torsdag 10 mars 2011

CÖRRENCRÖNICA FREDAG

Plötsligt ljusnar horisonten och liksom skälver till. Jag sitter i bilen och hör Håkan Juholt tala om "social demokrati" och "jämlikhet". Våren accelererar och trumpetar ut budskapet att Socialdemokraternas vilsna vandring är till ända. Den som lever får se.
Håkan Juholt sa i november 2010 nej på frågan om han kandiderar till posten som S–ordförande. Han ändrade sig sedan Leif Pagrotsky sagt nej till valberedningens ordförande, och visst känns det, lika plötsligt som oväntat, som att bitarna faller på rätt plats när valberedningen lanserar Juholt. Jag vet att luften gått ur stora delar av Rörelsen om valberedningen satt kryss för Mikael Damberg, Thomas Östros eller Sven–Erik Österberg.
Håkan Juholt förknippas inte med Perssons stelbent fjärrstyrda kabinett, och i Ingemar E L Göranssons nya bok "Arbetarrörelsens kris – Mellan reformism och marknadsliberalism" demonstrerar han en ideologisk skärpa och klarhet som imponerar. Men visst, före intervjun såg jag honom mest som en alldaglig men kompetent (försvars)politiker i högen.
Viktigast av allt: Väljs Juholt finns det hopp om att tankarna i partiets Kriskommission förverkligas och blir praktisk politik. Jag hoppas samtidigt att något/några partidistrikt lanserar en motkandidat. Det förlorar inte Juholt på.
Tips: Ingemar E L Göranssons bok släpps måndag kl 17.00 i ABF, Linköping. Kom gärna dit.

6 kommentarer:

Rolf sa...

Juholt kommer att få en knackig start. Varför kunde inte starten blivit glasklar...honom/henne ska vi ha olé. Den känslan saknas, i alla fall hos mig. Är det fler som känner som jag, en diffus känsla av att man var tvungen att hitta nån, så lär inte partiet växa till nästkommande val. Finns det så dåligt med påläggskalvar inom S-politiken. Jag säger fortfarande Veronica.

Benny Johansson sa...

Av dom som nämdes verkar Juholt vara den vettigaste, humor verkar han ha iaf.

Rolf sa...

Minsta motståndets lag och det räcker inte med humor i det här gänget. S har slösat bort sin chans till revansch, så dom kan gott ha´t. Har man inte bättre grund att stå på, så blir det därefter. Veklingar skulle jag vilja säga, som inte vågar satsa på nytt yngre fullblod. Gärna ett sto. Med gruvliga hälsningar!

Inger sa...

Håller inte med dej i din analys om Juholt,Rolf.Han är ju klart den bäste av dom nominerade.Tror fan att inte Göran "NIVEA" Persson flaggade för honom.Juholt är väl alldeles för mycket Socialdemokrat för Görans syn på ett rättvist Sverige.
Måste väl erkänna att vi känner inte varann så bra,Juholt o jag,men efter vad jag hört (med hans utalanden)utgår jag ifrån att
han är en "RIKTIG SOSSE",en så´n som fanns!
Och bara hans sätt att uttala partinamnet ger hopp!
SOCIAL DEMOKRATI!!!

Simma lugnt Rolf!Håkan blir bra.
I promise!

Veronika får väl leta efter strumpebandet och hatten, till nästa partiledarduell

Rolf sa...

Det känns som dom tagit den minst dåliga. Ger ingen A´HA känsla bara.
Så känns det.
Vore kul att höra vad Tobbe har för uppfattning, eller har han gått över till idrotten?

Rolf sa...

Kompromiss är ordet för dagen i S leden. En kompromiss ger aldrig ett fulländat resultat.
Kan inte släppa tanken på Veronicas blåa hatt och strumpeband. Vilken valaffisch det kunde blivit.
Om Ni hoppar över FF, så kommer jag att leverera en LF och ev. ett lottpris. Den måste då bli svårare än sist.