lördag 13 juni 2009

JOHANNAS CAFÉ --- till Rolf och andra som undrar --- ligger strax utanför Kisa, några kilometer bara, på vägen mot Ulrika. Du kan också ta den slingriga vägen via Mantorp och Ulrika. nabbast går dock sträckan Linköping--Kisa--ceféet i Yxefall. På stringhyllan i 50-talshörnan finns fotografier från förr --- Tobbe och Brorsan i ung ålder. Snacka om upplevelseturism!
PÅ BILDEN Johanna, landshövdingen och Johannas föregångare Marita. Så vackra blommor har jag aldrig fått av nåt av mina barn. Typiskt.

17 kommentarer:

Rolf sa...

Förbi Pippi Långstrumps hus mot Öcknehult kan jag tro.
Hos min fd fru´s farmors bror Lasse, har jag tagit många ridturer i Öcknehult.
Ett underbart vandrarhem nere vid sjön som jag kan rekommendera på det varmaste. Det måste väl du Tobbe känna till, som är hästintresserad, major Hansson.
Min son David´s morfar har flera av sina hästar där under sommarhalvåret, bl a tidigare travaren Chess Iran, tror jag den hette. Håll grytan kokande i morgon.

Torbjörn sa...

ROLF --- visst känner jag till Öknehult, det är fortfarande ridläger där (tror jag)och Hansson, som är kapten, syns ibland till i Kisa.

Rolf sa...

Nu till en liten lördagsfråga och passande nog söker jag en dryck.
Man behöver inte vara viking eller enfaldig för att gilla den här drycken. Området den kommer ifrån är förknippad med vår nationaldag.
En bit av Marie´s ost passar också till. Ingrid Bergman och Oscar tog nog ett glas i gasljusets sken samma år, fast inte i samma distrikt. Dom i departementet hoppar nog över S. Skål på Er Era dönickar, det är dags att vakna.
Har just gjort en överdådig cognacssås till filén som ligger på gallret och svettas. Hoppas att Ni också svettas, för att få fram svaret.

Rolf sa...

Kapten då....man förstår att han varit militär.
Gott om svamp i området kan jag upplysa om. Det kanske blir både ridtur och fika i morgon då. Här har vi inte svårt att sadla om och kan man sko sig på andras bekostnad, så gör man. Där ser man sa Woody Herman, ändå dör man.
Inte nyfiken i alla fall, kan jag lova. Undrar om Monica är på hugget.

Torbjörn sa...

AbSint

Rockabilly Rebel sa...

finns det nån mer än monica som kan svara på rolfs jävla fråger

Rolf sa...

Vadå jävla frågor...mår du inte bra? För mycket absint kanske, men det var fel dryck ändå. Du behöver inte besvära dig alls om du inte vill, utan rocka på du och ta en bärs. Den drycken kanske är bekant.
Vilka jävla svar man kan få.
Ta en snowball annars...vodka och tippex suddar ut det mesta.

Rolf sa...

Absent?
Det har sina sider att lösa frågan och svaret faller inte långt ifrån päronträdet.
Använd cuprinol som hårvatten om hackspetten anfaller, Rebel.

Monica sa...

Ja Rolf, jag är på hugget, jag har nyss svarat på Tobbes fredagsfråga men jag har haft lite kontaktproblem sedan i torsdags, så jag återkommer med svaret på din fråga i morgon.
Förresten skulle inte du kunna bli Östergötlands nya landshövding?
Det som du skrev om Glyttingebadet visar att du liksom Björn Eriksson engagerar dig i viktiga frågor.
Godnatt och sov gott!

rockingrebel sa...

MERA ELVIS tobbe
lägg in lite från youtube som du gjorde förut
supåsvälj

Tommy Drummel sa...

Mera frågor och ställ gärna upp som kandidat i valet av landshövding.

Rolf sa...

God morgon...sovit gott antar jag.
Tack för ditt förtroende som kandidat till hövdingjobbet. Det vore en utmaning, minst sagt.
Jag blir så f...på Demirok och hans gäng som bara står och gräver i innerstan och glänser och får poäng av Cityföreningen. Jag skrev till D att jag gärna såg en posé med gänget framför en plaskdamm med en badring eller anka under armen, utan att det är ett aprilskämt. Du/Ni skulle läsa svaret jag fick av honom, helt ofattbart. Han bortförklarar det hela med att Bergsrondellen kostar 60 miljoner!!!Vem har bestämt att den måste kosta så mycket då.
Det kanske inte behövs 18 olika sorters gatsten som ligger åt lika många olika håll. Ett par hundratusen billigare projektering och Glyttinge hade varit öppet igen. Förfallna plaskdammar och renovering av dom, ger inte heller några poäng hos CF. I Fridhem ska kommunen göra vattenlekar i dammen och gissa när dom ska börja? I HÖST! Varför gjorde man inte i ordning torget framför bolaget samtidigt som S:t Larsparken? Det hade säker blivit bra mycket billigare. Demirok´s förslag förra året om en pool i Stångån(Ni förstår säkert vilka som skulle badat där och slängt i alla solstolar efteråt), som kommunen inte ens budgeterat pengar till, utan skulle låna ihop, bevisar ju hur lite han förstår. 2008 års åsnepris.

Monica sa...

Tyvärr Rolf, jag är inte på hugget idag. Jag gissar på äpplecider. Men jag tror det är fel

Rolf sa...

Du är på rätt väg men låt den jäsa och lagras i 2-30 år, så blir den bättre.

Monica sa...

Calvados

Rolf sa...

Skål mitt i prick!
Calvados kommer från Normandie, därav ledtrådarna, dagen D mm.

Rolf sa...

I dag har jag varit i Ljung och jagat bovar med motorbåt och helikopter i Göta kanal 3