torsdag 4 juni 2009

VADSTENA, onsdag kväll, 3 juni 2009. Ur detta muskelberg till spis uppstår ljuv musik. Anders Blom på plats med sin kamera. As always.

7 kommentarer:

Anders B sa...

440 sixpack var näst värsta alternativet 1970 bara 426 Hemin på 425 hkr var skarpare.

Risto sa...

sixpack? Hemin? 426? Kan någon berätta vad som gömmer sig bakom dessa hieroglyfer? Kubiktum talas det om också, som 380 kubiktums V8. Vill Anders B eller annan berätta vad en sådan motor är? En sak till när jag är i gång: Vad betyder det att en motpr är till exempel sex liter? Sex liter vad?

Anders B sa...

Hej Risto !

Tack för din fråga, jag ska försöka besvara den så gott jag kan.

Motrstorleken är det samma som borrningen gånger slaglängden gånger antalet cykindrar.

Amerikanska V8:or måts alltid i cubic inches frö att få detta i kubikcentimeter multiplicera med 16,387.

Bilen som jag fotade i Vadsetna i går är en 1970 Plymouth Barracuda, lite info om dessa kommer här, tyvärr så hade jag det inte på Svenaka utan du får ta det som en språkövning i engelska språket:

1970 Plymouth Barracuda:

Total production:
50,617 *includes 2,724 AAR's

Hardtop 6 cyl 5,668
Hardtop 8 cyl 17,819
Hardtop Gran Coupe 6 cyl 210
Hardtop Gran Coupe 8 cyl 7,184
Hardtop 'Cuda 8 cyl 17,242*
Convertible 6 cyl 223
Convertible 8 cyl 1,169
Convertible Gran Coupe 6 cyl 34
Convertible Gran Coupe 8 cyl 518
Convertible 'Cuda 8 cyl 550
1970 production of 440 ci "six pack" equipped 'Cuda models was 1,755 hardtops and 29 convertibles. 426 ci Hemi equipped 'Cuda models was 652 hardtops (368 with torqueflight and 284 with four-speed) and 14 convertibles (9 with an automatic and 5 with a four-speed).

Shaker production for the 'Cuda was 719 on the hardtops and 8 on the convertibles. For the Hemi 'Cuda it was 284 on the hardtops with the four-speed, 366 on hardtops with the TorqueFlight, 5 on convertibles with the four-speed and 9 convertibles with the automatic.

Engine Codes
B - 198 ci 1V 125 hp
C - 225 ci 1V (1 barrel carburetor) 145 hp
G - 318 ci 2V 230 hp
H - 340 ci 4V 277 hp
J - 340 ci 3X2V 290 hp (AAR)
L - 383 ci 2V and 4V 290 hp and 330 hp respectively
N - 383 ci 4v 335 hp
R - 426 ci 2X4V 425 hp (Hemi)
U - 440 ci 4V 375 hp
V - 440 ci 3X2V 390 hp


mvh Anders B

Anders B sa...

( Rättstavat )

Hej Risto !

Tack för din fråga, jag ska försöka besvara den så gott jag kan.

Motorstorleken är det samma som borrningen gånger slaglängden gånger antalet cykindrar.

Amerikanska V8:or måts alltid i cubic inches för att få detta i kubikcentimeter multiplicera med 16,387.

Bilen som jag fotograferade i Vadsetna i går är en 1970 Plymouth Barracuda, lite info om dessa kommer här, tyvärr så hade jag det inte på Svenska utan du får ta det som en språkövning i engelska språket:

1970 Plymouth Barracuda:

Total production:
50,617 *includes 2,724 AAR's

Hardtop 6 cyl 5,668
Hardtop 8 cyl 17,819
Hardtop Gran Coupe 6 cyl 210
Hardtop Gran Coupe 8 cyl 7,184
Hardtop 'Cuda 8 cyl 17,242*
Convertible 6 cyl 223
Convertible 8 cyl 1,169
Convertible Gran Coupe 6 cyl 34
Convertible Gran Coupe 8 cyl 518
Convertible 'Cuda 8 cyl 550
1970 production of 440 ci "six pack" equipped 'Cuda models was 1,755 hardtops and 29 convertibles. 426 ci Hemi equipped 'Cuda models was 652 hardtops (368 with torqueflight and 284 with four-speed) and 14 convertibles (9 with an automatic and 5 with a four-speed).

Shaker production for the 'Cuda was 719 on the hardtops and 8 on the convertibles. For the Hemi 'Cuda it was 284 on the hardtops with the four-speed, 366 on hardtops with the TorqueFlight, 5 on convertibles with the four-speed and 9 convertibles with the automatic.

Engine Codes
B - 198 ci 1V 125 hp
C - 225 ci 1V (1 barrel carburetor) 145 hp
G - 318 ci 2V 230 hp
H - 340 ci 4V 277 hp
J - 340 ci 3X2V 290 hp (AAR)
L - 383 ci 2V and 4V 290 hp and 330 hp respectively
N - 383 ci 4v 335 hp
R - 426 ci 2X4V 425 hp (Hemi)
U - 440 ci 4V 375 hp
V - 440 ci 3X2V 390 hp


mvh Anders B

Rolf sa...

Nu förstår jag precis allt om motorer. Det var ju enkelt.

Anders B sa...

Va bra Rolf då frågar vi dej nästa gång :)

Rolf sa...

Självklart, jag ställer upp direkt.
Kör aldrig med en hand. Låt tjejen köra och använd bägge.