onsdag 16 mars 2011

SNAR VÅRAS det i Graceland. Vi lever i informationssamhället --- det märx inte minst just nu, efter de skakande händelserna i Japan. Men att försöka få del av vad som verkligen händer är snudd på hopplöst. Man drunknar i de massivt framrullande informationsvågorna, det blir too much, med motstridiga uppgifter som korsar varandra. och sämst av alt är att försöka följa händelseförloppet via tidningarnas hemsidor på Internet. Samtidigt läser jag på en kvällstidningswebb att folk efterfrågar mer information. Lägg ner. Det svåra är inte att hitta "information", det svåra är att hitta vad som är väsentligt. "Det nya informationssamhället" passar inte mossiga fornminnen som jag. Men snart Våras det i Graceland.

4 kommentarer:

Inger sa...

Det våras i Graceland.Här också.
Såg en tidig nässelfjäril,som väl fryser ihjäl i natt? Påskliljorna börjar sticka opp och tre kaxiga rabarberknoppar har gått igenom jordvallen.

Elsa Beskow En Vårvisa.

Ge rum,jag vill opp, sa rabarberknopp.
Så sprängde han på med sin röda topp,men jorden sa stopp:
Du får lugna dej lite Rabarberknopp

Ge plats,jag vill opp,sa
Rabarberknopp.
Han svällde av styrka,
han glödde av hopp.
Pass på,jag vill opp,
jag vässar min topp,
jag känner hur våren gror i min kropp.

Tittut,tittopp,nu sticker han opp!
Nu hälsar han glatt med sin röda topp
och svaras av kvittrande fåglars tropp,
välkommen hitopp,välkommen,
välkommen Rabarberknopp!

Hon hade nog starka vårkänslor,
vår kära Elsa!

Rolf sa...

Det gör så ont när brister knoppas, som vi säger på kronofogden.

Inger sa...

Det gör ont när knoppen brister,
säger Neurologen.

Rolf sa...

...även snoppen kan jag tänka mig.