torsdag 18 juni 2009

STÅPICK-BILDER

DAN FÖRE midsommarafton. Härom dan var det ståpickväder. Det ansåg Bonn i byn, f d mjölkbonde, numera entreprenör, när jag fick tag på kassören i Streetpack via mobil. Han befann sig i Åtvidaberg. Där var det alltså ståpickväder, åtminstone då, i tisdags.
SKRIVER OM Streetpack i Corren på midsommarafton. Nyhetsredaktionen ville ha nåt annat än glada barn och dragspelande farbröder och frågade om jag kunde rajta ihop nåt om hur raggarna förbereder midsommar. Visst. Texten blir säkert skit men Peter Jigerströms bilder är så lysande briljant suveräna att jag bränner å i hätta (som det hette förr) --- skit om de inte publiceras som et bildspel, åtminstone på corren.se -- Jigerströms bilder är ståpickbilder.
HÄCKAR I KISA. Telefonerna funkar fortfarande som om Bell aldrig existerat. Snabbläser en rapport från Lunds universitet: Inget samband mellan snus och hjärtåkommor. Frågar mig varje dag varför jag inte återupptar snusandet. Livet var mycket behagligare, brudarna snyggare, jag också, när jag la in den ena prisen efter den andra.
MIN VILDASTE midsommarafton? Lysingsbaden i Västervik 1975. Jag körde dit, sen skulle jag dricka ifatt, och det gjorde jag, varpå... Nä. Vem vågar avslöja sånt. Å förresten minns jag inte särskilt mycket. Men kul hade vi. Det är jag övertygad om.

17 kommentarer:

Rolf sa...

Skulle vara kul att se hur en "ståpicksbild" ser ut.
Lackmuspapper har jag sett och dom kanske är tryckta på sådana.

Torbjörn sa...

Fantasi, Rolf, använd fantasin!

Rolf sa...

Okej okej...men jag fördrar levande modeller. Det här med att ta vänster hand, så det känns som nån annan, är inte min grej.
Kanske en midsommarfråga framåt em.
för att få fart på fantasin.
Det kanske är en bild på en pick-up som står på bakhjulen?

blondbomb sa...

bonn är kanske bomullsplockar----PICK a bale of cotton/hahahahaha

Rolf sa...

4 verk av Shakespeare;
2", 4", 8" och 12"
dvs Som folk är mest, mycket väsen för ingenting, så tuktas en argbigga och en midsommarnattsdröm.
Gör inte som Hasse Alfredsson på midsommarafton. Han la 7 flickor under kudden och drömde om en prästkrage, ha de!

sigge olofsson sa...

Ränderna går aldrig ut... Dummare än dum är han ju, Torbjörn

Dyslektiker sa...

MEN Olof Siggesson inte är Torbjörn dum.

Rolf sa...

Nu till midsommarfrågan Monica och den duktiga Sigge Olofsson och övriga stolpskott, som kanske rest stången(ståpicksbild) kan vara på sin plats. Vad fräck du har blivit i "mun" Tobbe...töm prostatan så släpper ilskan och därmed det vulgära ordförrådet.
Söker en författare, så här i midsommartid. En förväntansfull pessimist. Han kom nog med storken och en fyr tänds och Aldor hade namnsdag. Samma år föds en skådis som var helt galen i sin Elvira.
1953 tog han nog en whisky i Paris och när han dog, tyckte Tommy Körberg att julen var här trots en kraftig våg som tog 10 000 personers liv. Han var en riktig krutgubbe, kan man säga.

Rolf sa...

Det är ju absurt, om Ni inte kommer på svaret. Med sin humor kunde han ha blivit rockvaktmästare.

Rolf sa...

Var är Monica då?
Jag säger som grabbarna på 60-talet
utanför bion
-Här står vi i väntan på Bardot

Monica sa...

Rolf, jag är här och jag har en helvild gissning på Lars Hillersberg.
Inte för att jag vet vem det är men......

Rolf sa...

Varför gissar du på honom, när du inte ens vet vem han är?
Lars Hillersberg var en konstnär och satiriker och hade nog samma galghumor, som den jag avser.
Jag sitter fortfarande här i väntan på Godot, inte Bardot.
NU DÅ!

Rolf sa...

Det är avslaget ska jag säga. Det är nog fler som mår som Klas Ämbla
(baksmälla) blir anagrammet lustigt nog. Varför inte skicka in Era "ståpick-bilder", för det finns väl en uppsjö av dom vid det här laget, kan jag tro.
In fidem

Monica sa...

Rolf!
Jag gissade på Hillersberg för att han var född 1937 (Thommy Berggren)och dog 2004 (Tsunamin).
Så har han ju en häftig gravsten också.
Jag vet att Aldor hade namnsdag 13/4 1986-1982, men det går ju inte att lita på allt vad du skriver.
Å ANDRA SIDAN så vet jag inte heller vem Samuel Beckett var, förutom att han var född 13/4.
Och vem var Bardot?
Nu ska jag svara på Tobbes fredagsfråga.

Rolf sa...

Brigitte Bardot...sexbomb/skådis från 60-talet. Skojigt trodde jag
-I väntan på Godot/Bardot.
Lycka till med fredagsfrågan men det är väl klockrent vi det här laget.

Monica sa...

Rolf
NEJ,jag har ingen aning!
Nu har jag lyssnat på
Naimakka - om Åke Siikavuopio och minnet av en bror. Dä du

Rolf sa...

Det verkar upphetsande Monica. Du borde läsa midsommardansen av Hannu Salama istället...Orvokki!