måndag 28 februari 2011

Känneru hettan å vibrationerna av Vår? Att se årstiderna ömsa skinn är som att se MaudOlofsson efterträdas av Marilyn Monroe eller Uma Thurman i tv-rutan. Från bottenfrusen vinter till hetdoftande Vår.
25 år sedan Olof Palme mördades. Många vet vad de gjorde den dan. De flesta vaknade upp till nyheten att statsministern var mördad. Jag vred på radion mellan sju och halv åtta på lördagsmorronen och hörde Gösta Bohman. Dröjde en evighet innan nyheten sjönk in i medvetandet. Då sprang jag upp till sovrummet och väckte Frugan.
LO-sektionen i Vadstena skulle ha nånslags halvdagskonferens den dan. Jag var vice ordförande. Vi suddade ut den uppgjorda dagordningen och stod fanvakt vid arbetarekommunens expedition, sida vid sida med Rödtornet. Massor av folk stannade till.
Minns du den dan?

3 kommentarer:

Rolf sa...

Vi spelade på Continental i Helsingborg(Max Rogers)
Krögaren Owe fick beskedet lite tidigare via Danmark. Han uppmanade oss att hålla masken och fortsätta spela.
Till slut ca 22.30 kom en arg gäst fram till oss och bad oss sluta omgående. Det fick bli så och vi slapp spela till 03.00. Inte av någon kul anledning förstås och Owe förlorade pengar, då många gäster gick därifrån.

Inger sa...

Visst minns jag den dagen!Som om det vore i går,faktiskt.Både Far och Mor fyllde jämna födelsedagar
dagarna omkring tragedin.
Så den lördagen hade vi stor födelsedagsfest.Den här festen minns jag allt ifrån.Mat,dukning,blommor presenter och t.o.m.kläder.Och så förstås vad vi pratade om!
Far o Mor,orubbliga Sossar,tyckte nog inte att det var deras livs bästa födelsedagsfest.
Far har gått ur tiden,men söta Mor fyller 90 om ett par dagar.Och idag sa hon: Är det verkligen 25 år sen de sköt Palme? Ackackack vad "tin" går!
Ja,jag säger detsamma!

EIVOR sa...

Vi skulle ha åkt till min syster och hennes man i Katrineholm men ställde in resan och följde det som rapporterades på TV och radio.
När jag ser och hör Palme i TV så känns det hur mycket man saknar honom i politiken.