tisdag 1 mars 2011

VÅRTECKEN: Sprang i kväll, ljuvligt skönt, å vid hemkomsten satt den här donnan på trappan. Det är grannen. Hon ville låna socker. Fryser du inte? frågade jag. Nä, jag bli så varm när jag ser dig, sa hon. Självklart sa jag å torkade svetten ur pannan.
Socialdemokraternas valberedning och distriktsordföranden vaskar vidare i jakten på ny Partiordförande. Klockan tickar. Snart sätter de in annons i tidningen: Sökes: Partiledare med kvalitéer a la pastor Jansson, inga bestämda åsikter om nånting men gör sig gärna bra i tv.
Fick mejl från Björn Horgby, historiker, tidigare Linköpings universitet, numera Örebro, som snart utkommer med bok om den lealösa arbetarrörelsen. Vad jag förstår överensstämmer många av Horgbys infallsvinklar med Göran Greiders i boken om Palme: Organisationens roll, vikten av en aktiv och alert fackföreningsrörelse, osv. Frågan är om det är möjligt att restaurera den stillastående Rörelsen. Kanske måste allt brytas ner och säcka ihop för att kunna byggas upp igen. Jag har ett -- som det heter numera -- nätverk av aktiva personer inom Rörelsen som jag snackar med av och till. Öppenhjärtigt så där. Den bild som tonar fram när de riktigt aktiva berättar om interiörer och maktspel känns allt annat än förhoppningsfull.
Linköping måndag och tisdag. Kisa resten av veckan, jobbar ensam. Börjar i morron bitti på Rimforsa skola. Ibland undrar jag vad jag sysslar med. Egentligen. Nu sen kvällspromenad med jycken.
Goodnight sweethearts goodnight.

7 kommentarer:

Rolf sa...

Våren nalkas runt hörnet och biskopen lägger NER sin stav. Jag visste inte att han hade rest den än gång.
LHC har ju lagt ner sina klubbor, så det kanske är något smittsamt.

Inger sa...

Snygg granne du har Tobbe!Be henne ge Berit Andnor ett handtag i valberedningen av en ny partiordförande.Då kanske vi kan få se lite gnista,lite glädje,lite jävlar anamma från de fyra "nominerade". Men vilken tråkig fyrklöver!Fy,säger jag bara!
Ingen av dom verkar det minsta glad över att kanske bli partiledare för S.
Östros,Österberg,Eneroth och Damberg!Lika sömnigt,tråkiga alla fyra!
Är det verkligen dom bästa tänkbara partiledarna som finns, för att lyfta upp oss sossar över "dom andra". Det kan o vill jag inte tro!
VAR ÄR VERONIKA????

Rolf sa...

Ingen av den kvartetten kommer att ge S något lyft. En samling gamla trötta gubbar på reträtt. Helt kass enligt min mening....var är Veronika?
Igår hade man STAVNEDLÄGGNINGSMÄSSA i kyrkan, då biskopen tackade för sig!!!
När jag lade ner staven blev det SKILSMÄSSA. Hårfin skillnad antagligen.

Rolf sa...

Flickorna i Holmenkollen är klart bättre än biskopen. Dom har inte lagt ner nån stav, utan tog just silver i stafetten. Bra gjort.

Inger sa...

Biskopen ser lite tagen ut av all
uppståndelse!Den har han väl f.ö talat många gånger om.
Han ser lite illamående ut.
Han kanske vill KRÄKLAS?

Torbjörn sa...

hahahaha, Inger!!!!!!

Torbjörn sa...

Just det, vartog Veronica vägen??????