lördag 15 januari 2011

En Stoll-Ivar ringde idag och förklarade att han skulle "återuppta kontakten med chefredaktör Sigvardsson" för att "avlägsna" mig från Corren. Sånt blir Presleydenten upprymder av.
I lördasscrönican i cörren skriver jag några rader om Strindberg. Upphör aldrig att fascineras av hans språk. Vilken kraft, eld och lyster. "Roar" mig ibland med att läsa nån av alla dessa svenska deckare som matas ut som skit ur arslet på en dräktig sugga. Så platt, tomt å intetsägande. Ger mig fan på att jag skulle skriva bättre -- om jag nu kom på nått att skriva om. Mordet på välfärdsstaten kanske...
Medvetandet lever sitt eget liv, går sina egna krokiga vägar. Vet inte varför -- kanske för att jag babblade med Brorsan tidigare idag --- men plötsligt drar jag mig till minnes våra fjärttävlingar förr i världen. På den tiden vid 60-talets mitt då vi delade rum. Vår älskade Mor fick dåndimpen när hon öppnade dörren. Minns jag rätt lyckades brorsan en gång fixa till en fis som varade snudd på en minut. En sån låååååång dunderbrakare som hästar är experter på.
ROLF --- nåt nytt travtips på gång? Gärna med bra utdelning. Svar till signaturen "En som aldrig frågat förr."
LÄSER SE-tidningar från 1965. Kom över samtliga nummer för en oförskämt billig penning. 1965 och 1961. Vilka reportage! Å vilka tankeställare man får. 1965 känns inte så där överdrivet avlägset, men i USA sköts och lynchades svarta på löpande band, och svarta som propsade på att utnyttja sina medborgerliga rättigheter slogs ner. Vita bastanta karlar som ger sig på svarta kvinnor, fy fan. Åsså alla insändare där hederliga svenskar basunerar ut att skildringarna minsann är överdrivna.
SEN JAG skrev om byggherren Cocozza i Corren har jag fått flera telefonsamtal där de som ringer berättar halsbrytande historier om Cocozzas framfart bland annat i Linköping. "Men ingen vågar träda fram å säga som det är", sa en karl som ringde i går. Känns som en fläkt av alliansens Sverige 2011.
Goodnight sweethearts goodnight!

9 kommentarer:

Rolf sa...

Stalltips: Jag har spikat häst nr 8
i tredje loppet. Häst nr 5 i sjunde, kanske inte lika säkert, lycka till.

Monica sa...

Torbjörn känn dig inte nedslagen. Vi är många som tycker att du behövs i Corren.
Den andelen till travet som jag har köpt kostar 113 kr och i första löpet är häst nr 3 spik. I tredje loppet har jag 1,6 och 8 och i sjunde loppet 2, 5, 8, 9 11 och 14

Inger sa...

Roslund-Hellström,Henning Mankell eller Leif GW Person är INTE svinskit!!Så de så !
Min travandel idag,och förhoppningen kring den,blir nog till,som vanligt, en sån där hästdunderbrakare.

Skit i Stoll-Ivar Tobbe!"Stoll-Ivrar"finns överallt,i hela samhället. Fortsätt skriva dina mustigt kritiska krönikor!

Rolf sa...

Vi har trean med i första och 5 och 7 i sjunde.
Ska Ni följa travet på TV, så är det kl 17.00 idag.
Bry dig inte om stollarna Tobbe. Som jag skrev tidigare; mot dumhet kämpar även gudarna förgäves.

Torbjörn sa...

MONICA, GW Persson ÄR bra, men Manekll är blääää, dom andra har jag inte läst.

Monica sa...

En dos deckare är ett måste innan jag över huvud taget försöker att tänka på att somna och av de svenska författarna så tycker jag att Roslund & Hellström är helt suveräna, man vill bara ha mer
Gå in här så kan du rösta på din favorit av svenska deckarförfattare
http://www.aftonbladet.se/wendela/ledig/article5535198.ab

Rolf sa...

Manekll är inte lika bra som Mankell. Är dom släkt kanske?

Monica sa...

Skriv ut - Nyheter - DN.SE
8 jul 2010 ...
Henning Manekll, Liza Marklund och Stieg Larsson och andra deckarförfattare får nu sina porträtt på nya 6-kronorsmärken.
...
www.dn.se/kultur-noje/konst-form/skicka-mankell-vart-du-vill?rm=print

Kellman sa...

Vad heter karl´n?