lördag 17 mars 2012

LÖRDAG, med Vår i sikte. Fem grader plus vid midnatt varslar om vår. Himlen just nu: Som grädde som är på väg att surna. Fräckisar var det, ja. Den här från Thomas Wallin är gullig:
Pappan kommer hem och möter 5-årige sonen, som frågar: "Pappa, pappa, vad kallas det när man ligger ovanpå varann? "Ups", tänker fadern, "han är ju för liten att förstå". Så kommer räddningen: Bollibompa på TV, och efter det läggdags. Nästa kväll kommer samma fråga: "Pappa vad kallas det för.....?" Denna gång klarar sig fadern undan med "jag måste förbereda mig inför tjänsteresan i morgon, så vi får ta det på fredag när jag kommer hem." Fredagen kommer och när fadern kommer hem, kommer sonen glädjestrålande och ropar "Pappa, pappa! Nu vet jag vad det kallas. "Jaha", tänker fadern, "det blir ju muntert att förklara det här".
-- Ja, låt höra, vad kallas det?
-- Våningssäng, vad trodde du?
Stellan Boozon langar över en insomnad klassiker som tål att väckas upp:
"Bönderna har det bra. Får dom inte in säden får dom skördebidrag,
får dom in den får dom barnbidrag."
Eivor Lönn, Benny Johansson, Sirkka Norberg tackar ödmjukast för FräckisÅret 2012 å kopierar varenda en: "Alltid när jag ska berätta en rolig historia så har jag glömt någon del av den", konstaterar Eivor, å hon är inte ensam. Jag vet hur det är.
Innan FibAktuellt urartade serverade Åke Söderqvist fräckisar på löpande band. Du som har några årsringar runt maggen minns Söderqvist som ett av skäggen i TV-rutan. I nummer 44 från 1965 portionerar han ut följande Sanning: Vad gör gifta män gör när de älskat färdigt för natten?
5 procent vänder sig mot väggen och somnar.
10 procent går upp, tänder en cigarret, tar en liten grogg etc.
85 procent går hem till till frun.

1 kommentar:

Sussie sa...

den där sista är lagom kort för att komma ihåg:)ska kolla i farsans gömmor han är som tobbe och har såna där gamla tidningar sparade:))vart tog hojvädret vägen:(