fredag 9 januari 2009


FREDAG och gyttjig sörja. En gammal dam med krassliga ben hjälptes över vägen av Fredrik Reinfeldt. När paret avverkat övergångsstället säger Reinfeldt att "Nu hoppas jag att damen röstar på mitt parti i fortsättningen." Damen svarar: "Det är benen det är fel på, inte huvet".

TIPS: Sam Cookes A change is gonna come spelade en framträdande roll under Obamas presidentvalskampanj. Maffig låt med en text som biter sig fast. Lyssna själv: http://www.youtube.com/

VARFÖR SAKNAR SVERIGE politiker med den lyskraft som många politiker i bland annat USA har? Vem vågar tro på framtiden när Reinfeldt lägger pannan i djupa veck och ögonen ser ut som hos den som gått vilse och inte vågar tro på nånting längre.

Å SÅ råttsvansen Borg: Han står där och förklarar att allt är kört, att det onda måste värka ut. Mona Sahlin ser inte mycket roligare ut, men sossarna, vänstern och miljöpartiet har åtminstone en del idéer om vad som bör göras. De vill inte bara sitta ner i båten och avvakta händelseutvecklingen.

SNART 50 år sen Ritchie Valens omkom. Pojkfan var inte ens 18 år fyllda när planet störtade över Iowa. Även Buddy Holly och The Big Bopper (JP Richardson) dödades. Minns jag rätt singlade de tre plus Waylon Jennings slant om vilka som skulle följa med i det lilla flygplanet. Jennings förlorade --- men vann livet.

RITCHIE VALENS upptäckte jag tidigt, ungfär i samma veva som mina ögon öppnades för Elvis. Come on let´s go, Donna, La bamba, Oh my head --- lika levande i dag som då. Har du inte sett filmen La bamba har du missat nåt.

I MORRN vedkörning, ska hjälpa Johanna och Micke. Söndag flyttar Siri från Linköping till Kisa. Alltid är det nåt.

LÄSER BERNY PÅLSSONS senaste bok, Känn pulsen slå. Siri önskade den i julklapp, fick den, läste den, och nu är det farsans tur. Fruktansvärd bok. Droger, självförakt, missbruk, schizofreni, förtvivlan, vidriga relationer, bra relationer. Allt är självupplevt. Kollade just hennes hemsida. Hon skriver att hon nu fått mod att polisanmäla den man som utsatte henne för upprepade övergrepp när hon var barn. Varför Siri önskade den boken? Hon utbildar sig till att knega med missbrukare och psykiskt sjuka. Jag beundrar henne.




3 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig helg alla. Ni ska få något att fundera på i helgen och jag lovar att det kanske inte räcker.
Du kommer till ett vägskäl och den ena vägen bär till himlen och den andra till helvetet.
Vägarna vaktas av 2 beväpnade riddare. En av dom ljuger och en talar sanning. Du ska med hjälp av en enda fråga till en av dom, räkna ut vilken väg som går till himlen(om du nu vill dit) Jag lovar att skicka en tialott till den som klurar ut detta. Till och med lösningen tar tid att ta till sig, jag lover. När den väl sjunker in är det som ett halvt.

Anonym sa...

jag LOVAR heter det och när den sjunker in är det nog som ett helt.

Helena sa...

På tal om Reinfeldt... Hörde jag att hela FRA- lagförslaget har missförståts.
Fredrik har hela tiden trott och undrat; Vad i hela fridens namn Sverige har att göra med Frankrikes lagar ?

Trevlig helg allihop !