Kurvorna pekar uppåt för Toyota Material Handling i Mjölby. Orderingången är värsta höghastighetståget.
– Vecka 6 var den åttonde bästa i BTs historia, sa Magnus Tengvert inför närmare 240 medlemmar när IF Metalls verkstadsklubb hade årsmöte i tisdags. Jag satt mötesordförande. Snacka om hedersuppdrag.
Den åttonde bästa året i BT/Toyotas historia säger mycket. Kom ihåg att företaget startade på 1940-talet och etablerades i Mjölby 1952. Toyota köpte BT år 2000.
Det snackas om fackets kris. Att jobbarna vänder facket ryggen. Jag frågar Nicklas Karlsson, verkstadsklubbens sekreterare, om organisationsgraden. Svaret kommer blixtsnabbt.
– 96,2 procent av alla anställda inom vårt avtalsområde är med i IF Metall.
Krisen 2008/2009 kändes. Från 1 053 metallare till 840. I dag pendlar antalet kring 950. Plus ett 60–tal inhyrda.
Bt/Toyota är en hisnande framgångshistoria. Hit ska du vända dig om du vill få begreppet produktivitetsutveckling förklarat. 1990 tillverkade varje metallare 10 truckar per år. 1997: 22 truckar. 2007: 44 truckar.
– I dag ligger vi ännu högre, säger Magnus Tengvert, klubbens ordförande.
Konkurrensen är mördande. Flera av klubbens medlemmar ligger i startgroparna för resa till och jobb i Kina. Ett tidens tecken.
Många val på dagordningen. Kontaktombuden heter Torbjörn Graflund, Lisette Johansson, Magnus Adolfsson och Håkan Andersson. Strategiskt viktiga i sin egenskap av förbindelselänk mellan styrelse och medlemmar.
Verkstadsklubben på BT/Toyota: Facket när det är som bäst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar