söndag 25 januari 2009

VADSTENA HAR ALLT

SPELAR INGEN ROLL att vinden väser å regnet slickar asfalt å kullersten --- Vadstena är Sveriges charmigaste stad. Jag bodde där i drygt 35 år år men först när jag lämnade stan insåg jag hur grann, ljuvlig, spännande och häftig den är. Slöjan slets från mina ögon och jag såg för första gången slottet å de övriga historiska byggnaderna.
MEN VADSTENA är inte bara historia. Det är minst lika mycket nutid. Och framtid. Bara en sån sak som mångden butiker. I andra mindre orter gapar skylfönstren tomma. "Lokaler att hyra!" står skrivet med hafsslafsigt nedklottrade bokstäver. Inte i Vadstena.
JOHANNA lurade in mig i sportaffärn på Storgatan. Skulle köpa födelsedagspresent till Micke. Tog halva dan. Kändes det som. Sen blev det Evert Larsson´s Diversehandel. Men dessförinnan: Besök hos Martin, snack, byte av julklappar (records & papers!) innan vi avverkade de ca 400 metrarna till Gamla Kondis.
KONSUM: Där träffade vi Dag Källman, konstnären.
SISTA BESÖKET: Minneslunden på kyrkogården. Gula, vackra tulpaner.

7 kommentarer:

Helena sa...

Som vackraste poesi !

Anonym sa...

Hej TobbeTorbjörn! Jag undrar hur det går med snusstoppet? Blogga mer om det för vi är många som slutat röka och snusa. Jag gick över till snus för snart två år sedan, för i december förra året skutade jag med snuset också. Det är mycket trixigare men jag har klarat mig men äter mera nu. Jag rör på mig mera oxå så det jämnar ut sig.

Anonym sa...

Speciellt på sommaren, hoppas museumjärnvägen blir kvar.
Lycka till med snusstoppet.

Anonym sa...

Måndagsfrågan;
Söker en sångerska som föddes 100 år efter att någon för första gången fuktade sin strupe med Angostura. Pappan var biografpianist i Västervik och hon har namnsdag den 18 januari.
Det är inte Sonora som tuggar Toy.

Anonym sa...

Äh, nu är det för mesigt på din blogg. Inte för att jag bestämmer tonfallet, men nån jävla ordning får det ju ändå vara. Åk utanför 50 skylten så ska du bli varse om att sverige är vackert var du än befinner dig. I Veika tex.

Anonym sa...

Alice Babs.

Anonym sa...

Grattis Eivor du vann en fotvandring till Omberg. Kunde jag, skulle jag skicka en lott.