fredag 28 augusti 2009

"AND YOU PASS through towns too small to even have a name."

18 kommentarer:

Rolf sa...

Fredagsfrågan; Söker en kvinnlig författare och staden hon föddes i var inte för liten, för att bli utan namn. Den omnämns som stad redan 1275. 100 år innan hon föds flyttar man en hel stad i Skåne och det föds en läkare, som troligen inte fick smittkoppor.
Året hon dör, föds en annan känd kvinna, som sommarpratade 1984.
Enligt en annan känd författare var hon rätt paj.
Hade hon levt idag så hade följande kombination hjälpt dig att hitta henne 58 17´41´´N 14 38´28´´O. 58 och 38 är grader.
Hon gillade nog kvinnorörelser men hon rörde sig inte så mycket att hon fick några barn. Hon höll Carl i handen 1915.

Torbjörn sa...

Ellen Key.
Jokkmokks-Jokke sjunger om henne: Med Ellen under fällen i den månbelysta kvällen....

Monica sa...

Torbjörn har rätt, det är Ellen Key
I August Strindbergs "Svarta fanor" skildras Ellen Key under pseudonymen Hanna Paj som en osympatisk och intrigant person. ...Och 1915 så höll hon Carl Milles i handen.
Läkaren Edward Jenner föds 1749, alltså 100 år innan Ellen föds

Torbjörn sa...

Trevlig helg, Monica, å sköt om dig!

Monica sa...

Tack,desamma till dej!

Rolf sa...

Som sagt inga motjuck gick hem där, trots att hon gillade andra kvinnorörelser. Hon var förTjust i Carl Milles. Man undrar om det bara var handen hon höll i. Tösen från Tjust var en kämpe.
Vi åker nog till Stocklycke vandrarhem en helg och river av kantarellerna hustrun inte hann att plocka. I morgon börjat vi dock,efter en mykologs inrådan, vår svamporgie i Prästtomta och Kvarn. Hur mycket svamp som helst säger han. Kul att Tobbe hängde på fredagsfrågan också. I morgon kommer dock en värre historia, som jag tror att frugan kokar ihop. Jag kommer också att vara ovetande om svaret. Möter vi björn kommer en rapport om det.

Monica sa...

När ni ändå är vid Stocklycke så titta in hos Ellens sommarhus Strand på sydsluttningen Omberg vid Vättern (58°17′41″N 14°38′28″O / 58.29472, 14.64111), vanligen känt som Ellen Keys Strand
Förresten, vad är det för en mykolog som har tipsat om Prästtomta och Kvarn?
Det är ju där som mina bästa svampställen finns, men ok, här kommer ett tips till.
Det bästa är att vara där på fredag kl. 17.00, det är då och lö-söndag som det är tillåtet för allmänheten att åka in på skjutfältet.
Det ska bli spännande att se hur frågan blir som du tror att frugan ska koka ihop.
Att jag hade hjälp av Tobbes svar är självklart. Men eftersom han inte kunde svaret på sin egen fråga så var jag tvungen att kolla om det här stämde.
Det går inte alltid att lita på vad den luringen skriver
Trevlig Helg o lycka till med svampplockningen!

Rolf sa...

Bengt Sändh är en duktig mykolog,som jag känner, men det är inte han i det här fallet.
Vi kommer nog in på skjutfältet ska du se, med den info jag har.
Det är klart att vi tittar in till Ellen under kvällen i den månbelysta kvällen.
Vad har du för tangentbord? Jag har inget tecken för grader på mitt
o.
Vi återkommer med en svamprapport och en djävligt svår lördagsfråga, så samla krafter DBDP.

Monica sa...

Herregud, jag har massor med tecken på mitt tangentbord som jag inte har en aning om vad de betyder, men
(58°17′41″N 14°38′28″O / 58.29472, 14.64111)
kopierade jag från http://sv.wikipedia.org/wiki/Ellen_Key
Ska ni vara två stycken för att göra en lördagsfråga?
Då hoppas jag på hjälp från Tobbe
Vad betyder DBDP är det nåt som du själv har hittat på?
Jag vet att Bengt Sändh är en duktig mykolog, tyvärr har jag aldrig träffat honom men jag har träffat Rolf Lidberg, han och B. S hade ju lite samarbete http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2009_2_Med_SMF_30_ar.pdf
Och vet du, att svamp går också jättebra att färga garn med

Rolf sa...

Du fick nog med graderna för att du kopierade texten. Kolla får du se att tecknet inte finns på tangentbordet.
Vi är inte 2 som ska göra frågan, bara HON och jag får också vara med och gissa.
DBDP= det bloggande duktiga packet.
Jag äter hellre svampen, än färgar garner. Erroll Garner var redan färgad förresten. En släkting till Perssons garner.

Tryffelsvinet sa...

Kontraorder från mykologen. Han har fått vittring över Bjärka-Säby.

Rolf sa...

Skogen är full av lingonben...hästen heter Sverker.
Sten och Ebbe Nilson hade ett radioprogram för länge sedan på morgonen som hette "Smultron och tång" och om jag får chansen att göra ett till(gjorde ett på -80 talet)ska jag döpa det till "Krutrök och kantareller"
Det visade sig att mykologen hade sniffat thinner, så vi hamnade i Prästtomta ändå. Svart trumpet, trattkantareller och 7 kilo gula kantareller, blev skörden.
Vi träffade generalmajoren som sa
-Ni kantarellsbussen därborta och det gjorde vi. Jag tittade efter dig Monika men det var ganska tomt med bilar i området. Dom sköt som faan omkring oss. Vi träffade patron på en fyrhjuling, han stank sprit men sa-Gå in varsomhelst, det dräller av svamp överallt och det gjorde det. Frun vilar på hanen(hon är inte tung) men kanske vill ta frågan i morgon, trots mina protester. Kanske gör en själv snart.

Monica sa...

Vi har allt varit till Prästtomta vi också och jag tyckte det var mycket folk ute och rörde på sig. Vi plockade inte lika mycket kantareller som ni gjorde, men det räckte både till oss och granntanten, några trattkantareller har jag inte sett till än.
Den thinnersniffande mykologen nosade han reda på Psilocybinsvampar
som man tillagar genom att koka och sedan dricka dem, men de kan också ätas.

Rolf sa...

Av Psilocybinarter är mexicana ganska hyfsad.
Jag trodde först att jag själv hade hallucinationer, när jag såg dom gula fälten...eller som radiokanalen jag döpt om till "Gula favoriter".
Jag ska strax skicka över ett foto till Tobbe´s mail, på all svamp och hoppas att han kan lägga ut bilden här. Han hade visst problem med det en gång, men har han inga smarta ungar hemma. Kopiera och bifoga kanske kan va nåt. Nån här på bloggen kanske kan ge honom instruktioner om han misslyckas.
Frugan är i tvättstugan och inte alls intresserad av några frågor, en vacker dag stryker hon me´.
Lilla krysset i Corren basar jag över, men där stryks det en hel del också pga fel. Om bilden kommer så kolla in storleken, trots att den inte beror på den, sägs det.

Rolf sa...

DDDP använde vi under min musikaliska karriär, som då betydde
Det Dansande Dumma Packet.
På tal om hallucinationer, har Ni yrat nåt idag? www.yr.no. Onsdagen bjuder på en hel del sol och även idag framåt kvällen.
Vi skulle egentligen övervakat Finnkampen i helgen, men svampen var intressantare. Det var någon ur DDDP som trodde att Finnkampen var en tävling, där man sprang och letade efter en häst, finn kampen.
Kanske nåt Tobbe gjort nån gång.

Rolf sa...

Letat efter sina hästar alltså.

Monica sa...

Rolf!
Om du hade tagit hand om tvätten, så kanske frugan hunnit med en fråga. Nu gör det mig detsamma, jag ska gå upp till granntanten, spela Bingolotto och titta på en deckare

Rolf sa...

Jag vek lakan och sorterade tvätten,så dä så.
På tal om lakan; En tjej som jobbade på Tuppens lakansväv i Norrköping på den tiden, sa upp sig själv med orden till direktören
-Jag tjänar mer på ett lakan än vad Ni gör på 100.
Bergsrondellen kostade 60 miljoner.Jag undrar vad dom kostar i Konsert & Kongressparken, som går och drar benen efter sig.
Just nu står det en målarkludd och målar några obegripliga mönster på muren, till den kommande dammen.
En kvinnlig konstnär från Sthlm och hon kostar väl inget förstås.
220 000 stenar åt olika håll i Bergsrondellen och jag undrar hur många som går åt i KK och hur många håll dom ska ligga åt.
Sen ska väl Demirok och Lindvall stå där på invigningen och slå sig för brösten. Jag ser redan bilden framför mig. Det har också rests några stora bruna cementpelare vid ingångarna till parken och där ska väl deras foto placeras antagligen.