onsdag 7 januari 2009

8 JANUARI -- THE KING IS BORN

HALLELUJA, ROCK´N´ROLL --- idag är en helig dag för universums alla påpälsat pålitliga Presleytarianer. Klockan halv fem på morronen 1935 föddes Elvis Aron Presley. Moder Gladys, 23, hade drygt en halvtimma tidigare fött Jesse Garon, som dog vid födseln.
MEN ELVIS ARON överlevde. 74 år och drygt en miljard sålda skivor senare sitter han säkert på Tronen: The King. Halleluja, Rock´n´Roll.
FICKJOURNALEN avfärdade honom 1957 som en ligist som släpats in från gatan.Bildjournalen skrev att han liknade en ungdomsbrottsling som inte kunde sjunga. Fiiiiiiiina damtidningen Vi Damer beskrev Elvis som "ett äckel". Så fel de hade. För att inte snacka om de töntar i USA som brände hans skivor på bål.
ÅR 15 922 --- där hamnar vi om vi idag sätter i gång att spela samtliga Elvis-skivor som sålts i hela världen.
84, 1 MIL --- så högt blir skivberget om vi staplar alla skivor med Elvis som sålts. Hur högt Mount Everest, världens högsta berg, är? 8 850 meter. Rena sandkornet.
I DAG, nästan på dagen för 55 år sen, klev Elvis Presley, anställd som chaufför vid Crown Electric, in till Memphis Recording Studie. Han pröjsade och sjöng in två låtar till eget gitarrackompanjemang. Marion Keisker, ägaren Sam Phillips sekreterare, antecknade att den unge, blyge och nervöse mannen med polisongerna hade "något". Ett halvår senare ber Phillips Elvis komma till studion.
ELVIS ville bli elektriker och tjäna en dollar i timman. Han blev aldrig elektriker men han elektrifierade en hel värld.
FÖRSTA GÅNGEN ELVIS hördes i anrika Vadstena Samrealskola var 1964. Jag vet, det var jag och Martin som lyckades övertala musiklärarinnan Aruhn.
1965 LÅG ELVIS på Sommartoppen md Crying in the chapel. Programledaren Pekka Langer kallade låten Gnället i kapellet. Jag hatade Pekka Langer.
1965-1967 -- tuffa år för oss Presleytarianer. Kungen lirade in tre filmer per år och låtarna.... nä, inte mycket att snacka om. Men undantag fanns. Bland bonusmaterialet märktes sånt som Elvis tolkning av Dylans Tomorrow is a long time.Magnifik.
1967 HÄNDE NÅT. Vi fick Big bos man och Guitar man. Sen kom 1968. Ojojoj.
DET PÅSTÅS att det utkommer en ny bok om Elvis varannan månad, året runt. Det bästa som skrivits om honom? Jag håller på Peter Guralnicks Last train to Memphis (1994) och Careless love (1999). Fattar inte varför de inte översatts till svenska.
MIN FAVORITBOK är den jag köpte nån gång 1960/1961. Den första boken på svenska om Elvis. Namnet: Elvis Presley. Jag köpte den i Hansens kiosk mittemot brandstationen i Vadstena. Jag har den kvar fortfarande.
VIDARE BIDROG ELVIS till att Berlinmuren revs och sovjetkommunismen kollapsade. Fast det visst du redan.
VEM/VILKA som haft flest listettor på den brittiska topplistan? Nä, det är inte The Beatles.

8 kommentarer:

Anonym sa...

/hmmmm/går det inte till överdrift nu. Men ha det bra och sköt om dig. Är inte sådär jätteförtjust i Elvis men en del låtar gillar jag, Suspicious minds är skitbra.

Anonym sa...

Klart att jag är vaken halv fem på Elvis' födelsdag! Fast jag är ju vaken halv fem nästan alla da'r... Ha det så gôtt, fira lugnt!=)

Anonym sa...

dom här tycker jag är bäst+++1 in the ghetto++++2 susp minds++++3 are you lsome tonight

Anonym sa...

Grattis till kungen!!
Hade varit maxat att föda vår lilla bebis idag :)
Ha en superdag!!

Anonym sa...

Godmorgon Presleydenten! Kul läsning om The King... jag vill bara berätta om en sak som jag hörde musiker prata om för några år sen... samtalet rörde Elvis filmår. frågan var hur han kunde ge sig till att göra dessa filmer. Då var det en av dessa musiker (uppenbarligen ett Elvis fan)som sa att man ska betrakta filmerna som långa musikvideos. Alltså att elvis låg i framkant där med filmvisning för musikens skull.
´

Nu tror jag ju denna person på något sätt försökte släta över att elvis gjort så dåliga filmer men en kul teori var det i alla fall.. och jailhouse rock är ju faktiskt en av de mest kända låtarna.
Ha det gott!!

Anonym sa...

REBECKA är inte förtjust i mig heller. Men än lever KUNGEN.Mina föräldrar gifte sig på Elvis födelsedag. Lyckat, va!!!

Anonym sa...

Konstigt, är det bara kvinnfolk som skriver? Jag gör som Rebecka och står över den här elvisdagen.

Anonym sa...

Jag ska baka en sockerkaka så för mig blir det elvispdagen.
Kanske några av bagarBertas bullar också, om det ska gå runt.