fredag 26 juni 2009

CRÖNIKA I CORREN LÖRDAG

SOLENS STRÅLAR är glödheta spett, tillvaron känns som en kopia av mediumvalsverket hos Ovako i Boxholm. Min glödhetaste arbetsplats var Plastbolaget i Vadstena. Formsprutorna var hetare än Donna Summers kåtstönande i "Love to love you baby". Låten var populär då – när vi stekte äggen på Lappens kylare. "Jag tror jag klär av mig", sa en donnorna på kvällsskiftet. Hon behöll kläderna på. De tjockmagade gubbarna strippade desto flitigare. Aldrig får man vara riktigt glad.
ARBETSMARKNADEN är inte kylskåpskall, den är ett bottenfruset hav. Börjar bli åtminstone. Inte nog med att arbetslösheten ränner i höjden – många arbetsgivare drar sig inte för att provocera eller jävlas med löntagarna. Fackförbundens tidningar rapporterar varje dag om nya häxjakter. Ett av många exempel: Älvsbyhus i Värmland ställer ultimatum till jobbarna: "Får vi inte sparka dom vi vill lägger vi ner hela företaget." Som sagt: Det vimlar av liknande exempel. Hur stort är mörkertalet?
ATT PROVJOBBA sattes i system under 90-talskrisen. Lillpojken var iväg och provjobbade jag vet inte hur många gånger. Knega flera dagar, ibland nätter, noll öre i ersättning. Jag vet arbetsgivare som satt modellen i system. Räkna med mer av den varan.
ENTREPRENÖRER är viktiga, jag vet, jag har skrivit om det många gånger, jag har uppmärksammat många av dem, men Sverige 2009 är som Sovjet på 1930-talet: I det officiella Sovjet hyllades Arbetaren, i Sverige sätts Entreprenören på piedestal. Osäkra alltid din revolver när Makten förkunnar att någon kategori är mer värd än andra.
SOMMAR. Outsägligt, nästan plågsamt vackert: Sitta i minneslunden på kyrkogården i Vadstena och känna hur sekler och generationer viskar, sjunger, berör och andas.
THE ROSE – snart två månader, ständigt på språng, nyfiken, pigg och alert. Som jag.
FATTAR HUR Michael Jacksons fans känner sig. Minns dagen då Elvis dog. Jobbade eftermiddagsskift, 14-22. Vi gjorde inte många knop den kvällen.
DET BÄSTA MED SSU: Tidskriften Tvärdrag. Nummer 3 2009 har temat "Hjärntvätten – 30 år av nyliberal dominans". Köp Tvärdrag.
ÄNTLIGEN i handeln: Fredrik "Frallan" Jonssons nya cd-skiva "Halvvägs ifrån". Kolla www.fredrikjonsson.se
CORREN krymper formatet under sommaren. Mina krönikor återkommer i augusti. Jag vet: Min frånvaro är svår att uthärda, men håll ut och tänk på att den som väntar på nåt gott...
TREVLIG HELG, God bless you all & adios!

18 kommentarer:

Marilyn sa...

Tänk på vad du skriver - skulle Elvis vara död?

Och jag såg din undran om bloggspace... Vad innebär frågan, längtar du efter just den servern och det gränssnittet? Eller alla fjortisar? Eller tänker du återupprätta folk- och bloggrepubliken?

Dizzy sa...

När kommer helvägs ifrån?

Rolf sa...

Jag har ramlat ur bloggen, hur kommar jag tillbaka

Shakespeare sa...

Tala ur skägget Marilyn, vad är gränssnittet och vadå fjortisar

Sspeare sa...

drick ngt starkt

Rolf sa...

Sspeare inte groggen, bloggen.
Har lagt till den nu bland favoriterna..bloggen alltså. Din stavning gör att man kan tro att du ramlat i groggen.
Vad sägs om en lördagsfråga under em?

Dizzy sa...

Jag kan inte komma tillräckligt långt från den skivan.

Chisa Guevara sa...

Jag har börjat läsa din blogg nu, den är bra men ge ännu fetare käftsmällar åt regeringshelvetet. Åsså en sak till////hihi///det fanns annan musik än den som gjordes för över 50 år sen, våga testa Tobbe

Marilyn sa...

Har Shakespeare månne ett polskt hembiträde vid namn Zloty? Jag försöker bara lokalisera fd ministrar i den nedlagda folk- och bloggrepubliken. DEN bloggen slogs som fan mot det blå laget!

Sofia Loren sa...

Här var det lugnt o stilla, redan semester?

Rolf sa...

Datorn hemma har kraschat, kanske pga för mycket skit, både här och där. Skolorna bantas med 40 miljoner!!!!! Vi får väl åka och titta på nya Bergsrondellen för 60 miljoner, som kompensation. Demirok följer nog med och poserar framför. Jag har inbjudit honom att posera framför en förfallen plaskdamm i Valla, men han verkar inte intresserad. Det ger ju inte heller några poäng hos cityföreningen, förstås. Är han inte erbjuden jobb i Turkiet?

Rolf sa...

Hade en lördagsfråga färdig när datorn skar ihop men den kommer idag; Söker en sångare och gitarrist(instrumentägare säger man om det är knalt med det musikaliska, tycker jag i alla fall)100 år innan han föddes
kidnappades mamman till Topsannah av comancher. När han föddes hade en film av Charlie Chaplin premiär och den sågs bl a av japaner,japaner,japaner. I en teaterscen 1989 blev han dyngsur på scenen men minuten senare var han helt torr(ingen begrep hur)
Han har namnsdag 21 dec och inofficiell sådan 29 maj.

Torbjörn sa...

Jaså,han, det var skitenkelt. Kom med nåt svårt.

Rolf sa...

Vem är det då? Du kan ju skicka svaret till min jobbmail.

Torbjörn sa...

Svaret är skickat, jag väntar på pris(er).

Rolf sa...

Du har väl väntat på PRIS sen du slutade snusa antar jag. Däremot har jag inget svar fått till jobbet. Du har väl inte skickat den hem, för då är det kört på ett tag. Då kanske t o m Monica hinner före.

Monica sa...

Rolf, visst är det TOMMY STEELE.
Men låt Tobbe vinna, han kan behöva det.

Rolf sa...

Visst är det Thomas Hicks alias Tommy Steele.
Tobbe har inte skickat något svar till mig, så det var nog en bluff han körde med. Han har ju semester antar jag och då kopplar man bort alla celler för ett tag.
Har en ny HP på gång till hemmet men det tar tid. Salve amice