tisdag 28 april 2009

LIVET, EN GÅVA --- så går tankarna i synnerhet om Våren. Alla dofter, å så ljuset, å värmen. Trött som en slaktfärdig galt färdades jag de 5,5 milen från US till Hjalmar Brantings väg i Kisa. Fick äntligen komma in och träffa Frugan vid åttasnåret i kväll. Tror knappt hon var medveten om att jag var där. Ryggoperationen, egentligen två, tog ca sju timmar, något längre än beräknat, men avlöpte väl. Utanför Volvorutan exploderade Våren i en svällande symfoni av färger och dofter.

LIVET, EN GÅVA --- så går tankarna när man konfronteras med andra människoöden. Som den person som ska genomgå en 10-timmars hjärnoperation. Cancer. Eller vid mötet med barnet som beräknas ha högst några år kvar att leva. Livet är storslaget och grymt, på samma gång, det är väl därför vi både hatar och älskar det. Livet.

9 kommentarer:

Helena sa...

Tankar om livet...
fint !
Skönt att operationen är gjord, hoppas allt blir till det bättre för frun.

Ibland får man en tankeställare om livet och dess händelser och skeenden. Varför ?
Som ordspråket från okänd:

Hoppas livet inte är ett skämt, för jag förstår det inte.

Monica sa...

Den som är frisk har tusen önskningar-
När man är sjuk, då har man bara en

Rolf sa...

Livet är inte ett problem som ska lösas, utan en verklighet som ska upplevas.
Så lev i nuet och planera inte för att leva i framtiden.

Rolf sa...

Tobbe! ett problem som dock ska lösas, kan ju vara en fråga, och kanske i morgon istället för fredag,eller möjligen lördag. Du har förmodligen fullt upp ändå.
Du kanske kan maila frågan till mig,för nästa fredag befinner jag mig i Turkiet.

Agneta sa...

Kloka ord och bra formulerat, du borde skriva en bok. Hoppas allt går bra på sjukhuset. Ta med dig din fru på en tur till härliga Vadstena när hon är utskriven.

Shakespeare sa...

Tobbe, lägg ut talet på corren.se

Rolf sa...

Trevli hälj alla bloggare, proggare, googlare,joddlare,bowlare
blossare,blottare och fildelare(jag orkar inte heller en hel) och annat löst folk. På tal om lös, så tänk på att elden är ovanligt lös i år.
Lilla pojken till sin mamma.
-Mamma, kan man äta glödlampor?
-Näe varför frågar du?
-I natt sa du till pappa, släck lampan ska jag ta´n i mun!!!!
Åt glödlampa=lös i magen.
Funderar Ni på äl(d)skog, så ligg inte för nära. Ni behöver ju inte ta varandra i brasan. På tal om sex
så är man äntligen en bit in i Maj i morgon. Hotar också med en ev.fredagsfråga, keep swinging!

Maj den första sa...

Är Ni fortfarande i livet?
Hur gestaltar sig livet efter skärselden?

Rolf sa...

Själen är vit som snö och man är salig.