onsdag 23 september 2009

JAG --- NY LANDSHÖVDING

NU ÄR DET KLART: Tobbe är Östergötlands nye landshövding. Jag lät bomben brisera under invigningen av företagsmässan Östgötaforum i Cloetta Center. Publiken applåderar och jublar fortfarande, tre timmar efter det efterlängtade och av Folkets Breda Massor efterfrågade beskedet. Så nu måste jag dra till Sandströms Modehus i Kisa och bajja nya jeans.
HELENA, MONICA, ROLF, BETTAN, SILLEN och övriga trogna bloggläsare kan se fram emot många läckra fester på slottet -- Vadstena slott, alltså. Käket levereras av Kasken och heter raggmunk och fikat tas från Café Ateljé Södergården utanför Kisa. Bilden togs av min Hofvfotograf Åke Karlsson.

11 kommentarer:

Eivor Lönn sa...

Grattis, Torbjörn, jag ser fram emot kommande balunser på slottet.

Bettans krypin sa...

sa du verkligen det där,
är du riktigt klok men lugn jag kommer

Helena sa...

Härligt, stort GRATTIS !
Trevligt att en vanlig jänta som en själv kan komma att bli inbjuden för en dag på slottet.

Rolf sa...

Tack, jag kommer gärna men kan du inte husera i Lkpgs slott?
Du får nog byta ut skinnjackan och bajja en kavaj också.
Kastar man om bokstäverna(som jag gillar) på ordet landshövding, så får man bl a handlingsdöv(det är ju varken du el Björn) och höglandsvind och namnet Hans Viddlögn. Det efternamnet kanske ligger närmre till hands, med tanke på din påstådda utnämning.
Om det var på fullaste allvar, skulle du få min röst.
Du som är insatt...varför utses ingen efterträdare? Är det slut på avdankade politiker eller statsmän?
Personligen gissar jag på en kvinna som nästa hövding. Vad tror du?

Torbjörn sa...

Jag tror oxå på en kvinna, om regeringen resonerar förnuftigt. Dels för att det behövs annat kön på posten, dels för att Erikssons efterträdare bör vara så motsatt som möjligt. En medelålders gubbe skulle bara jämföras med Eriksson, och komma till korta. En Motvalls Kärring är alltså vad som behövs.

Helena sa...

Å hitta motvalls kärringar är inte lätt !
:D

Torbjörn sa...

jorå, jak känner en i mjölby men henne uppfattar nog regeringa som alltför motvalls

Rolf sa...

Motvalls käringar finns det gått om. Uttrycket härstammar från en anekdot 1931, när herr och fru Motvall käftade om, huruvida man skar eller klippte havren. När hon inte gav med sig, dränkte han henne och det sista livstecknet från henne, var när hon simulerade en klippande rörelse med fingrarna.
Hon flöt nog uppströms också, kan jag tro.

raimo sa...

Slottet i V-a passar bättre än det i Linköping. Fixa de rödgrönas valvaka dit så kommer jag.

Monica sa...

GRATTIS!
Tack för inbjudningen.
Visst kommer jag, men bara om det blir DANS och då det ska vara på Vasstena slottet. Det ska bli SÅ trevligt att träffa andra kommentatorer och motvalls käringar/gubbar.
Raggmunk med fett fläsk och lingon det väl an, men rotmos med köttiga fläskben.....eller var det fläskiga köttben?

Rolf sa...

Bräckt änka med skägg går också bra.