fredag 6 november 2009

KOM HEM FRÅN NORRKÖPING, tumladé ner i fotöljen och möttes av en gasledningsdebatt mellan den lika förtjusande som intelligent förnuftiga Maria Wetterstrand och den inte alls lika förtjusande och definitivt inte intelligent förnuftiga miljöministern Andreas Carlgren. Minns knappt ett ord av vad han sa. Det enda jag minns är hans fånflamsiga flin. Med såna politiker som Carlgren gråter jag inte över att folks intresse för partipolitik rasar ner i källarvalven. Det är ett sundhetstecken.
VAD JAG gjorde i Norrköping? Johanna var bjuden på julkäk hos firman som levererar varor till hennes café, och väluppfostrad som hon är tog hon med sig mor och far. Revbenspjällen var bara såååååååååååå goda!!!!!!!!!! Johanna drack 2 snapsar, Frugan en. Jag drack julmust. Som alltid smakar bättre än Påskmust.
KÖN RINGLAR lång utanför a-kassorna. Först ser regeringen till att uppemot en halvmiljon väljer, eller tvingas välja att stå utanför a-kassan, sen myser Carlgren och hans gelikar när folk tvingas vänta i månader på den ersättning de är berättigade till. Ibland undrar jag om inte the law of the wild west är att föredra.
LÄSER EN bok som jag inte kommer på vad den heter. Författaren är han som skrev manus till Spanarna på Hill Street. Thomas på bibblan i Kisa reserverade boken åt mig. Thomas känner sin Tobbe. Läsupplevelser ger krydda åt livet.
IGÅR SLÄPPTES en idiotjävel som är ordförande i moderata ungdomsförbundet fram i idiotprogrammet i P1 som går på eftermiddan och vevas i repris efter tio på kvällen. Jag råkade hamna i reprisen. Moderatamöban satte likhetstecken mellan Lars Ohly och Jimmy Åkesson i Sverigedemokraterna. Så mycket skit som sänds i de där aktualitets- och samhällsprogrammen i P1, och nästan alltid samma röster som mal och tycker, man vet i förväg vad som ska spys fram.
NÄSTA VECKA: Ska snacka inför folk i Vadstena. Trevligt. Platsen är Wasagården, ålderdomshemmet, hur nu det ska tolkas.
VISSTE DU att Carola gillar Sverigedemokraterna? "Hej Jimmy, du är helt okej för mig, hej Jimmy, hej Jimmy....."
LYSSNADE PÅ JERRY WILLIAMS senaste cd på vägen till Norrköping. Live från Rondo i Göteborg. Vilket ös. Volvon galopperade fram och vi var i surbullestan på nolltid. Hade det inte varit för dendär fånflinande Carlberg hade torsdan utvecklat sig helt okej. Syns ju på lång väg att det där flinet som ska föreställa leende inte är äkta. Nån politisk coach har sagt till Carlgren att han måste le, och då blir det som det blir. Stackars fan. Nä, jag tror inte att Carola gillar Sverigedemokraterna. Men många gör det, och de skiter i hur mycket dynga eller konstruktiv kritik media kastar på partiet.

32 kommentarer:

Hamlet sa...

Tobbe or not Tobbe. Var håller karl´n hus, har han abdikerat?
Inte en spalt på hela veckan och INGEN fredagsfråga. Hur ska det här sluta.
Han har nog brutit ihop efter alla hästfilmer han tittat på i veckan.
Skölj ner kvarkan med lite Jack D och ta nya tag, töm skulle man kunna säga.
Hanarna på Spill street var bra.

Yvonne sa...

Jag ska äta mitt första julbord i kväll, mums, ser fram mot det.

Monica sa...

Jag lyssnade också på samhällsprogrammet i P1, helt otroligt vilket dravel.
Enligt vad Tobbe skrev 2/11 så var det SEMESTER som han skulle ha.
Då ska han inte skriva varken spalter eller FF
Och jag ser fram emot PRO-dansen på Cupolen till Löpsjötorparns orkester

Åke sa...

Hårdsmält att äta julbord?

Rolf sa...

Lycka till med dansen Monica.
Hur är det med benen?

Anki sa...

En liten fredagsfråga för Er som inte har något att göra pga Tobbe´s semester.
Söker en kompositör och kapellmästare. En världsmedborgare som föddes när inga odöpta judar fick finnas i Sverige. Han och Martin Ljung har en gemensam bekant från 1732.
Vatten och eld tillhörde favoritämnen att komponera om, men han tände inte eld på Skövde.
Hade han varit svensk, hade han firat namnsdag 18 juli.

