måndag 1 december 2008

VOLVO PV OCH AP-FONDERNA


FRUGAN å jag gifte oss 1977. November. Regnigt var det, med vinande vindar som piskade Vätterns vatten. Inför den stora dagen köpte jag en PV544 från 63. Min första Volvo. Vi gifte oss ståndsmässigt i Kapitelsalen i Vadstena Klosters Gästhem. Vad nu stånd och munkar har gemensamt. Släkt och vänner var redan på G när jag och Frugan spatserade ut till bilen. "Tror du den startar", sa hon. Jag flabbade som man gör när man hör nåt dumt. "Vad var det jag sa?" sa Frugan tre minuter senare, när min näsa var längre än växelspaken. Men snygg var den, min första och enda Volvo PV. (Mina bilar dessförinnan: Volkswagen 1200, Plymouth Valiant, Chevrolet Malibu SS, Chevrolet Impala, Opel Rekord, Cheva Nova (Frugans egentligen) och Chevy II.
VECKAN SOM JUST börjat sägs bli avgörande för de tre mastodontkoncernerna GM, Ford och Chrysler. Besluten som USAs kongress fattar får direkta konsekvenser för Volvo och Saab i Sverige. Alternativet att kongressen avvisar bildirektörernas vädjan om hjälp existerar inte.
VOLVO PERSONVAGNAR har utmärkta möjligheter att hävda sig i framtiden. Men det förutsätter att banden till Ford Motor Company klipps av. Ett alternativ är att svenska staten via pensionfonderna går in och tar ett aktivt, långsiktigt ägaransvar i Volvo Personvagnar. Men det förutsätter att riksdag och regering skriver om de regler som styr AP-fondernas verksamhet. Det kan göras, och bör göras. I dag är systemet helt sjukt. De fyra största AP-fonderna --- dvs våra pensionspengar --- kan fritt ägna sig åt kortsiktig spekulation på den globala markanden men får inte gå in som aktiva ägare med verklig makt.
RUDOLF MEIDNER, LO-ekonomen, beskrev pensionskapitalet --- i dag ungefär 800 miljarder kronor --- som ett balanserande maktinstrument. Efter pensionsöverenskommelsen vid slutet av 90-talet är AP-fonderna tandlösa tigrar som mest spelar på det kortsiktiga spekulationskapitalets planhalva.
DAGS ALLTSÅ att aktivera en del av de buffertmiljarder som ryms hos pensionsfonderna. Hellre aktivt ägande i Volvo PV och riskkapital till småföretag än att se pensionspengarna satsas på den kortsiktiga krämarkapitalismens altare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag bugar och bockar inför din storhet.. detta inlägg var briljant skrivet!

Anonym sa...

Konstigt att din PV inte startade, de brukar gå i alla väder.

För ett tag sedan tog jag fram min Amazon efter fem år i en fuktig lada, med ett fräscht batteri och lite ny bensin startade den direkt.

Felet med de bilar som görs idag är att de är för dyra och krångliga att reparera, man ska kunna fixa det mesta med en skiftnyckel och skruvmejsel.

De bästa/mest prisvärda bruxbilarna genom tiderna anser jag är:

Volvo PV 444

VW typ 1

Ford model T

mvh Anders B

Anonym sa...

Instämmer med Mia!

Anonym sa...

är du synsk tobbe??????????såg på tv nu ikväll att ford vill sälja volvoPV