Jubiléet infaller egentligen i november, men här är vi som vanligt tidigt ute. Först ut med det gamla.
Racerföraren Chevrolet kunde köra bil, men ekonomi och design å sånt tillhörde inte favvoämnena. Chevrolet blev en del av General Motors & the rest is history. Chevrolet var folkbilen som tog upp konkurrensen med Ford. När jag föddes 1950 hade Chevrolet sålts i 25 miljoner exemplar. När jag var 5 introducerades smallblockmotorn, världens mest tillverkade motor i dag. Begriplig och rationell. Sen kom 348an och 409an (som Beach Boys tillägnade baksidan på Surfin´ Safari).
Impala blev egen modell 1958. Året därpå gungade den klassiska modellen med måsvingarna kattögonen fram på vägarna. 63 kom Sport Coupén. Vi snackar formgivning!
Bilden visar en Chevrolet som är jämngammal med Presleydenten. Vi har en del gemensamt. Och inte är det konstigt att det importeras ungefär tusen 50-, 60- och 70-talschevor till Sverige varje år. Slönhet och stil och grace och kraft håller än.
Jag har ägt en Impala 60 och en Chevrolet Malibu 65. Nu har jag en Ford Fairlane. Anders och Paola Svensson kör Caprice. Anders Blom kör Ford men på hans blogg finns Chevroletrelaterade uppgifter i miljontals.
2 kommentarer:
Åkte Du inte omkring i en grön "Nova" en gång i tiden åxå?
Stämmer bra, det. Rättare sagt, det var den blivande frugan frugan som körde Novan, jag körde en Chevy II. Körs va tiden går.
Skicka en kommentar