lördag 15 augusti 2009



HI FOLKS!!!! MONICAS kommentar under mitt senaste inlägg får Tobbe att krypa fram ur gömmorna. "Jag saknar dig", skriver den förjusande kvinnan, och såna ord biter och uppfordrar och får Tobbe att kravla fram ur de djupa grottorna.
I MORRN infaller den 16 augusti. Kungens dödsdag. Som alltid: Jag tänder ett ljus och spelar min första Elvis-skiva: EP´n med Little Sister, His Latest Flame, I gotta Know och Are You Lonesome tonight. Sverige styrs av en ideologiskt målinriktad högerregering, hela Europa skakas av konvulsionerna från den tungt framrullande högervågen --- Elvis behövs mer än nånsin.
GLATT BESÖKJohannas café i dag. Hon sa att en busslast från Linköping skulle anlända cirkus halv fem. Hon visste att det handlade om en busslast pensionärer, men inte exakt var de kom ifrån. Min uppgift: Att berätta om byn Yxefall, dess historia osv. Det visade sig att jag kände igen många av dem: Före detta fackliga aktivister, som knegat på bland annat Saab, Hackefors Porslin och Corren. Härligt att trädda dem, rekorderligt folk, såna som byggde upp det som nu håller på att raseras. Några efterlyste mina krönikor i Corren. Det värmde. Nästa vecka återgår Corren till vintereditionen, då är det dags........
SOCIALDEMOKRATERNA pendlar kring 30 procent i opinionsmätningarna. Existerar det problemlösande och sunt verklighetsförankrade arbetarpartiet? 30 procent i en tid av massarbetslöshet och våldsamt vidgade klyftor? Excuse me, men allt står inte riktigt rätt till....
ÖGONEN BRINNER. Fick in nåt skit under städningen på caféet häromkvällen och det blir bara värre och värre. I morrn, som är i dag, dvs lördag, kör jag ut ett lass ved till stugan där Frugan huserar. Måset ta några nya kort på The Rose, som klipptes häromdan. Jag klipper mig kommande fredag. Ser snart ut som en hippie. Minns du den? Hippy hippy shake med The Swinging Blue Jeans?
"FRISKOLOR", dvs skattefinansierade privatskolor, privatisering av den offentliga sektorn, successivt försämrade socialförsäkringar och urgröpt a-kassa, allt tuffare ekonomiska villkor för kommuner och landsting. Nu får fan sossarna skärpa till sig och mejsla ut den politik som arbetarklassen och dess allierade vill se. Annars? Fortsatt borgerligt styre efter september 2010 --- och med Sverigedemokraterna i riksdagen.
VARFÖR GIFTA kvinnor väger mer än ogifta kvinns? Den ogifta kvinnan kommer om kvällen, kollar i kylskåpet, går och lägger sig. Den gifta kvinnan kommer hem om kvällen, kollar vad som ligger i sängen --- och går till kylskåpet.
UFFE HOLMERTZ och BJÖRN FREDELL var sommarens sista gäster på allsången i Johannas café. Trevligt och medryckande program, med ironiska slängar mot bland annat kungahuset och de växande klyftornas Sverige. Holmertz och Fredell borde husera i Radio Östergötland.
Goodnight sweethearts goodnight.

11 kommentarer:

Rolf sa...

Kul att du också är "always alive"
så vi slapp return to sender.

Rolf sa...

Vad sägs om en lördagsfråga, nu när bloggen har blossat upp igen.
Söker en östgötsk ort. Namnet härstammar från 1300-talet men församlingen tillkom på 1640-talet.
Ni kommer nog på namnet om Ni är lite i hatten. Svenskar och Danskar krigar, trots att bönderna betalat 6 lod silver för att få vara i fred. Det bodde nog många flugor vid en av socknens 30 sjöar.
Man rumlade en hel del där.
100 år innan församlingen bildades var dåvarande kungen i Örebro och 100 år efter bildandet, dansade man i hattar i Dalarna. Lätt va!

Pekka L sa...

Holmertz och Fredell har huserat färdigt i radion. Jag tycker dom ska njuta av pensionen

Pekka L sa...

Holmertz ringde upp Fredell, som skulle vara nån gammal ensling på en öde ö och jag kommer inte ihåg namnet på honom nu, men URLÖJLIGT var det i alla fall, du Hölmertz, en gammal trum-petare som du är och liten och satt.

Pekka igen sa...

Nigvil Kväljningsson var det nog.

Monica sa...

Rolf! Tänker du på TREHÖRNA och Flugebosjön?

Rolf sa...

Min hatt den har 3 kanter...hur bär du dig åt? Helt rätt igen.
kram.
Måste låta frun göra en svårare fråga.

Anonym sa...

Kungen döpds får topbbe att träda fram igen, tack för det

Tommy S sa...

Vadå dödsdag!!!!!!HAN är väl inte död.

Monica sa...

Det är självklart att inte Elvis är död, jag hörde honom på radion

Bettan sa...

Elvis LEVER absolut åtminstingen i mitt huvud. När kommer dina kröniker tobbe???