fredag 18 mars 2011

LÖRDASSCRÖNICA CÖRREN

Plötsligt kan orden skrivas: Jag är stolt att vara sosse. Vet inte när jag skrev det senast. Jag är inte ensam. Att döma av de mejl, telefonsamtal till jobbet och hem, sms, vykort och brev med frimärke som fortsätter att droppa in är Socialdemokraterna åter de rätade ryggarnas parti.
Vi plaskade omkring i gyttja och dy och den gråtungt fallande skymningen pressade oss ner, och det enda vi hörde var de smattrande hovarna från hästarna som rids av de svartklädda ryttarna: Apokalypsen.
Sen klev Håkan Juholt fram och talade om jämlikhet och social demokrati och vi kände fast mark under fötterna.
– Jag är så himla glad, jag trodde aldrig att S skulle välja en sosse som ordförande igen, mejlade Eivor Lönn för en vecka sen.
Borgerliga ledarsidor – kolla Corren och NT – gnyr å gnäller förstås. De vet att snart är sossarna åter att räkna med. De känner av den energi som nu pumpas in i den tidigare så tröga partikroppen. De fattar att re(S)piratorn kopplas ur.
Nej, Håkan Juholt står inte för en dramatisk vänstergir. Han är den verklighetsförankrade gråsossen som vet betydelsen av kombinationen tillväxt och fördelning. Juholt fjantar inte omkring och leker "förnyare" (en riktning som alltid slutar med en vurpa i högerdiket). Han vet att de traditionella värderingarna funkar som kompass att orientera sig med på vägen framåt.
Det första, det primära: Att Rörelsen får tillbaka självförtroendet, rätar på ryggen och likt björnen som slumrat lufsar ut och möter Våren med frustande entusiasm och jävlaranamma. "I´m in love, I´m all shook up." Just det, Big Boss Man Juholt gillar Elvis. It´s now or never.
Politiken: Högeralliansen säger jobbskatteavdrag och amorteringar på (den extremt låga) statsskulden och nej till anständiga villkor får folk som har det kämpigt och absolut nej till investeringar som bygger det nya, moderna Sverige.
Dagens Nyheter "avslöjar" att Håkan Juholt står i förbindelse med Per Nuder. Media i Stockholm kan inte hantera att S är på väg att få en partiledare som inte ingår i de etablerade och huvudstadsbaserade kotterierna. Snart "avslöjas" att Juholt har goda kontakter med JanNygren, tidigare vice vd i Saab AB.
Jobblinjen: Maud Olofsson lovade att halverad krogmoms ger 19 000 nya jobb. Nu tvingas regeringen backa. 3 500 nya jobb kan det bli, i bästa fall. Det betyder att varje nytt restaurangjobb kostar statskassan 1,5 miljoner kronor. (Se Dagens Industri, www.di.se)
Halverad krogmoms kostar statskassan 5,4 miljarder. Lägg åtminstone halva beloppet på fler lärare och vårdanställda.
TREVLIG HELG – gör som Juholt, låt Elvis inspirera dig!

10 kommentarer:

Rolf sa...

eller gå mera på krogen. All glädje utan sprit, är konstlad glädje.KonStlad glädje vill vi ju inte ha, nu när Juholt har ingjutit sin gråsosseanda över sina vilsegångna får. Det kan inte hjälpas att jag har en fadd smak i munnen över framtiden för S.
Griper Ni inte efter ett halmstrå när Ni hyllar Juholt? Jag får ett intryck av att han var minst dålig, av alla som omnämndes. Annars borde väl han trätt fram som den glasklara ledaren omgående.
Jag kan ha fel förstås.
För att få bort den fadda smaken, ska vi äta lite elektrisk mat ikväll. Man kan välja på elektrisk ål, strömming eller kabeljo och det ligger spänning i luften när vinet El Puntido(329,-) når strupen. På måndag bär det av till Toscana och Chiantis goda viner från goda sticklingar, annars åker dom på en propp och jag gör en volt bland plantorna.
Nemo saltat sobrius!

bibbi vitamin sa...

Trevlig resa till Italien, och dansa nu försiktigt, eller förresten, ta en vild la bostella!!

Rolf sa...

Ska försöka att snickra till en LF, som det tar minst en vecka att lösa, under tiden jag är borta.
Den Ni. Tobbes FF var ganska förvillande, enligt hustruns mening, som jag tror ändå lyckades, men han svarar aldrig längre.

Mikael Södersten sa...

Tack för utmärkt "lördagskrönika", bara att hoppas att Juholt får det stöd han behöver.

Monica sa...

Tack Tobbe för dina trevliga och personliga svar som jag alltid får ang mina svar på FF.
Hoppas att jag vinner snart igen!

Monica sa...

Ja, jag kommer att stödja Juholt för jag är positiv och tror på att han och hans medarbetare kan göra något bra för den sociala demokratin.

Rolf sa...

En LF att fundera på ett tag, hoppas jag.
Söker en musiker som blev 64 år och 101 dagar.
100 år innan han föds ville inte snillena släppa fångarna loss och när han föds hade en bil sålts i 10 miljoner ex. Hans namn kan återfinnas på en runsten från 800-talet, som en riktig krigare och hans namne gillade öl, som han själv också gjorde. 1952 bytte han namn. Han hade en kompis på luffen och lirade ihop med en gitarrist som var kompis med Ester. Viva Italia ciao.

Raggarn sa...

Ringo Starr

Rolf sa...

Jag packar pappa´s kappsäck just nu. Barnbarn återlämnade och ordningen återställd.
Svaret är inte Ringo S. Keep on working.
Italien nästa!

Rolf sa...

Svaret på min LF var Gunnar Siljabloo Nilsson.
I morgon kommer en lättare LF, nu när Tobbe snackar Elvis med Håkan.