Sov gott.

Rolf sa...

Blev en tialott som snabbhetspremie.

Inger sa...

Mors dag idag,och firad blev hon vår lilla mamma.Pigg som en mört,liten o nätt som en gärdsmyg och glad som en lärka är hon, mamma 89.Jag och mina tre syskon med våra respektive fikade(firade)hela eftermiddagen.Tårtan var kaloririk och ligger som en klump i nedre magmunnen,syrrans kalljästa smörbullar strax därunder och ROLFS BLÅ JUNGFRUNS MUFFINS glömde jag i kylskåpet i källaren,dom hade jag lovat ta med.Och bra var det väl att jag glömde ta med dom,för emellan smörbullar och gräddtårta hade dom blivigt för mycket.Men herreminje ROLF,VILKA GODA MUFFINS!Godare än godis skulle jag vilja säja.Lättbakade,snygga och proffsiga.Bra kaffepåmatenkaka.Tack Rolf.

Rolf sa...

Kul Inger att du gillade mina muffins. Det gjorde dom på mitt jobb också idag, när jag tog ner överskottet från mors dag.
Nåt helt annat. Jag läste en slogan idag, som jag tyckte var väldigt fyndig
-Att inte cykla, är att gå för långt-