tisdag 21 april 2009

HENRY FORD. Utflykten till Värna och Markus Sörlins A-Ford-bygge (kolla inläggen här under) sätter associationskedjorna i rullning. Gubben Ford var en mångfacetterad karl. En motsägelsefull och de många motsatsernas man. Ena stunden höjde han bilarbetarnas löner rejält, nästa stund avskedade han blint till höger och vänster, under det andra världskriget gav han uttryck för antisemitiska åsikter, åsåvidare åssåvidare.

BONNSONEN Henry Ford startade Ford Motor Company 1903. Strax därefter var bolaget konkursmässigt men Henry lyckades ragga ytterligare några finansiärer i sista stund. Framgångarna med T-Forden befäste företagets ställning som världens ledande biltillverkare. Drygt 15 miljoner bilar tillverkades, och i jämförelse med andra modeller var den möjlig att köpa även för folk ur arbetarklassen. Det var Henry Fords idé. En bil för folket.

1930-TALET. Vid decennieskiftet gick drygt 5 000 banker i konkurs i USA. Depression. Henry Ford menar att storbankerna ligger bakom finanskrisen och väljer motsatt väg än den som de flesta andra företagsledare tar. Ford höjer sin arbetares löner och garanterar dem livsmedel och andra varor i särskilda butiker kopplade till Fordkoncernen. A-Forden, som ersätter storsäljaren T-Ford i väntan på något nytt, säljer bra, även om General Motors går om. Sånt som flashsig flärd och design var inte Henry Fords grej. "Köp en T-Ford, du får den i vilken färg som helst så länge du väljer svart", hette det tidigare.

TIDERNA försämrdaes ytterligare och Ford sänkte lönerna för sina anställda. Konkurrensen från Chrysler --- som nyligen introducerat lågprismodellen Plymouth --- och General Motors --- som hade stor framgång med den nya sexan, "till priset av en fyra" --- hårdnade. Henry Ford klurade ut nästa motdrag: En V8 för folket. Billig, rationell och ändamålsenlig. Fords 32-modell presenterades våren 1932. V8-motorn var på 221 kubiktum och levererade ungefär 65 hästkrafter. 32-an är väl den mest eftertraktade hotrodmodellen --- du har väl sett American Graffitti/Sista natten med gänget?

30-TALET. Chrysler och GM tillåter fackföreningar. Henry Ford vägrar. Han lejer maffian för att hålla arbetarna på mattan. Till sist tvingas han ge med sig. Inte därför att han plötsligt börjar älska facket utan därför att företaget riskerade att gå miste om statliga beställningar till försvaret om arbetarna inte tilläts organisera sig. Minns jag rätt tilläts bilarbetarfacket att verka på Fords fabriker 1942. Att Ford tappade terräng i förhållande till konkurrenterna under det andra världskriget berodde till stor del på Henry Fords idiotiska och egensinniga uppträdande. Först gjorde han anspråk på att stoppa världskriget för egen hand, sen yttrade han sig välvilligt om Hitlers och nazitysklands krigföring.

SONEN EDSEL, ett tragiskt kapitel, avled 1943 och Henry 1947. Året efter presenterade Edsels son Henry II företagets "efterkrigsbil". 1949 slår Ford nytt produktionsrekord: 841 170 personbilar. I dag leds Ford Motor Company av William Clay Jr, brorson till Henry II.

MEN DEN modell som uppkallades efter Henrys son Edsel blev ingen hit. Inte då. Idag är den högvilt på samlarmarknaden.

5 kommentarer:

blondbomb sa...

ojojoj
att du orkar inte ens roffe orkar läsa

Rolf sa...

Man försöker men det är segt och speciellt när man inte är intresserad av den här typen av bilar. Tack för omtanken.

tutt sa...

Jaa,du visst var det bättre förr! Intressant läsning. Jag menar, dom sparkade folk till höger och till vänster, vissa blev kvar till vänster. He he.

Moshe sa...

susta natten med gänget skitbra film speciellt när de fäster en kätting kring bakaxeln på snuthäcken

Mia sa...

Underbart inlägg!!!