torsdag 11 december 2008


BRA JOBBAT, REGERINGEN. Beskedet att staten skjuter till sammanlagt 28 miljarder kronor för att hjälpa den strategiskt viktiga fordonsindustrin att övervintra finanskris och lågkonjunktur är lika välkommet som Jultomtens ankomst på julafton. Som jag skrev tidigare var det bara en tidsfråga innan regeringen hoppade in i handlingen. Den utlösande faktorn var det brev som Bilindustriföreningen skrev till regeringen den 8 december. Där framträder verkligheten i svart mot vitt. Många av de drygt 9 000 underleverantörsföretagen har slut på likvida medel, och eftersom fordonstillverkarna klappar igen produktionen i flera veckors tid i samband med storhelgerna, är situationen mer än dystert svart. Det inser t o m regeringen, som nu beslutat om lån och kreditgarantier samt föreslår att ett nytt forsknings- och utvecklingsbolag inrättas. Bättre sent än aldrig.
UNDERLEVERANTÖRER och komponenttillverkare till fordonsindustrin omsätter årligen 160 miljarder kronor och sysselsätter drygt 90 000 personer. Sektorn är livsviktig för Sveriges överlevnad. Chevan på bilden? En av många bilder som mejlats till mil från den förträfflige Anders Blom i Skänninge. Kolla hans blogg: http://duckflower.blogg/se

29 kommentarer:

Anonym sa...

Klokt talat, både Saab och Volvo har mycket att ge så det gäller att låta dom klara den här krisen som ju inte alls beror på dom.

Anonym sa...

Man ser ingen skillnad BEFORE and AFTER och säkert som amen i kyrkan blir det likadant med bilindustrin.
Varken Volvo eller Saab, framförallt Volvo har hängt med i svängarna och släpar efter sina konkurrenter. Nyligen kom Volvo med den låga bensinförbrukningen och gröna mil på en modell. Det är FÖR SENT. Titta på BMW.
Trafiken i luften ska vi inte prata om!!! -Ska vi skälla ut Norge för att dom inte köper våra plan? Dom har väl inte gett oss några löften. Dom behöver dessutom inte förklara sig varför dom handlar med USA istället. Det kanske redan är Obamas tentakler(inte testikel) som är ute och roffar åt sig..vem vet! Han har nog halva inne redan(inte testikeln) för det rör ju inte Bill Clinton men vem vet, kanske frun. Man kan inte hålla på att skylla på andra, när man tillverkar produkter som inte står sig i konkurrensen. Var FÖRST nån gång med något nytt.
Det skulle nog gå bättre om Ni bad Ingvar Kamprad sälja Era produkter i byggsats.

Anonym sa...

rolf ser ingen skillnad, han är blind hur många centimeter är den sänkt tror du

Anonym sa...

Jag såg att den var sänkt men var det allt? Vad var det för roligt med det då? Jag trodde att förändringen skulle vara oerhört mycket mer. Bilindustrin är också sänkt och då snackar vi SÄNKNING.
Med den tidens bilar räckte det nog om bruden låg i baksätet eller en back öl, så var den sänkningen fixad.

Anonym sa...

Här Rolf har du lite fler Komptuer-Customs som du kan se skillnad på:

http://www.esnips.com/web/Komputer-Kuztoms/

En del blir lyckade andra skitfula, men annorlunda.

Anonym sa...

När du är på sidan så klicka på "auto slideshow" så ser du säker skillnad helt klart.

Anonym sa...

Snacka om att en del har fördomar, kolla här bara:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=583313

Anonym sa...

Gick in på flashback...fattar 0

Anonym sa...

haha rolf va sysslar du med

Anonym sa...

Vad jag menade var att det kan vara lätt att uttalla sig om sådant man kanske inte vet så mycket om eller har så mycket erfarenhet av.

Tex hur de så kallade raggarna ser ut och/eller beter sig.

Och du Rolf:

Du är välkommen att åka med mig i Chevan till Vadstena någon onsdag i sommar om du vill göra ett studiebesök.

Jag kan inte lova att det blir så mycket galanta damer eller alkoholhaltiga drycker men annars brukar det vara trevligt.

"OBS lätt ironiskt"

=)

Anonym sa...

rolf kan stanna hemma
jag hakar gärna på i chevan, har aldrig vatt på nostalgifest i vattstena /plats för skratt/verkar kul

Anonym sa...

