torsdag 10 december 2009

FREDAGSFRÅGAN I CÖRREN

EN GULDGNISTRANDE plåtskylt med den magiskt majestätiska texten "Elvis" är första pris i FredagsFrågan. Sponsorer är det grandiost givmilda Mjölbyparet Mia & Boie Stéen och skylten köptes under deras senaste besök i Memphis. (Den här veckan ska jag delta själv, om jag klarar frågan.) Vinner jag inte skylten hoppas jag på Elvis Christmas Album (cd), Carolas Jul i Betlehem (cd) eller en av 5 Trisslotter.
FRÅGA: Vilket är namnet? Bärs som tilltalsnamn av 3 336 personer (31 dec 2008), förknippas med en populär serie som började sändas i Sveriges Radio på 50-talet (Rune Moberg var inblandad) och bars av en svensk författare som var jämnårig med honom vars Cadillac åkte av vägen vid nuvarande Kungens kurva. Författaren, som var lärarinna, debuterar samma år som August skiljer sig från Siri.
SVAR senast måndag 15.23 till torbjorn.gustavsson@corren.se eller Torbjörn Gustafsson, Corren, 581 89 Linköping.

28 kommentarer:

Helena sa...

Du är go´du ! ;D

Sussie sa...

haha det visste jag att han skulle ta det namnet.

Sussie sa...

HAHAHA, och ur svår är fredagsfrågan, kolla annonsen över bloggen/gapflabb/

Lilla Fridolf sa...

Ja du Tobbe, hur är det med seniliteten?
Jag förstår mycket väl vilket namn du far efter, men hur du får ihop det med en cadillac i kungens kurva, övergår i alla fall mitt förstånd. Den enda Cadillac V8 som är känd därifrån, är ju V Gustavs. Därifrån finns inget samband med det namn jág tror du avser.
Fem laglösa ler
Laglöse Alf Rem
Gamle Ella frös
Sega Alf Möller hälsar.
3 336 personer,förstår jag inte var du hittat. I ditt fall är det väl bara en som gäller.
Återkommer i morgon med RÄTT svar.

Torbjörn sa...

Jaså du, Lilla Fridolf, inget samband mellan mellan V Gurra och författarinna, lä sinnantill, pöjk, de var ju jämngamla, dvs födda samm år.

Stora Fridolf sa...

Jag vet inte om du eller jag fått hjärnsläpp, men SELMA Lagerlöf hade ingen Cadillac som åkte av vägen i Kungens kurva. Vad rätt du tänkt men ändå fel, eller?

Mittimellan Fridolf sa...

Ja ja ja men hon ägde väl ingen
Cadillac som kungen vurpade i.
Du får nog titta över din frågeställning innan ÖC går i tryck.
Stoppa pressarna var en rolig film också.
Annars fanns det mycket gemensamt dom emellan. Han bög och hon lesbisk. Perfekta kompisar.

Jack Daniels sa...

Okej, har du fått till det än?
Selma körde sin Cadillac med V Gustav i. Hon vurpade, ramlade ur och öppnade ett spa i Kungens kurva.

Åke sa...

Full och full, man kan väl snubbla.

Torbjörn sa...

Ja, hon var ju låghalt.

Lilla Fridolf sa...

Förlåt Tobbe, det är jag som läser som en kråka. Du har ju formulerat frågan helt rätt. Hon var jämngammal med VG vars Cadillac.....

Torbjörn sa...

det är lugnt, men jag blev aningen nervös å tänkte att nu HAR verkligen senildemensen parkerat i Gustafssons skalle.

Åke sa...

Lågenergilampor i julklapp på jobbet, timglas, termometer till frysen mm Hur kul som helst.
Lilla Pelle frågar fröken om man kan äta glödlampor.
-Nej hur så?
-Joo i natt sa mamma, släck lampan ska jag ta´n i mun.

Rolf sa...

Idol på spåret kan bli lite knivigt att se, om man inte är skelögd och kan lägga in 2 bilder på TV:n samtidigt.
3 män står uppställda framför en skelögd major som tittar på den första och frågar efter hans namn.
Då svarar nr 2 och majoren tittar då på honom och säger - Jag har inte tilltalat Er, - Jag har inget sagt säger den tredje.

Sven Domén sa...

