måndag 20 april 2009

NYSS HEMKOMMEN efter att ha tillbringat del av kvällen hos Frugan på rummet i korttidsboendet. Fan så kallt det är utomhus. På parkeringen träffade jag en dam som jobbar politiskt på kommunnivå för sossarna. Hon är bekymrad. Hon är inte ensam.
BREVLÅDAN var rena glädjeexplosionen. Fem tidningar med Elvis i centrum. Kvällen är räddad. Leve Tradera, där går att fynda. Veckojournalen från 1961 med Elvis på omslaget till exempel. Eller Idolparaden från 1965 --- med Elvis på omslaget. Förstås. Eller Lektyr med naken brud på omslagety och Elvis-uppslag i tidningen. Vad säger du, Marie?
NÄR JAG KOM FRÅN stan styrde jag stegen till Karlbergs och hämtade Volvon. För första gången på 40 år byter jag inte till sommardäck själv. Nä, det beror inte på att jag lagt av mig. Jag var tvungen att bajja två nya Gislaved (BÄST!!!) och eftersom verkstan skulle kränga på dom nya på de befintliga fälgarna satte de på de andra däcken också. Lite skämsigt känns det allt. Att inte fixa däckbytet själv. Men i fortsättningen fixar Gustafsson bytet på egen hand igen.
SEX ELVIS-tidningar!!!!!! Nu ska jag fixa i ordning vinterdäcken och stuva in dom prydligt i plast --- sen väntar kaffe och läsning av Elvis-tidningar. Ger fullständigt fan i vad som händer i världen i övrigt.

4 kommentarer:

Anders Blom sa...

Grattis till Elvis-fynden !

Bettan sa...

haha jag riktigt ser dig framför mig med fika och massa Elvistidningar. Det är du värd och hälsa Ingvor.

Inger sa...

Torbjörn,
Hittade Dennis Lehane boken på biblioteket I Bellingham. Har nyss avslutat 12te kapitlet. Verkligen engagerande bok.
Min nu avlidne förste mans familj kom upp till Chicago från Guadalajara, Mexico, ca 1910. Papa Nino trodde han hade skjutit ihjäl en gubbe i ett barbråk och flydde med sin 15 åriga fru norrut till slakterierna i Chicago området. Jag är säker på att han var mitt uppe i bråken kring fackföreningsbildandet och måste väl ofta jobba svart eftersom han inte var amerikansk medborgare.
Papa Nino hamnade så småningom som rik mejeriägare i Chino (öster om Los Angles) i California. Han gav var och en av sina fyra söner ett eget mejeri på 1950talet, men ingen av dom lyckades hålla dom igång. Latmasar.
Jag ser fram emot att läsa färdigt boken.
Det är nog sant som du sa, kan man läsa böcker på orginalspråket blir det bäst. Det är svårt att översätta nyanser och språkspeciella uttryck.

Torbjörn sa...

HEJ, ANDERS --- jo, det var verkligen fynd. Härlig läsning.
HEJ, BETTAN --- tack för dom orden!
HEJ, INGER --- alltid lika intressant att läsa vad du skriver. För er som är allmänt glömska eller har sällskap av alzheimer så är Inger Briggs bosatt i USA, dit hon emigrerade på 60-talet.
Ingvor,min fru, läste ut Lehanes bok i går. Hon säger som du, Inger, men egentligen ska den nog läsas på engelska. Dock inte min. Den är för dålig.
NINO --- fantastisk berättelse. Undrar vad han tänkte när ingen av sönerna lyckades driva sitt mejeri vidare.