fredag 21 augusti 2009

AUGUSTI och sensommar. Jag älskar ljuset vid denna tid, den mättade grönskan, med vibrationer av annalkande höst. Kom mig äntligen för att tvätta bilen i går kväll. Länge och omsorgsfullt. Snudd på reconditionering. Jag älskar att tvätta bilen. Nästan som att ha sex. Fullbordade akten med att hänga upp en doftgran.
I KVÄLL på TV2: Berliner Alexanderplatz. Serien träffade mitt i hjärtat när den sändes första gången. Hoppas den håller att kolla på nytt. Tiden påminner en del om den vi genomlider i dag.
I MORRN bitti bär det av till Västervik. Fölmönstring. The Rose ska visa upp sig för första gången. Vi lyckades få bli sista ekipage. Rebecka, morsan, har nämligen för vana att aldrig sluta springa när mönstringen är klar. Johanna och Siri brukar få springa flera kilometer innan hon hon äntligen stannar. Känns som att Rebecka tänker att har jag nu kommit upp för att visa upp min unge så ska de minsann få skåda morsan också.
JAG TAR med kamera. The Rose måste förevigas. Jojo, Rebecka också.
HÄRLIGT Å UPPBYGGLIGT: Att ensam vanka omkring bland hästarna, snacka lite med dom och ventilera stort å smått. Frugans och döttrarnas hästar går tillsammans med Ingegerds så det är en illuster samling. The Rose kommer alltid fram och nafsar på mina kläder.
SENARE IDAG: Klippning hos Annika på torget i Kisa. Nä, inte på torget utan i kåken vid torget. Bredvid sheriffmyndigheten. Känns tryggt.

14 kommentarer:

Rolf sa...

Det är lite mindre skum när jag har sex, annars är tryckluftsstrålen densamma, som i tvätthallen.
5 augusti firade vi bröllopsdag i Västervik. Bodde i sviten på Statt och middag på Idö. Det är ingen idé idá Ida på Idö, står det på dörren efter stängning.
Ska bli kul att se om du får några vettiga reaktioner och kommentarer på Lördagskrönikan Corren, som rör den politiska delen. 0 kommentarer
brukar stå sig länge. Möjligen något gensvar vad beträffar bakelserna.
Nå Tobbe, vad anser du om åsikten som Reinfeldt och jag delar, beträffande Saab?
Kanske en liten fredagsfråga framåt kvällen. I morgon är det den årliga brännbollsfesten, som startar redan kl 3 på em och då brukar det mesta mynna ut i stora frågetecken, som man inte gärna bloggar om. Eller...kanske ska ta med laptopen ut...s.k. brännblogg.

Torbjörn sa...

Tjena Rolf, har du verkligen läst det jag skrev om just Saab???

Rolf sa...

Jag har läst vad du skrivit. Jag tolkar ändå din skrivning, som att du tycker att regeringen ska ställa upp på ett lån för detta.
Bävern vill ha vindkraft istället för hästkraft.
Det är inte dom som puffar den inhemska fordonsindustrin över stupet. Det är bl a dom som tidgare skott sig i branschen, som står för den puffen. Samt att bilarna inte stått sig i konkurrensen.
Det är ju också ett risktagande att leka med Svea Moders penningar och jag förstår att inte Reinfeldt
vill spela roulette med dom.
Har jag missförstått dina ord?
Borg ville presentera en krisbudget men med tanke på den kommande influensan, borde han presentera en grisbudget.

Moder Svea sa...

Volvo skulle exempelvis ha kommit med en bränslesnål bil, för så där 10 år sedan. Nu är det så dags, då ett flertal märken redan ligger flera år före. Om alla VD:n på olika nivåer, erbjudit sig att halvera sina löner till att börja med, så hade man åtminstone visat att man vill dra sitt strå till stacken. Enligt min åsikt finns det flera tungt vägande orsaker, till att regeringen inte bör ställa upp med pengar och ge sig in i bilindustrin. Den måste stå på egna ben.

Anonym sa...

Det finns andra industrier än bilindustrin som behöver stöd i så fall. Om du tillverkar kylskåp eller bilar... var går gränsen? Det är lika smärtsamt för Motala att Dometic läggs ner som för Gbg om Volvo försvinner.

På tal om Dometic - vad händer? Varsel på gång för de som är kvar - eller? Hur går det med flytten? Blir det någon verksamhet kvar i Motala alls?
Hittade en artikel på
http://www.penews.com/archive/keyword/dometic/1/content
/1054999335/restricted
Kul om ngn hade lust att kolla upp det här.
//Fia

Austin sa...

Bra Anonym, håller med fullständigt. Det finns andra lika viktiga branscher, som kanske borde stöttas också. Bilindustrin har delvis grävt sin egen grav.
För Volvos del gäller det att leva upp till namnet VOLVO=jag rullar,
SAAB= sälj aset annars byt. Jag tror jag ska åka och tvätta bilen förresten, så får man se om man får samma lustkänslor som Tobbe.
Full rulle på trycket som vanligt.

Rolf sa...

En liten lördagsfråga i all hast.Blev upphetsad av biltvätten.
Söker ett land.
Här finns det gott om jord med löss ibland 4 miljoner invånare. Man dansar i 7/16 takt(vet i faan hur det går till)Jag vill inte spela trummor till i alla fall.
Man läser i dagstidningen som är en mjukvara om ozoneskiktet men inga stridsflygplan. 200 år innan landet blev självständigt föddes
-- --- .-. ... .
Kan du inte svaret, får du slå dig gul och blå tills du ser rött.

Monica sa...

Kan det vara NORGE?
Norrmännen är ju kloka har sagt nej både till "Gökungen" Jasen och EU

Monica sa...

Annars så kan det vara Sydafrika.
De är ju lyckligt lottade som har fått "Gökungen"
Det är väl något som de behöver???????????

Rolf sa...

Jag undrar om låtarna i 7/16 takt går i dur?

Rolf sa...

...det gjorde dom inte i morse

Rolf sa...

Norge har 4,7 miljoner inv. och Sydafrika 44 miljoner, alltså är det inget av dom länderna.

Rolf sa...

Läste om Björn Borg i helgen. Han övergav den italienska sångerskan för att hennes Loredana.
Han tänker flytta tillbaka till Mariana, för nu har hon Rumänien.
Svaret på lördagsfrågan är Moldavien.Samuel Morse föddes 200 år innan(1791) landet blev självständigt. Punkter och streck i frågan är morse för Morse. Gul,blå och röd är flaggan.
Ozone heter en känd musikgrupp från landet. Deras största tidning heter Flux, som också är namnet på en mjukvara till datorn mm mm mm

Åke sa...

Moll i da´igen i Moldavien...ja ja det är äntligen måndag och mössen sover framför datorn och dom som håller i dom också tydligen.
Sätt på en ostbit, det tycker jag om, sa han till dom som draggade efter hans löständer i sjön.
25,7 grader utanför fönstret i solen och YR spår flera soldagar, så det är väl där alla är..ute i solen. I morgon är det tisdag och det är veckans absolut tråkigaste dag. Vi borde ha 6-dagaras vecka.