Bonde söker frö, borde programmet heta.
Jag gjorde ett anagram på namnet en gång i ÖC och fick då till:
Redo för busken.
Alla bönderna är så isolerade och avskärmade från verkligheten och har väl aldrig raggat på krogen eller nån annanstans, så nog är dom redo för busken alltid.
Birger Schlaug äktade en nunna, för han ville ha en obesprutad buske.

Rolf sa...

Jag skrattade hjärtlig i morse åt din kommentar om TW och hole in one. Elin-one räckte inte heller.
Man kan nog skrapa på ytan på dom flesta och få fram lite skit.
Laddar för en lördagsfråga.

Rolf sa...

Vi har just bakat hålkakor och då kom jag osökt in på en "sann" berättelse.
En kvinna kommer in på ett bageri och dörren in till bageriet stod lite på glänt. Där står bagar´n och knådar degen på sitt nakna bröst.
-Fy vad äckligt utbrister hon.
-Det var väl inget, säger expediten.
Kom tillbaka på fredag, då gör han hålkakor.
Det var inte lördagskluringen.

Rolf sa...

Söker en konstnär. När han föds gifter sig Kristofer och Döörte om hon varit från Bergvattnet.
När han dör reser Peder till Italien och Amerigo gör en upptäckt. Målade lidelsefullt med burlesk humor. Han satt nog hellre i ett långt hus och spelade schack, än gick på trav.
Han var en riktig pärla, skulle man kunna säga. Enda haken var ett kors under ett täcke, nu får de räcke.

Rolf sa...

Har just avnjutit en konsert med Sissel Kyrkjebö på TV:n, som jag gav min hustru, för att hon är så fantastisk med sina barnbarn och med mig. (vilken voice, Sissel förstås)
Då fick jag uppslag till ett ämne att spåna kring. Dvs HELT omöjliga konstellationer i bl a musikvärden.
Vad sägs om följande; Torgny Melins med Sissel Kyrkjebö, eller Emma Numinen tolkar Pavarotti.
Winnerbäck sjunger Jussi Björling osv osv. Kan Ni hitta på flera omöjliga mixar, skulle jag bli glad. Kul tanke tycker jag.
Konstnären har namnsdag den 30 augusti och är nog ädel.

Yngwe Björkman sa...

Monica kom igen nu, så hörs vi efter DBK. Stetson i Casanovas är inte dålig och inte Bhonus heller.
kan bli en kul kväll med HÖRRNI MINA DAMER OCH HERRAR Settman. Lyssna hur ofta han säger dessa ord. Man har sagt åt honom och även gjort en kul film om detta.
På Baluba el youtube, jag vet inte kolla själva. Han bryr sig ändå inte. Dåliga Band Konkurrerar.

Rolf Rolf sa...

Jag sätter en slant på Titanix i finalen.
Nu när det kommit bättre band, MÅSTE ett så dåligt band som Torgny Melins, förlora i finalen.
Är deras omusikaliska fanclub så stor, att dom reder ut även detta, är det dax att lägga ner hela systemet med telfonröstning.

Rolf sa...

Peter och konstnären kanske fick sala till färgen.

Ryska Aluci Usa sa...

Nu har det hänt, det är tredje advent och Lucia

Rolf sa...

Nu kan man väl kalla Tigers Wood´s gylf för US Open.
Det var ju tidigare Bill Clinton som hade titeln.

Rolf sa...

Albertus Pictor, släkt med Tuffa Viktor.

Nisse Tryckfel sa...

Bloggiewoogien själv, har inte avhörts sedan 11 december.
Han kanske arbetar under press, ha ha ha!

Rolf sa...

Tabelraset gick av stapeln igår i Motala,dvs Göta kanal 3.
Trevlig tillställning med smått och gott på Harry´s efter filmen.
Jag ska inget avslöja om filmen, utan överlåter det till var och en.
Fribiljetter är på väg till mig, så Tobbe kan dela ut dom som pris i nästa fredagsfråga.
På måndag ska jag se filmen igen, på Sagabiografen i Sthlm och baluns på café Opera efteråt.
Det är CO jag är nyfiken på, INTE filmen en gång till, så nära inpå.

Åke sa...

Sverige saknar miljöminister????
Vad menar du?