måndag 7 september 2009

GO´FÖRMIDDAG, folks. Tänkte skriva gomorron först men kollade uret. Fm passar bättre. Har större relevans, som det heter på finsvenska. Fisljummen finsvenska. På Plastbolaget eller stenindustrin när Tobbe knegade skift var arbetsdagen gången till hälften så här dags. Ibland kom jag nyknullad till jobbet. Doftade så härligt. Såhärdags hösten 1980 pendlade jag varje måndagmorron till stenbrottet i Yxhult en bit utanför Kumla. Upp å iväg halv fem på morron, knegade som en besatt för att åter dra hemåt till Borghamn och Frugan och ungarna på torsdan. Sov i nånslags gammal utdömd ungkarlsbarack. En kokplatta, en säng, ett gistet bord plus en stol. Tre alkisar som grannar. Grabben gick i skolan och fröken undrade när han berättade att farsan inte är hemma längre, han är i Kumla.
NYA OPINIONSsiffror gällande Stockholm. Sossarna stöds av ungefär 21 procent av väljarna, moderaterna och folkpartiet har egen majoritet. Mona Sahlin stöds av 50 procent av s-väljarna, enligt en annan undersökning. Jag märker misstron mot Sahlin när jag ute å snackar i olika föreningar. Val om ett år. Det känns inte alls bra. Inte alls bra.
HELGEN: Var dräng hos Johanna på caféet och befann mig i drag. Det var nämligen dragspelsstämma. Mycket folk å fullt upp. Lite bilder finns på Johannas blogg: http://johannascafe.bloggspace.se
HELENAS, Queen of Mjölby, kaffeplanta befann sig mitt i publikhavet och väckte viss och förtjusande uppmärksamhet.
MONICA skriver i en kommentar längre ner att hon var på PRO-dans i torsdags. Start halv två eller nåt sånt. Dans halv två på ettermiddan? Konstigt. Hur dags går PRO-arna egentligen å lägger sig?

4 kommentarer:

Rolf sa...

Träffade du kungen eller drottningen av Bälgen, på dragspelsstämman?

Helena sa...

Tack för att du delar med dig av härliga morron minnen. Hoppas
"ibland" var mer vanligt än sällan ;D

Mona Sahlin, vadan detta missförtroende för henne ? Resultatet skiljer sig beroende på vilken fråga som ställs och vilket undersökningreultat man tittar på. Hon är vald till partiledare och därmed var väl tanken att hon ska bli statsminister.
Hemskt gärna hösten 2010 !
Correns ledare idag har kanske rätt ? "De som inte vill ha Sahlin drömmer om en annan tid".
Drömma kan man ju alltid, men det är nog bäst att leva i nuet och samarbeta först och främst för att byta ut regeringen 2010.
Correns ledare skriver vidare; "en annan partiledare skulle rimligen ha haft det lika tufft"

Om jag nu ska "drömma"; Det är otroligt tungt och sorgligt att inte Anna Lindh finns kvar på denna jord.
Sittande Alliansen hade haft en helt annan historia då.
Men som sagt; Lev i nuet !

Rolf sa...

PRO... men så hade hon köttiga fläskben när hon kom också. Det är inte bra att dansa så dax. Dom kanske blev bättre när hon lade på lite rotmos.

Monica sa...

Nu funderar jag på att lägga mig och läsa en stund.
Natti,natti