fredag 18 december 2009

LÖRDAGSKRÖNIKA CÖRREN

SAAB AUTOMOBILE läggs ner och ett kallt svepande sorgflor fladdrar över Sverige, där politikerna träter om vad som hade kunnat göras annorlunda från statens sida, jag orkar inte ta in den ”debatten”, jag tänker på de anställda i Saab och hos alla underleverantörer som så länge kastats mellan hopp och förtvivlan och nu skådar in i det kompakta mörkret.
GM tog aldrig ansvar för Saab. De sista turerna med ­Spyker Cars var mest tragikomisk cirkus. Saab dör, därmed dör en del av Sverige.
JULHELGEN och 2010: Ett inflammerat frågetecken för de anställda på Electrolux och Dometic. Att Dometic skrotar verksamheten i Motala står klart. De som lämnar bygget går ut på en arbetsmarknad där jobben är färre än få. 2 373 Motalabor är arbetslösa. I Dometics del av den monstruöst väldiga fabriksbyggnaden råder en brådska som klår Jultomtens verkstad. Drygt 150 personer nyanställdes inför julruschen. I april flyttar Dometic till USA. Jobbarna och tjänstemännen mister jobbet, företagsledningen med Fredrik Möller i spetsen får miljoner i bonus. Sådan är kapitalismen.
ELECTROLUX fyller upp fabrikshallens andra hälft. Den centrala förhandlingen om en eventuell ”utfasning” av spistillverkningen till låglöneland sattes till dan före dan före dopparedan.
– Vi vill skjuta fram förhandlingen till efter helgerna, sa Peter Karlsson, IF Metalls klubbordförande, när jag talade med honom i går. Låter som ett rimligt krav.
KANALBÅTEN Diana K-märks, Nyheten slungar mig tillbaka till 50-talets Vadstena då kanalbåtarna anlände och brorsan och jag fick gå ombord tack vare farmors syster Hilma som jobbade på kanalbåtarna, och det var då, när jag såg hoppilandkallarna i full aktion, jag ­bestämde att jag skulle bli sjöman. Som farsan. Sen åkte vi på semester till Öland och jag blev sjösjuk på färjan. Farsan var måttligt imponerad.
TILLVÄXTVERKET räknar med att 8 000 jobb kan försvinna när Saab läggs ner. I år och nästa år raderas 230 000 jobb bort, 140 000 inom industrin. Sverige skakar i sina grundvalar.
TROTS ALLT – trevlig helg & God bless you all!

10 kommentarer:

Anders B sa...

Fin Cadillac-artikel i Corren i dag !

Trevlig Helg !

mvh AB

Nicolai Gedda sa...

Bra upplägg på Tobbe´s fredagsfråga. Jag kanske gör en egen i morgon typ; finn 5 fel.
Håll ögonen öppna, annars kanske Ni somnar. Det kan bli allt från konstiga ordspråk, där det gäller att byta till rätt ord och även faktafel mm. Kollar just nu in Ernst gädda.

ROCKABILLYREBEL sa...

instämmer med Anders B, mera sånt tack

Rolf sa...

Det blev inte "finn 5 fel", utan en vanlig lördagsfråga.
Söker en geografisk plats som har med Oe att göra. Platsen har också anknytning till ett namn som betyder "strålljus" och bärs av
2 300 pers. Om du ska ta en fika får du åka 36 mil, det hörs på namnet du kommer till då.
Befolkningen lever ett pressat liv på 135 kvkm och dom är ca 4 000 idag. När dom plockat 1000 st, har dom 200 kg att exportera. Povel Ramel hade vissa problem med exportvaran, lycka till.

Rolf sa...

Ni får väl haffa nån som kan hjälpa Er att läsa malajiska.
För Er som har lite musiksmak och defintivt inte "köper" Torgny Melins, kan jag avslöja att jag just nu lyssnar på Diana Krall´s julskiva. En riktigt svängig och stämningsfull cd, men så är hon gift med Elvis också......Costello.

Rolf sa...

Namnet på en manet kan ge en ledtråd, som också kan finnas i området.
Dansbandskampen är slut, puh!
Strängnäs har blivit Svängnäs, tack vare The Playtones.
När vi spelade Strangers in the night, kallade vi den Strängnäs by night och nu är det good night.
Vad sysslade Titanix med???!!! Gråt inga tårar igen, möjligen i en något lägre tonart, men ändå.
The Playtones är ju inget riktigt dansband, i rätta bemärkelsen, så jag tror ändå att Titanix "vann" och kommer att få mycket jobb med en bredare publik än TPT. Maria är ju för go´Årets östgöte ?
Man kan ju undra vad Peter Settmans kvinnliga TV chef, som var med, menar med texten på sin
jumper/t-shirt " This is the shit-dansbandskampen". Visst, jag kan inte säga det bättre själv, men hur är det med solidariteten!.
Utåt ska alltid chef och medarbetare verka enat. Bakom kulisserna kan dom göra vad dom vill.
Att Torgny Melins inte vann, ger mig lite hopp om allmänhetens musikkunskaper. Det finns fortfarande hopp, som sagt.

Inger sa...

May you find inspiration these holidays
in whatever seasonal mytho/cosmic event
your particular tribe endorses.

Rolf sa...

I morgon när jag lämnat biobiljetterna till Tobbe, stickar jag till Julön, eller var det Café Opera?
Lycka till i dragningen på tisdag.

DS sa...

PS Ska plocka kokosnötter och käka kopra.

Rolf sa...

Kiritimati får vänta men det finns väl "nötter" på Café Opera också.
Ha de