måndag 19 januari 2009


SNUS & SEMLA. Jag vet, det är ett i-landsproblem, men vadå --- jag bor i Kisa, Sverige, och inte i en kåk med stampat jordgolv i en by i Afrika eller Asien. I morrn har jag varit snusfri i en vecka. Ikväll satte suget in och stillades temporärt med hjälp av två Konsum-semlor. 500 kalorier gånger två. Jag gör tvärtemot vad alla snusa-nu-experter säger. Enligt dom ska man tagga ner långsamt och allt ska va förberett in i minsta detalj. Jag slutade tvärt, driven av en hastig impuls. Experterna säger vidare att man ska göra sig av med allt vad dosor heter. Jag har två stycken i min närhet. Ibland när suget sätter in och jag egentligen är beredd att mörda för att få lägga in en prilla gläntar jag på locket och känner stanken och tänker att aldrig i helvete att jag grosar in det där i min vackra, munviga käft.
HUMÖRET ÄR ungefär som vanligt. Fast experterna påstår att man ska bli grinig och irriterad. "Du är ju redan grinig å irriterad för jämnan", sa en mig närstående person. Skönt att känna sånt stöd.
NÄR SUGET blir extra påträngande tänker jag så här: Om jag nu ger efter och lägger in en prilla så leder det till att TöntAlliansen vinner även valet 2010 och att Maud Olofsson blir statsminister. Då avstår jag.
KOLLADE IDROTTSGALAN. Värdelöst. Finns inga idrottare längre. En golfare fick pris. Vad blir det nästa år? En som spelar squasch eller innebandy? Idrotten dog med Bosse Högberg.
HUR FAN kommer jag att se ut om jag fortsätter vråläta semlor i den här takten? Skit i det du.
JAG HAR inte motionerat sen november. Körde regelbundet fram till dess, sen blev det dödsfall i familjen, flyttbestyr och influensa och jul och ledighet och flytt igen. Befarade att influensan var på väg tillbaka, sen slog det mig, efter att ha läst några idiotkorkade sluta-snusa-artiklar på nätet, att det är abstinens. Jag fattar i huvet att motion är bra, men varför lyfta skrot och springa när man kan frossa i semlor.
SKRIVA BLOGG är meningslöst, tramsigt, imbecillt, korkat -- förutom när man slutar snusa. Fungerar som nånslags terapi.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Heja på, jag slutade röka 1998 och gjorde som du, lade av på en gång. Detska vara svårare att sluta snusa än röka så håll ut.

Anonym sa...

Sluta med snuset, du! Det blir blått nästa val oavsett din skrockfullhet! Maud är inte så poppis. Men hellre kreativ än passiv.Jag hann inte spara rumpan. Det är många i min bekantskap som går igång på såna gooodingar. Jag med!

Anonym sa...

På tal om rumpan och tvätta byxor så fanns det förr ett tvättmedel som hette JÖR, kanske någon kommer ihåg. Då skrev någon fyndig ordbajsare
Hellre Surf i kragen än Jör i byxorna.
Hellre en finne på rumpan än en norrman på halsen.

Anonym sa...

/suck/rolf har du inget jobb att sköta eller så

Helena sa...

Fortsätt att lassa´in Semlor ! Det gör säkert ditt "griniga" humör lite bättre, håller suget av snuset borta samtidigt som det ger massor av energi till terapiskrivandet i bloggen.
Meningslöst ? Inte ett dugg !

Anonym sa...

ROLF! Vad får du allt i från? Men , faan vad kul du måste ha,asså! Mera sånt där!!! Hahaha! Det är kul när normala bloggare undrar över den här bloggen också. Politisk förvirring och gidder...skulle den här bloggen heta, tycker i varje fall jag som är något så när insatt.

Torbjörn sa...

TACK, Helena, du behövs som stöttepelare i tillvaron.
TUTT --- du skriver "insatt", är det inte "påsatt" du menar? (GAPFLABB)

Anonym sa...

Tack Tutt..kul ditt uttryck med normala bloggare.
Det var ju någon som undrade om det var allvar. Visst är allt allvar men man måste ju lätta uppét ibland. Jag måste ju hitta
Blondbombs stubin, för att se om det går att lura henne att dra på munnen lite och få henne att explodera.
Är du blåögd Blondbomb?
En blåögd blondin ifrån Cincinatti
vars oskuld numer ej går att få fatt i
Det gör inget praktiskt
man klarar sig faktiskt
rätt bra med den ram som den satt i
Apropå horor Tutt så kommer följande;
Med rosor en man uti Nora
gick hem till en magerlagd hora
tog av henne trosorna
och stoppade rosorna
mitt mellan tårna, dom stora

Anonym sa...

något sånär påsatt = halva inne