torsdag 8 december 2011

FREDAXFRÅGAN

Dåligt samvete för att jag inte besvarade 300 FF-mejl förra helgen. Nu skärper jag mig. Mest därför att frågan är så svår att många av er bryter ihop. Vad heter julblomman (X) som vill ha det ljust å svalt å vars latinska namn för tanken till en månad som uppmärksammar mor?
X associerar till en vals som lirades av bland andra en legendarisk knapptryckare med drag och vars efternamn kan kopplas samman med en stundande högtidshelg.
Prisbordet slår värsta julbordet med elefantlängder: Premium Publishing: Boken om Bildjournalen (582 sidor, första upplagan slutsåld).
Peter Wåhlin, Skänninge, sponsrar med Nostalgi–termometer, Restaurang Kasken med 2 lunchbiljetter, Anonym Dam i Mjölby med Julklapp, Presleydenten med Elvis Christmas Album (cd) samt Refreshments Christmas Spirits (cd). Corren står för 5 Triss.
Svar senast måndag kl 14.06, Torbjörn Gustavsson, Corren, 581 89 Linköping, torbjorn.gustavsson@corren.se, sms 0708 280609, meddelande Facebook.

11 kommentarer:

Rolf sa...

Du får nog en hel del mail att svara på den här gången också, gissar jag.

Rolf sa...

Jag tror att Hank Laver och Klari Nett kompade dragspelaren i låten, som har med julblomman att göra.
Kan det vara korkek? Korkat va!

Inger sa...

Höll på att bryta ihop,men nu vet jag!

Benny Johansson sa...

ikväll det är det google som gäller förstår jag.

Rolf sa...

Vadå google?
I morgon utökar jag Tobbes dignande prisbord till FF med en sprillans ny Volvo 444, en svart. Min morfars bror Adolf i Åtvidaberg(biografvakten) och en dotter som heter Inga-Maj, vann
13 000,- för så där 55 år sedan och köpte en precis likadan som den här. Jag kommer ihåg att han fick pengar över till annat också. Jag kommer också ihåg min avlidna mormors tel.nr och reg.nr på mín Amazon 1963, som båda har varit döda i många år, MEN jag kommer knappt ihåg vad jag åt till lunch idag. Är det märkligt, eller är det nån som känner igen sig?
Håller tummarna för våra handbollsdamer och LHC...nja!
Jag har röstat på Jerringpriset också och det blev damernas fotbollslandslag. Alla kandidater är värda priset, men man måste ju välja.

Rolf sa...

Jag kommer till och med ihåg att det var stryktipset han vann på. Putte Kock med cigarren var för go´

Roland Nyström sa...

Volvo 444? Modellbil måste det vara, annars får Tobbe svårt med paketeringen, är det en fullskalebil tar han den nog själv. Frågan är inte lätt, måste invänta sambon hon sköter blomavdelningen. Jag kom fram till att den som spelar är dragspelare, hittade namnet och googlade bland hans låtar men det hjälpte inte.

Rolf sa...

Bilen är levererad och jag hoppas att Tobbe kan publicera en fin bild på den, här eller på FB.
Dragspelaren har ju gjort några stycken.
LHC saknade Modo kraft att vinna igår. Jämtin ut igen i ett känsligt läge och sen förpassad till duschen på slutet. Vad är det för fel på den karl´n? Han borde satsat på boxning el dyl.
När Modos spelare Pöck gick på hockey som åskådare, fanns det ingen sittplats och alla runtomkring frågade honom - Fick du
ståpöck. Det var egentligen Gregory Peck. Ännu roligare hade det varit om det gällt Brad Pitt.

Inger sa...

I början på 60talet hade vi också en PV444. En gråblå.Jag tror färgen hette duvblå.Finns det blå duvor?Alltså inte druvor nu,Rolf!
Reg.E 70003.Senare bytte vi till en vit Amason,men det reg.nr. har jag glömt.Nu måste jag nog gå ut i garaget och titta vad vi har för nr.på vår nuvarande, för se det kommer jag inte ihåg!

Rolf sa...

Min första bil var också en Amazon 1963. Köpt hos Rejmes i Tannefors för 3 000,- Bil nr E 84500. Omkring 1968 eller så. Tänk så billigt för en bil som bara var ca 8 år. Det VAR bättre förr. Efter det hade jag 2 st P 1800 efter varandra. Den senaste av dom köpte jag av Claes Jöhncke. Superläcker med taklucka och reservhjulet låg utanpå bagageluckan med en läcker ekerfälg. Claes spelade golf och fick inte rum med golfbagen i kofferten annars.

Rolf sa...

Båda bilarna var vita. Man var ju ett helgon på den tiden.