torsdag 10 februari 2011

Börjar slumpläsa Keith Richards Livet å fastnar så till den milda grad att Oskar måste hoppa upp i soffan för att få med mig ut på sen kvällspromenad. Richards stil är rock´n´roll å skildringen av hur han upptäcker Elvis via Heartbreak hotel i knastret från Radio Luxemburg sitter som ett tidigt tonårsrus.
Richards farföräldrar: Aktiva i Labour. Det satte spår, texten ackompanjeras av ett stilla men ändå närvarande klassperspektiv.
Jag har läst mig fram till 1962/1963. Stones debuterar på Decca och befinner sig plötsligt på turné med en av de Stora Hjältarna, Little Richard. Just nu minns jag med viss stolthet att jag föredrog Stones framför Beatles. Men jag undrar fortfarande vart deras första LP tog vägen. Singeln Not fade away köpte jag också, så snart det gick att få tag på´n. Den är också väck.

2 kommentarer:

Carl S Connor sa...

Gile Keefs farföräldrars integritet, det var inget snack om att de favoriserade Keefs föräldrar när det gällde bostad. De fick stå i kö som alla andra.

Det är en förbaskat bra bok, om man bortser från tiden när vår hjälte var hög mer eller mindre hela tiden.

Carl S Connor sa...

Gillar