Jo det är rätt skoj faktiskt, vi har en del bilder från årets säsong här:

http://duckflower.bravehost.com/traffbilder%202008/traffbilder%202008.htm

En del är fotat av mig och en del av Paola Svensson

Anonym sa...

Just det ja:

Första onsdagen nästa är skulle visst "mr Preleydent" himself åka med.

Om jag får Forden färdig Tobbe så åker jag i den och då kan du ju låna Chevan av mig eftersom du inte skaffat någon egen ännu.

Jag är superpetig med Chevan/ vill ha tillbaka den i samma skick men annars går det bra.

Anonym sa...

Tobbe du kan ju ta med dig blondbomb o Rolf oxå så de får se hur det är.

=)

Anonym sa...

Jag tycker "debatten" spårat ur, det handlar om bilindustrin och jag instämmer med Torbjörn. För en gångs skull gör Olofsson nåt som är rätt. Hon kanske kan få åka i Bloms Cheva i sällskap med Tobbe, Rolf, Blondbomb? Det skulle jag vilja se.

Anonym sa...

Vem har efterlyst galanta damer och alkoholhaltiga drycker, bara bilen är sänkt, av vad som helst.

Anonym sa...

Bara inte nedtyngd av Maud förstås.

Anonym sa...

Värst vad bildebatten fick många att tända på alla fyra(sex).
Jag kan nog "SÄNKA" mig till en biltur med Maud och en back pilsner, om vi får rum förstås. Det verkar bli trångt i den bilen, men finns det hjärterum så......, bara vi får in backen ha ha!
4 växlar i bilen och en på banken.

Anonym sa...

Jag blev så engagerad i bildebatten,när jag märkte hur många gamla "bilburen ungdom" som vaknade till liv, så jag ändrade mitt namn och la till en siffra(inte sex) för sakens skull.
Bara tanken på att få åka NERsänkt
gör mig UPPrymd, ja nästan HÖG.
Finns det plats för mina långa systrar Jenny och Malin från Mjölby månntro. Dom spelar basket och har fått smeknamnen "Störtskuren" för att bena står som spön i backen och "Premium" för att hon är så
hög-och-tanig. Den sistnämnda gör sig i alla fall i en bil av rang.
Jag hoppas också på en inbjudan till sommarens ekipage.

Anonym sa...

Jag känner en elektriker och han har aldrig watt i Wadstena, det verkar skumt.
Men han gillar strömming och kabeljo om det kan va till nån ledning. Vem är han?

Anonym sa...

Det var ett djävla tjat om sänkta eller inte sänkta bilar. Det vore en klar skillnad om vi snackade båtar.
Jag känner en utanför Överum som lurade sitt försäkringsbolag och sänkte sin bil i Långsjön. Jag vet, för mina drag brukar jämt fastna i vraket.

Anonym sa...

ANDERS -- det är naturligtvis DU som är med å håller koll på Hövdingen när han rattar Chevan eller Forden.

Anonym sa...

hallå Bildoktorn är det nåt drag i Överum

Anonym sa...

Bertram behå... det är drag i Långsjön i alla fall men annars lika segt som på Kolahalvön.
Man svängde sina lurviga på Vallonen till Per-Olow Peteréns m fl och svängde sen den lurviga i baksätet på Amazon-64..det var tider det. Det VAR bättre förr.
Jag hade plastad frotté i baksätet, som låg still och inte blev klädseln förstörd. Köpte bilen för 3 000,- hos Rejmes i Lkpg på G:a Tannforsvägen.

Anonym sa...

Anders Blom....kör aldrig med en hand, låt tjejen köra och använd bägge.

Anonym sa...

Frottén låg still men inte jag.
Vet Ni förresten vad vagnarna kallas slarvigt av alla mekaniker, som dom ligger på under bilen vid reparationer......HORA!
Det är ju aldrig gratis heller när någon mek ligger där, så dä så!

Anonym sa...

Tack för tipset Rolf !

Förresten har du bestämt dig än om du ska med nån onsdag i sommar ??

Anonym sa...

Jag följer jättegärna med. Har arbetskamrater i Vadstena som har berättat bara positivt om dessa kvällar. Tack!

Anonym sa...

Ok, det blir bra.

Du kan höra av dig lite innan, Torbjörn har mitt tel nr.