fredag 17 april 2009

INGEN SKRIVER om Döden som Dan Andersson. Han är grym. "Det är döden som har vandrat genom Himmermora mo..." Konstigt att jag alltid tänker på Döden när jag anländer till Corren. En spelmans jordafärd --- något av det mest storslagna som skrivits. Läs den och fatta innebörden av begreppet bluesballad.

MIA --- tack för tipset om rosenrot. Finns det verkligen nåt som heter så? Rosenrot. Jag tycker det låter snusk. Mia har egen blogg: http://cunnu.bloggspace.se

JESSI --- den läckert lackerade donnan nånstans i Västergötland har också egen blogg: http://jessi75.wordpress.com

BÖRSEN I JAPAN gick upp med 1,7 procent. Funderar på att byta jobb. Bli en såndär som sitter å rapar börskuser. "Dow Jones stängde på 1,3."

"ÖVER SVARTA VREDA vatten spelar natten upp till bön...."

SAMMA DAG Dan Andersson fyllde 14 år skickades han till Amerika för att sondera. Fadern funderade på att låta familjen emigrera, lämna det kolsvart fattiga Sverige. 14 år och resa ensam till Amerika. 1902 !!!! Samma år emigrerade Joel Hägglund. Jag utgår från att du vet hur tillvaron slutade för honom. 1915 om jag minns rätt.

LANDSTINGSNYTT: I går skulle Frugan köras från korttidsboendet i Kisa till US för en koll innan nästa operation. Färdtjänsttaxi modell större (hon måste ligga) var beställd till klockan 13.00. Den anlände halv tre. Frugan hade tid hos läkaren klockan 14.00. Turligt nog kunde läkaren ställa upp senare. Det hela var klart strax efter fem. Halv åtta kom taxin. Det gäller att vara frisk för att orka vara sjuk. Johanna var med, det underlättade.

HELENA, drottningen af Mjölby, har legat lågt med bloggandet ett tag. Kom igen, Helena --- http://himmelenellerhelvetet.blogspot.com

MIN EGEN BLOGG sjunger på sista versen. "Ty en spelman och en drömmare är död...."

32 kommentarer:

Rolf sa...

Vem är död?

Fred Gas sa...

Fredagsfrågan; Jag tror att kedjan
Lars Fredström, Alfred Mörts och Mats Dörrfel behöver fler armstöd.

Risto sa...

Jävla tur att han kom tillbaka. Dan Andersson kan läsas än och hon tjejen Sofia XXX har gjort mycket för hans dikter.

Rolf sa...

Ett tips inför helgens ofta svåra ställningstaganden
-Det gäller att ha tungan i rätt mun-
Speciellt om man sjunger på sista versen, som Tobbe gör och har gjort ett antal gånger. Jag hoppas att han får ordning på tungan/pennan, den här gången också. Musen har han väl alltid koll på. Som Risto säger är det en jävla tur att DA kom tillbaka och det gäller även Tobbe.

Rolf sa...

Hur är det med adeln på Östgötaslätta? Känns han igen?
Den här har inte Dan Andersson skrivit.
Det var en baron från Vadstena
vars ringmuskler var lite klena
att inte hålla tätt
är emot all etikett
men det värmer så skönt om bena

Rolf sa...

Om man tänker på döden när man kommer till jobbet, är det något som inte står rätt till. Om man inte är begravningsentreprenör förstås. Rosenrot räcker nog inte långt. Det bör nog var något mer åt morfinhållet. Ännu bättre, skit i att gå till jobbet, om det känns så. Varför så butter Tobbe.
Vi kan ses i Bergs slussar efter 16.00/fika/öl på Jenny´s. Jag ska ändå dit med en plåtslagare(fotograf). Vi kan ju alltid busa lite och pissa i kanalen, som är tom nu.

rebecka sa...

kom igen tobbe du lägger inte av, skrivom bilar o elvis så mår du bra

Rolf sa...

Plåtslagar´n ringde återbud. Hantverkare går inte att lita på.
I morgon em bär det av till Berg´s slussar. Har en solros i knapphålet.
Vilken d-a drömmare är död????????

Rolf sa...

Fredagsfrågan var ju löjligt enkel, så här får Ni nåt svårare att fundera på över under helgen.
Söker en poet som var betydligt mera uppåt än Dan A.
100 år innan han såg dagens ljus föddes Berwald med en stråke i handen och 100 år efter hans födelse, kunde inte Clinton hålla snoppen i styr(Clintons gylf kallades för US open).
Färöarna flaggar på hans födelsedag
och han älskar grönt och går i sömnen som bög och älskar tjurfäktning och Ulf Björlin vet åtminstone vem han är. Är han född i staden med samma namn?
Skriv din adress, så skickar jag en lott till det första rätta bidraget.

Agneta sa...

Evert Taube, nej jag skämtar. Rolfs frågor är för svåra för mig. Jag vet andra som råkat ut för samma och fått vänta timtals på taxi från US, inte klokt när folk har opererats och måste ligga att få vänta så länge.
Dumheter att du slutar, det gör du inte så länge vi är många som läser.

Monica sa...

VAD ÄR DET HÄR?
När äntligen Tobbes fredagsfråga kommer så handlar det om idrott!!!!!
Och så Rolf som tycker att den är löjligt enkel, kommer med en annan fråga och vill ha svar och ADRESS för en lott. GLÖM DET!

En gamling som bodde vid Boren
han kunde ännu, han trots åren
-Med min fru, jominsann
jag nog TVÅ gånger kan
och den bästa är nog den på våren!

Torbjörn sa...

MONICA --- kom igen! Det handlar om folkbildning, av alla de slag, från idrott till det grekiska dramats versmått. Den som följer FredagsFrågan år ut å år in förvandlas sakta men säkert till en spränglärd kunskapsgigant.

Rolf sa...

Monica kul med din limmerick, väldigt rolig.
Eftersom frågan verkade svår, så behöver du ju inte oroa dig med nån adress. Apropå rosenrot så sa en bonde.
-Förr fick jag lägge´n under skaklera, för att inte pisse ner hästen. Nu får jag läggen över, för att inte pisse ner skorna.
Poeten är spanjor olé

Rolf sa...

Just hemkommen från Berg´s slussar och ett trevligt reportage om Göta kanal 3. Kanalen var tom, så nu stämmer titeln på första filmen
"Vem drog ur proppen?".
Vi stötte också på kanalkungens vålnad, men han teg som muren om sin hemlighet. Den får man inte veta förrän juldagen på filmpremiären. Utlottning av biobiljetter, kommer i lokalpressen så småningom.
En vecka ska filmteamet vara i Linköping och Berg´s slussar. Återkommer med lite nyheter fortlöpande.

Monica sa...

JA, jag ska vara med att tävla,
bara du inte slutar med bloggandet.

Karl-Alfred sa...

Jag ska vara med och blogga, bara du inte slutar med tävlandet dvs fredagsfrågan mm

Rolf sa...

FGL är poetens initialer. Det är inte Fred Gas Lars.

Monica sa...

Rolf, en vild chansning
Federico García Lorca.

Rolf sa...

BRA Monica, jag kommer hem med lotten, kram.
Jag visste väl att du var på hugget och din limmerick visar lite mer vem du är,eller intresserad av. Skriv gärna flera.

Monica sa...

Det är inte jag som har skrivit limericken, hittade den på nätet

Rolf sa...

Men du har blicken....

Yvonne i Vadstena sa...

Detär jämnt mellan blocken och många vet inte vad de skal rösta på. Det är inte konstigt för det skiljer inte mycket faktiskt, jag tycker gott att S ska våga säga att de vill höja de skatter alliansen har sänkt. Jag tror inte att väljarna skräms bort av det.
Fortsätt skriv blogg, Torbjörn, men du måste inte uppdatera varje dag. Blandningen mellan olika ämnen är bra
En sak till, du skrev att Correns helgtidning inte ville att du skulle skriva om Jerry Williams. Jag har läst den nya bilagan och tråkigare läsning vet jag inte vem vänder dom sig till? Tråkiga ämnen och tråkiga journalister som skriver tråkigt o intetsägande. Du kan väl starta en egen helgtidning, jag lovar prenumrera.

Anonym sa...

Correns nya helgtidning är fullständigt värdelös.

N Sjöberg sa...

Det finns en bra sak med nya helgtidningen, det är korsordet som från början var tänkt att skrotas, annars är det skit rakt igenom som journalisten som blev munk. Jag frågar som Yvonne vem skriver dom för????????

sjöberg sa...

var är tobbe förresten

Rolf sa...

Jag är glad att båda korsorden fick vara kvar. Tyvärr så fimpa dom mina anagram, men dom finns på andra ställen nu.
I övrigt tycker jag inte den är mycket att ha.
Kan ingen byta ut Dan Andersson nuna till en något gladare person.
Man kan bli nedstämd för mindre.

Tobbefan sa...

Inte bara helgtidningen som är värdelös- hela Corren är det !
Förutom en viss Spalt...

Nu fick det vara nog, sa upp Corren förra veckan.
TOBBE, se till att din spalt finns på nätet. Inte alltid den gör det.

Ivan sa...

Håller med Tobbefan.
Ivan Renliden, redan avliden.

Ronnie Sundin sa...

Intressant debatt om corren här men är det säkert att andra än tobbe på corren läser inläggen? Det borde finnas ett sånt här forum på corren.se för kritik och beröm.
Bevakningen av fackliga frågor har försämrats. Tillfällighet?

Postbil25 sa...

Helgbilagan är gemensam med NT. Det säger väl allt.

Rolf sa...

Kanske Tobbe kan skicka våra åsikter vidare till ÖC red.

Kafka sa...

Jag är dödstrött på Dan A. Lägg ditt någon annan lättsam som Ferlin
el Bergman. Det blir ett lyft jämfört med DA.