torsdag 27 maj 2010

FRAJJDÄJJFRÖGAN I CÖRREN

Svenska varumärken. Det vimlar av dem. Många gestaltas i praktverket "Svenska varumärken i hus och hem" av Thorsten Sandberg. Boken är FredagsFrågans förstapris. Sponsor: Sven i Nygår´n.
Rolf Axén sponsar med "CinderFella" (dvd med Jerry Lewis). Övriga vinster: The Essential Johnny Cash (dubbel-cd) och 5 Triss.
Vilket är varumärket som föddes 300 år före Göran Perssons debut som statsråd? Förknippas med glassmaskiner, k-pistar och köttkvarnar. Blöjknuttarnas favorit när det begav sig. Är idag en koncern med drygt 100 bolag i 147 länder. I år flyttas tillverkning till Polen och Kina. Varumärkets mest berömda ledare för tanken till Göta kanal.
Svar senast måndag 15,21, torbjorn.gustavsson@corren.se eller Torbjörn Gustafsson, Corren, 581 89 Linköping.

5 kommentarer:

Torbjörn sa...

TILL ROLF med flera: Ytterligare ledtrådar äro absolut & strängeligen förbjudna.

raimo sa...

tror jag vet men inte säker:))göta kanal har du med som en ´luring´

bibbi vitamin sa...

Tiil Rolf med flera... en liten liten ledtråd gör väl ingen skada...

Anonym sa...

Rolf SABBA INTE DETTA NU MED FLER LEDTRÅDAR

Rolf sa...

Jag ska inget sabba. Sverige åkte ur MF igår, skandal. Bland den övriga skit som presenterades, borde hon gått vidare.
Jag var själv i Småängen och drog några gäddor i sjön Vien(uttalas vin) säger ortsbona eller dom törstiga.
På tal om vin, så har vi after work för ett sött gäng kl 17.00.
Karaoke/Wiispel står på menyn och lite musikgissning, typ melodikrysset, som jag gör själv.
Det kan Ni specialbeställa av mig, om Ni behöver till nåt särskilt tillfälle. Speciell musik, årtal, jul mm mm vad Ni vill. Tyvärr så kan den bara levereras på musikkassett(snart stenåldern)
I morgon ska jag knåpa ihop en LF.
Jag hittade inte FF i Corren idag.
Såg den inte först, men Tobbe hade tydligen flera inlägg.
Skål och tack för idag.