Robinson Crusoe sa...

Chokladprovning inställd. Orsak; cafépersonalen har maginfluensa och diarré.
Ungefär som om systembolaget skulle stänga, pga att personalen var bakfull. Man är väl bakfull även vid diarré, åtminstone till att börja med.
Skitkul ändå, en skön hemmakväll med bakvärk.
Hörde om en färgad som fick diarré. Han trodde han smälte.
Jag har köpt några rosor åt frun, då smälter även hon.......maten ikväll, som blir tortellini med gorgonzolasås och ett jävligt kraftigt rödvin. Fredag hälsar till alla.

Monica sa...

Jag gissar på Wilhelm Friedrich Ernst Bach född 1959, samma år som Skövde nästan totalförstördes.
W F E Bach var son till Johann Christoph Friedrich Bach född 1932.
Det är inte alls omöjligt att Martin Ljung framförde något till hans musik. Men vad det var i så fall det vet jag inte.
TREVLIG HELG!

Anki/Rolf sa...

WFE Bach föddes 1759, 1959???
Johann S Bach var det inte heller.
Kul att du är på hugget, men du får nog fundera på årtalen ett tag.
Martin Ljung och den jag avser har en kvinnlig bekant tillsammans.
Skövde brann väl inte 1959. eller?
Trevlig helg på dig också.

Monica sa...

JA: WFE Bach föddes 1759
NEJ: Skövde brann inte 1959 (1759)

Rolf sa...

Fortsätt på den vägen.
Personalen är inte kvar längre
diarré dan gått.
TV9 21.00 Purpurfärgen rekommenderas, om Ni orkar hålla Er vakna, Era slöfockar. Är Ni utblottade eller utbloggade?
Kanske insnöade. Sno på, i morgon kanske det kommer en lördagsfråga.
Vi ska flytta 1 febr 2010 och i morgon ska sonen välja tapeter till sitt rum, vilket trauma. Han har bott hos mamma tills nu, 16 år.
Äntligen blir det lite ordning på torpet. Får se hur länge han står ut. Det blir ingen "helgtillvaro" som han tidigare är van vid.
Underhållsbidrag? vem av oss ska betala/ha det?
Älskling vad är det för liv i trappan?
-Jo dina barn och mina barn slåss med våra barn. När kramas vuxna människor egentligen? Ta in på hotell.

Rolf sa...

Lördagsfrågan Monica;
Min son heter David men han är inte smord.

Rolf sa...

To be or not to be Tobbe, that´s the question.
På tal om fråga, så är inte kompositören född i hallen, men inte långt ifrån(inte farstun heller)

Rolf sa...

Ingen verkar var på hugget efter en lördagsfråga precis. Vi får se lite senare.

Anki sa...

Bannade fläskFia!

Rolf sa...

Nangs kitchen var inget att ha i onsdags, när Loffe var där och spelade jass. Han är säkert så dyr att dom måste dra in på maten.
285,- för att litet grillspett med ris. Annars har deras mat varit toppen på andra kvällar.
Ikväll blir det stepdans efter dansbandskampen. Vet Ni förresten vem som uppfann stepdansen?
-Jo en familj på 12 pers med en toalett.
Man ska inte ropa hej förrän man är över bäckenet.
Man får vara glad att man får vara tacksam, annars kan det gå så att man varken kan eller heller och ställer både sig själv och illa ute. Förr var det nu minsann, fast djävligare desto värre, men så här djävla sämre har det ta mej faan aldrig varit dåligt.
Vad sjuk du är..är du blek?
Är det boss eller jag som är du här? Kom igen nu folks, är vi fler än 2 på bloggen?
Det händel inget på bloggen, skulle Ludolf och Tjadden Hellström sagt, t o m om fredagsfrågan. Yvonne, hur var julbordet? träigt eller?

Monica sa...

Nu som först har jag att hunnit med att starta datorn. Bl.a. så har vi besökt min svärmor som är född ett år före Martin Ljung
Det är nog bra att vara på hugget, men det är ännu bättre att läsa FF ordentligt och tänka efter före.
När det står ”HAN och Martin Ljung HAR en gemensam ...... ”då tror jag att det ska vara en manlig, nu levande, ej svensk kompositör. Men jag har väl rätt i att det är fel?
Och Rolf, med dina inlägg, så är det inte lätt att veta vad som är ledtrådar, mundiarré eller allvarligt menat. Tyvärr så står det helt still.
Göra en lördagsfråga?
DET är väl att kasta pärlor åt svin.
”Att kasta pärlor åt svin är ett uttryck som betyder att slösa intellektuell möda på människor som ändå inte förstår eller uppskattar. Uttrycket kommer ur Bergspredikan, där Jesus ska ha sagt:"Given icke åt hundarna vad heligt är, och kasten icke edra pärlor för svinen, på det att dessa icke må trampa dem under fötterna och sedan vända sig om och sarga eder." (Matt 7:6).”

