onsdag 3 juni 2009

I DAG KRYSSAR JAG FÄRM

I DAG SKA JAG rösta. Jag har sagt det förut och upprepar det: Jag kryssar Göran Färm. Lite spelar det förstås in att han är östgöte, ganska mycket faktiskt, men mest handlar mitt kryss om att visa att Färm har kraft och vilja att slåss för det som var huvudsak i folkomröstningen om svenskt medlemskap i EU: Löntagarnas och folkens Europa. Sen dess har det mesta gått i marknadsliberal och tillåmed nyliberal riktning. Marknaden och kapitalet har tolkningsföreträde framför löntagarnas intressen.
SOCIALDEMOKRATERNA i EU-länderna hoppade på det marknadsliberala fartyg som fick rejält med vind i seglen under 90-talet. Avregleringar, privatisering av den offentliga sektorn osv. Nu verkar S-partierna revidera 90-talsflummerierna --- bara att hoppas att det inte är för sent.
KOLLA GÖRAN FÄRMS EU-blogg: www.kryssafarm.se

6 kommentarer:

Inger i USA sa...

Eftersom jag inte bott i Sverige sen 1963 är det mesta i politisk väg okännt för mig. Varför gick Sverige med i EU och varför ville inte Norge vara med?

Benny Johansson sa...

Det var folkomröstning och en majoritet röstade jag till EU, ja också men nu vet jag inte om det var rätt att gå med.

Kisamicke sa...

Skyll inte på mej, jag röstade nej.
Troligtvis ville inte Norge skicka stora delar av sina olje-pengar till Bryssel. Skulle inte jag heller om de vore mina :-)

Monica sa...

Jag håller med Kisamicke, jag röstade också nej.
Jag tänkte som så, att vi får säkert fler chanser att gå med i EU.
Men har vi en gång gått med, så blir det inte lätt att gå ur.
Jag ska rösta på söndag, men jag ska inte kryssa Färm

Ronnie Sundin sa...

jag skulle kunna kryssa Färm men som IF Metallare blir det Ludvigsson.EU har brister men utanförskapet är inget alternativ.

Helena sa...

Om ändå EU fungerade som tänkt.
Speciellt de, som de så fint kallas "fyra friheterna" - fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och människor.
Känns i många frågor att Sverige inte har mycket att säga till om, inom EU och i även frågor som gäller Sverige.
Men ändå, stå utanför ?