tisdag 3 februari 2009

JAG MÅR ILLA och har ont i huvet. Beror inte enbart på att jag stirrat mig blind på bilden här till vänster. Vad vill de "nya moderaterna", "Sveriges nya arbetarparti"? Svaret ges i boken "Åtta år med Reinfeldt", utgiven på Ordfronts förlag och skriven av Stefan Carlén, Christer Persson och Daniel Suhonen.
DE TRE VISAR vilka konsekvenserna blir av den ideologiska offensiv som är blådunster-alliansens utgångspunkt. Inriktningen är solklar: Uppdelning av "vi" och "dom", de som jobbar och de som står utanför. Moderaterna och den övriga alliansen vädjar till det snäva egenintresset och lockar med sånt som sänkta inkomstskatter. Vi arbetande svenskar ska uppmuntras att koncentrera oss på vår egen navel, dvs enbart och uteslutande se till oss själva och våra egna villkor. De sjukskrivna och arbetslösa får skylla sig själva.
LÄS BOKEN "Åtta år med Reinfeldt" och se hur smart borgarna går tillväga när det gäller att rasera den folkliga tilltron till det gemensamt finansierade välfärdssamhället.
STEFAN CARLÉN är ekonom hos LO-förbundet Handels och skriver alltid lika intressanta krönikor i LO-tidningen.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Då föreslår jag förkortningen
SNARP.
Enligt SAO betyder det snatter och i en äldre ordbok från 1962, handlar det om hårdhänthet, häftigt, laga hastigt och hafsighet och ondska i allmänhet.
SNARPA= är en ondsint kvinna
Maud Bävern O och det bästa till sist. Reinfeldt kan ta titeln SNARPER= ondsint karl.
Inte att förväxla med detektiven Harper/Paul Newman

Anonym sa...

Jag blir helt yr när jag läser Rolf.

Anonym sa...

Sveriges Nya ARbetarParti
Versalerna bildar ordet SNARP som förkortning, hoppas jag att du ser.
Ordet SNARP betyder det jag skrev tidigare. Tydligare kan det knappast bli Rebecka.

Anonym sa...

Snarpa och Snarper, hur ondsint kan det bli. Bra namn och def.

Anonym sa...

Den där Rolf blir man ju inte klok på. Fast klurig är han och snabb i hjärnan också. Men vad ska vi göra åt den där förbannade regeringen? Vi får dra in på allt, så vi kan börja om från början. Vi börjar från tiden då politikerna jobbade ideellt. NÄ, det går ju inte! FAAN!

Anonym sa...

är du inte klok tutt///////jobba IDEELLT///////hjälp!!!!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Förbaskade politiker. Har dom vadd mellan öronen? Den där Reinfeldt ser ut att inte ha några egna idéer utan använder Bush administrationens 'play book.'
Om svenskarna går med i dansen enligt hans politik, blir det i Sverige som det nu är i USA. Större och större gap mellan de rika och den försvinnande medelklassen. Är det verkligen så som Sverige vill ha det?

Anonym sa...

Det är i alla fall bättre att va´rik och frisk, än sjuk och fattig.
Hellre äter jag själv, än jag ser mina medmänniskor svälta.

Anonym sa...

Alltid lika intressant när Inger från USA skriver, kul med andra röster som har annat att jämföra med. För min del får gärna skriva mycket mera, Inger, och jag är säker på att Torbjörn och ni andra tycker detsamma.