Och snart är det helgmålsringning, landet runt och dansbandskampen
Fläskfian Ester hälsar Fortsatt Trevlig Helg!

Tomten sa...

Nästa helg är det dansbandskampen i Strängnäs och gående julbord. Jag har aldrig sett ett bord gå. Jag brukar ta en stol och sätta mig vid julbordet men det har inte heller varit populärt. Hur faan gör man egentligen, nån som vet?

Monica sa...

Trevligt! Hälsa till Sten
Nästa helg åker vi på teaterresa till Stockholm med goda vänner.
Eftermiddagsföreställning: Cats. Supe på Von der Lindeska Valvet i Gamla Stan.
Förrätt: S.O.S - Smör, Ost och Sill med snaps (3 x 2 cl)
Sedan får vi se vad det blir

Rolf sa...

Vad trevligt det låter Monica. Vilken föreställning ska Ni se?
Sover Ni över? hotell?
3x6 hade jag föredragit. När Sten Broman blev serverad en 2:a på hotell Savoy i Malmö, hällde han den i tumgreppet och doppade tungan i och sa- en sån tar jag dvs han behandlade den som ett smakprov,vilket jag kan förstå.
Om fredagsfrågan kan jag säga följande; Man blir aldrig Messias på sin egen gata. Inte någon annan stans heller förresten. Ha så kul och hoppas att vi hörs innan.

Rolf igen sa...

Javisst ja Cats. Den skulle jag själv vilja gå på. Vilken teater går den på?
Jag ska också hälsa till Sten. Hans bror Ebbe, delade jag en charterresa med. Ung fru och flera barn, som hon fick ta hand om hela tiden, medan han hinkade whisky. Han är inte lika trevlig, som han vill få oss att tro.
En annan stöddig djävel är Lasse Berghagen. Jag kan berätta mer vid ett senare tillfälle. Hans gemytliga look i allsången var rena skämtet, kan jag säga.

Jonsson sa...

Mitt namn är Jensen, jag kommer igen sen. Mitt namn är Halvorsen, jag var här för ett halvår sen.
När kommer Ni igen?

Rolf sa...

Dansbandskampen....vilken jävla skit. Vet inte banden vad skönsång är?
Hoppas på Schytts nästa helg, när jag ska dit och skriva om skiten.
Jag kommer inte att vara så snäll som juryn. Vad hon säger hör jag knappast inte...MEN!

Rolf sa...

Trots att jag aldrig gillat Sten & Stanley, så blir det en fröjd att lyssna/dansa till dom, i sällskap med dom här banden som varit med hittills. Det måste vara bottenskrapet som anmäler sig till detta spektakel. På min tid så lät banden bra, om än olika stilar, men det var musikaliskt och ofta var det bra sångare. Var är Mats Bergmans, Claes Löfgrens, Simons, Scandinavians, you name it.

Rolf sa...

Är hon Tony Ervings syrra?

Monica sa...

Vi åker med Vikingbuss, Katterna dansar på Cirkus och vi bor på Sergel Plaza.
Och det räcker så bra med 3x2, vi ska ju också ha en välkomstdrink, gott vin till maten, något smarrigt till efterrätten, och avec till kaffet innan promenaden till baren på hotellet.
Sedan hotellfrukost kl 08.00 söndag morgon.
Jag kan inte tänka mig annat än att Sten är en trevlig person, annars blir jag väldigt besviken.
Jag hört från en bekanting, en av musikerna i Samzons, (de ska spela på Cupolen 4/12) att Sten är en trevlig och hygglig person. Just nu lyssnar jag på CDn "Bröder" med S&S
PS Jag har förträngt FF DS

Rolf sa...

Sten har alltid varit trevlig och artig. Vad är FF?

Monica sa...

FF = FredagsFrågan
Dagens aktiviteter:SS = Söndagsnöjets Seniordans med Bex:s
BL = BingoLotto

Rolf sa...

Det Händel ibland att vi också spelar BL.

DS sa...

PS SS har vi gått ur för länge sen, efter andra världskriget DS

Monica sa...

Aha, Georg Friedrich Händel

Rolf sa...

Helt rätt Monica. Född i Halle(n)