fredag 25 mars 2011

A LITTLE MORE ACTON. Till tonerna av Presleys A little less conversation banade sig den nyvalde partiordföranden Håkan Juholt fram till talarstolen, ackompanerad av dånande applådåskor. Månader av diskussioner var över. Inget snack om annat än att Juholt har Rörelsens stöd. Nu kan resan börja.
Mediarapporteringen handlar mycket litet kring den debatt och de inlägg som görs från talarstolen i kongresshallen. Jag lyssnade noggrant under några timmar på eftermiddagen, mest för att höra hur vindarna blåser när ombuden Värmland, Västra Götaland, Norrbotten, Skåne och övriga regioner tecknar sin bild av framtiden.
Jag blev tillfreds. Klara rediga budskap, förankrade i den handfasta verkligheten. Visst har Socialdemokratin en framtid!
Några ord ur Mats Johanssons, Linköping, tal: Vi måste stimulera småföretagande och entreprenörskap, det behövs riktade satsningar på branscher med stor tillväxtpotential/.../Återupprätta den generella välfärdspolitiken/.../en politik för det tudelade Sverige som växer fram."
Mats Johanssons avlutning: "Framtidsuppgiften för S är att visa att det blir ett bättre samhälle för alla om vi bidrar efter förmåga och får stöd när vi behöver det."
Jóhan Andersson, Motala, är ordförande i kongressutskottet.
Presskonfrensen med Håkan Juholt: Rekord i fåniga frågor.
Billy Gustafsson, riksdagsman Norrköping, hoppas att Centern behåller Maud Olofsson som ordförande. Jag håller med.
Språkade några ord med Stig Malm, still going strong.
En kopp kaffe och macka: 75 spänn. Jag stod över.
Nu hos Moster Laila och Sivert, ínte långt från Slussen. Bedårande utsikt. Moster bjöd på mumsmums revbensspjäll, och i morron har hon utlovat kåldolmar. Kan knappt bärga mig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Faan.. nu låter det ju som Swedala har en framtid...

Rolf sa...

Applåder,aplådor eller gorillkartonger. Går Ni på vad som helst. Nu kommer ju han med mustaschen, har dom spelat hela dan på P4. Frågan är om han har sex? Ni får förlåta en oinvigd men Juholt blir aldrig statsminister.
Division B har inletts och det är en nödåtgärd som vidtagits , som inte jag gillar. Varför har han dragits fram ur skuggorna, han borde varit självklar från början och det var han inte. The loosers take it all, sanna mina ord. Sen får han gilla Elvis hur mycket som helst. Med gruvliga hälsningar.

benny johansson sa...

juholt rules

Rolf sa...

Lördag, vilka nyheter. Paul Lindvalls katt fast i ett träd!!
Skulle inte Veronica Palm få någon framskjuten position i partiet?
Partisekreterare? Blev det Jämtin istället? Som sagt, politik är inte min starka sida.
En LF kan det bli i em. Solen skiner och snart är det sommartid.