onsdag 3 december 2008


I DAG är jag omtumlad, glad, stolt och rörd. Studieförbunden och folkhögskolorna i Östergötland -- Östergötlands Bildningsförbund -- har utsett mig till Årets Folkbildare. Känns knepigt att framhäva sig själv så här, men okej då... jag har ju visat dåligt omdöme förr.
BILDEN togs av en äkta folkbildare, Tomas Lindgren, ABF, när jag med diplomet i ena näven och micken i den andra tragglade mig igenom nåt slags tacktal. Inför prisceremonin i Konsert & Kongress i Linköping tänkte jag mest på farsan. Gösta Gustavsson var en gång ordförande i Vadstena ABF. Därför känns priset extra stort.
MEN VI VAR fler som mottog priser: MARIE DAVIDSSON är Årets Folkhögskollärae och ULLA JACOBSSON WERNER Årets Studiecirkelledare.
FATTAR JAG rätt var det HELLI MARTINSSON, ABF i Motala, som nominerade mig. Henne borde jag bjuda på middag.
HAR ALDRIG tänkt att det är folkbildning jag sysslar med. Folkbildning är för mig nåt stort och mäktigt, nästan metafysiskt. Fast kanske... Jag kom en halvtimma för sent till prisceremonin i går. Orsak: jag höll ett anförande hos IOGT/NTO i Linköping om östgötar som emigrerade till Amerika 1850--1920 och startade svenskspråkiga tidningar. Å visst... det är nog folkbildning. Tidigare i år har jag snackat på motor- och raggarklubbar över temat Hur samhällsutvecklingen i USA och Sverige 1957-1970 avspeglas i bilarnas formgivning. Nån slags folkbildning... Föredraget "Erlander, Rekordår och Rock´n´Roll" är ett försök att gestalta folkhemmet. I januari nästa år kåserar jag hos medlemmarna i den studiecirkel om Elvis som ABF i Motala bedriver. Folkbildning?
MEN MEST IMPAS jag av den föreningsverksamhet som gror inom folkbildningens vida ram --- och som nästan aldrig uppmärksammas av oss i Corren eller övrig media. Studieförbunden är viktiga. De har dödförklarats många gånger, men believe me --- de lever & frodas, och det gör jag med, åtminstone i dag och ett tag framöver. Tack, Östergötlands Bildningsförbund.
PS -- TACK till alla er som grattiskommenterar på inlägget strax här under.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Tobbe önskar jag och Rolf Idebalk.

Anonym sa...

Näää, blir jag förtretad, var ju jag som skulle smörjas med en trerätters, inte Helli!

Anonym sa...

Jättestort fång med röda grattisrosor och glöm inte att du ska till oss i februari.

Anonym sa...

GRATTIS !

Anonym sa...

jag instämmer med övriga talare, det har du absolut gjort dig förtjänt av.

Anonym sa...

Har Leif GW Persson dåligt med jobb? För andra gången i Lkpg. Ska han leta gömda ledtrådar i buskarna? Han kostar väl en del också kan jag tro. Mördare från 13 år och uppåt är hans "nya" teori.
Makabert är ordet. Helt klart ett beställningsmord, där gärningsmannen var ute ur landet på nolltid och dna saknas.
Det fanns också detaljer på pojken som styrker min teori.

Helena sa...

Grattis Tobbe !
Roligt att nyheten även nådde din arbetsgivare,
kolla in corren.se

Thomas C Ericsson sa...

GRATTIS från oss på Biblioteket, den andra folkbildarinrättningen vid Kisa Torg.
Kände inte till denna STORA nyhet när vi råkades i förmiddags, men nu är jag informerad!

Keep on!

Anonym sa...

Skål, Torbjörn, men glöm inte din viktigaste uppgift att jaga högeralliansen med blåslampa.

Anonym sa...

Jag bugar och gratulerar men bli inte för tam och utslätad nu. Du skrev om kommande tipps om julklappsböcker för ett tag sen, det är nåt för herr folkbildare att ta tag i. Mångdubbelt grattis igen.

Anonym sa...

Många varma gratulationer, köp något vackert till hustrun.

Anonym sa...

Jag är inte värdig denna blogg.. Men trycker väl in ett STORT grattis. Inte för jag fattar vad du fått för pris. Rött är sött. Blått är flått Gult är fult, så du får röda rosor av mig.

Anonym sa...

Sluta smöra honom nu, det är en dag i morrn oxå

Anonym sa...

Och här uppstod plötsligt fd försvarsministern i nedlagda Tobbes folk- och boggrepublik: herr Rydeger. Sicka fasoner att göra anspråk på en middag för nomineringen! All heder åt Helli på ABF i Motala.

Vill påtala att MARILYN är den som ...tack vare Tobbe fick ett jäkligt schysst vikariat som vice bloggare och vice president och därmed åter prövade sitt ordbruk efter en mental kraschlandning. Tobbe är större än årets folkbildare.

Och så gillar jag hans svar på sista frågan i den förträffliga intervjun på http://www.abf.se/ostergotland/

Anonym sa...

men vilken konstig bild på dig i corren.se-----var är DEN tagen

Anonym sa...

Fast även solen har sina fläckar, det måste ju medges. Han fattar inte att man kan sitta i en bil utanför en låst lokal och ändå komma åt en trådlöst nätverk med en bärbar dator...

Folkbildning får plötsligt en vidare betydelse.

Sillen och Bettan har rätt, han ska inte smöras för mycket. Objektet övergår lätt i övermod.

Anonym sa...

Tugga i dig Observer !

Anonym sa...

Sanna mina ord, i dagens Corre kan man läsa att pappan till den mördade pojken tror att Leif GW är ute för att göra business och väsen över sin egen person, kanske en ny bok eller så. Det tog 4 år att få den idén att kniven kunde tillhöra en 13-åring, förbryllande.
Något som är ännu mer förbryllande är att pappan tror att gärningsmannen är 30-39 och det stödjer han på att han sett en man på ett internetkafé i Sthlm med en skadad hand och som påminde om signalamentet på mördaren. Snacka om långsökt. Pappan kanske vet mer än någon annan. Det fanns nog agg med i bilden men inte mot pojken, utan mot pappan.
Jag tror Persson är ute o seglar för egen vinning.
Hur vet man förresten att mössan som låg slängd utanför ICA på Djurgårdsgatan tillhör mördaren?

Anonym sa...

Tur att någon tar på sig uppgiften att bilda alla indolenta... vilken tur att det är du Tobbe!