måndag 22 december 2008

HÅRDA JULKLAPPSTIPS I SISTA MINUTEN


DAN FÖRE DAN och hjärnan är en sönderkokt, smetig julskinka. Tankeförmågan lika utvecklad som Bert Karlssons kunskaper i ämnet Shakespeares sonetter. Då infinner sig de hårda paketens välsignelse. Böcker. Här följer några tips, hämtade från årets skummande bokflod:
KÄRA SYSTER av Tawni O´Dell. One of mine favourite writers. Du ser henne till höger här. Hon fångade mig mig Ivans återkomst, och efter den i år på svenska utgivna Kära Syster är jag förälskad till högt över min snaggade skalle. När svenska författare känns meningslösa och mindre angelägna än nånsin --- i vilken verklighet lever den svenska författarkåren? --- kastar Tawni O´Dell oss rätt in i en handgripligt konkret verklighet. Hennes gestalter är ä-k-t-a, det ångar och hettar om dem, hon beskriver landskapet så levande att det känns som att titta ut genom fönstret, och hennes dialoger är träffsäkra kulsprutekärvor. Hennes böcker är samhällskritik och humor, hon skildrar det USA som finns och slåss för sin överlevnad bortom rubriker och tv-program. Shae-Lynn Penrose, f d snut, kör taxi ett områden där ingen egentligen har råd att pröjsa en taxi. Socialrealism? I så fall lyfter hon den traditionella socialrealismen flera dimensioner. Köp Kära Syster till vem som helst i familjen. Har du ingen familj så köp den åt dig själv.
SOM LANDET LIGGER av Richard Ford. Ett annat USA, med mäklaren Frank Bascombe i huvudrollen. Ett annat språk, en annan samhällsklass, andra värderingar. Boken utspelar sig år 2000. John W Bush har just blivit USAs president. Läs Som landet ligger och du förstår något bättre de mekanismer som resulterade i 2008 års spektakulära excesser i finansvärlden. Men är det inte en roman? Jovisst, och däri ligger bokens storhet. Starka romaner som Kära Syster och Som landet ligger dissekerar och visar upp verkligheten bättre än de kommentarer och analyser som står till buds på tidningar, i radio och tv.
TILL FARSAN ELLER FARFAR ELLER MORFAR: RADIOGRAMMOFONEN -- en harmoni i klang och elegans. Ett måste för nostalgikern. Förlaget Premium Publishing skämmer bort oss med läckra presentböcker, den här känns lika omistlig som julskinkan på julbordet. Radiogrammofonen introducerades på 30-talet och blev en självklar del av Folkhemmet vid 50-talets slut. Vilka modeller! Ojojoj. Så här upphetsad har jag inte känt mig sen jag träffade Frugan för 36 år sen.
DET GÅNGNA ÄR SOM EN DRÖM och det närvarande förstå jag icke --- Göran Greiders bok om Dan Andersson ger en heltäckande bild av författaren som debuterade 1914 och avled 1920. Men som fortsätter att erövra nya läsare. Jag köpte Dan Anderssons Samlade verk på Konsum i Motala 1968. Sen dess går det inte ett år utan att jag inte läser något av honom.
LIVVAKTEN av Lee Child. Jag visste inget om Lee Child när jag köpte Dollar för drygt tio år sen. Sen var jag fast. Jack Reacher fortsätter sin ensamvargstillvaro, och var han än hamnar slår det upp gnistor och dynamit. Lee Child har tacklat av en aning på slutet, men gillar man spänning så håller han fortfarande måttet. Skönt också att slippa de stereotypa kriminalare som befolkar svenska s k deckare.
EN HELVETES VINTER av Daniel Woodrell. Om Tawni O´Dell skildrar arbetarklassen så gestaltar Woodrell snarast det som Marx kallade trasproletariatet. Men ur dess demoraliserade vingklippta verklighet reser sig stronga hjältar, som 16-åriga Ree Dolly. Ibland när jag läser O´Dell och Woodrell slår det mig att detta är Sverige om max tio år.
TILL MEKARSYRRAN: MOTORRENOVERING av Jim Lundberg. Läser du Classic Motor vet du vem författaren är, och vet att han kan skriva begripligt om sånt som annars verkar hopplöst komplicerat.
TAGE ERLANDER --- Dagböcker. Sven Erlander har nått fram till 1957 i utgivningen av faderns dagböcker. Alltid finns det väl nån politiskt intresserad i släkten. Erlanders dagböcker är förresten ett måste för den som vill begripa åtminstone något av den storstilade framgångsepoken 1958--1975.
FANTOMENS JULALBUM --- enastående, som alltid.
MEN VISST, det finns ju äldre böcker också. Det vimlar av dom. Jag vet en: Last train to Memphis av Peter Guralnick. Den får jag i julklapp, tack vare Lillpojken. Kom, julafton, kom.
TILL SIST, avdelning den som väntar på nåt gott.... Mästaren James Ellroy är på gång med nåt nytt igen....

10 kommentarer:

Anonym sa...

O´Dell tackar jag för, där räddar du mig ur en del av mina julklappsbekymmer. Jag har visserligen inte läst något av henne men det dt skriver känns lockande, inte bara för titeln eftersom min syster ska få den. Jag lovar återkomma när jag läst den efter henne. God jul till dig och din familj.

Anonym sa...

Smaken är som baken...delad.
Mitt intresse tangerar inte dina boktips på en millimiter.
Deckare, spionthriller och möjligen faktaböcker tilltalar mig.
Reality har jag nog av i varda´n utan att dessutom läsa om skiten. Avkoppling blir en slags flykt med rätta böcker för mig. Allt annan skit behöver jag inte läsa om, för det omger oss varje dag. Vem behöver mer av detta, är för mig en gåta.

Anonym sa...

Stackars dig, "Ernest Hemingway" som inte inte ens kan njuta av ett levande språk.

Anonym sa...

Min kollega Ernst Hemingway är illitterat, tråligt.Jag har köpt en bok i julklapp, Stig Larsson i pocket.

Anonym sa...

Stieg Larsson, ett utmärkt val.
Har läst alla 3.

Anonym sa...

Jag trodde att Last Christmas vann, men det var ju Larz Kristerz!
Jag tror att Rolf en gång skrev om DDDP(det dansande dumma packet).
Nu ändrar jag det till DRDP(det röstande dumma packet).
Hur tondöva är folk i stugorna egentligen...helt ofattbart. Inte heller konstigt att samma låt/låtar kan ligga på Svensktoppen i flera år. Fantasilöst och förvånande hur omusikaliska många är.

Anonym sa...

Jaa du Tutt och några till...
" Et di frustra adversus stultitiam
pugnant "
Jag överväger att ge upp till glädje för en del.

Anonym sa...

Jag vill rekommendera T Gustavssons rediga blogg att läsa i julhelgen. Det fattar väl vilken idiot som helst att den som är kvinna och mamma inte hinner med sån satans jävla LYX som att läsa ens en folder från kyrkans möten el. dyl.eller ens reklamen eller ens julkorten som dimper ner var eviga dag. Är det någon som kan tänka sig byta kön med mig nästa jul? Jag pröjsar kirurgen. HADEBRAIHELGEN!!

Anonym sa...

Tutt var glad att du över huvud taget får julkort. Har du fått taggtråd i glöggen. Redogör gärna lite klarare för dina åsikter. Milt uttryckt är dom lite luddiga och väldigt kryptiska. Ligger det nån tyngd bakom ditt "svammel"?

Anonym sa...

Jag är verkligen intresserad av vad du menar Tutt och försöker förstå men allt går inte in i min boll.