torsdag 24 mars 2011

CÖRRENCRÖNIKA FREDAG

Presley öppnar dörrar. Alltså blev jag inte förvånad när Håkan Juholt ringde i onsdags morse.
– Ska vi fortsätta på temat Elvis nu? frågade den blivande Socialdemokratiske partiordföranden.
Jag var inte nödbedd.
Bakgrund: Jag mejlade Juholt sedan valberedningen lanserat hans namn. Skrev som det var, att jag fattar att han ligger lågt i umgänget med media tiden fram till kongressen, men Elvis har han väl inget emot att resonera om.
Juholts svar några timmar senare: "Självklart kommer en sådan intervju att prioriteras." Presley öppnar alla dörrar.
Håkan Juholt, född 1962, upptäckte Elvis som tonåring. En sak grämer honom fortfarande: "Att jag inte hann med att besöka USA innan han dog."
SSU och Elvis. Juholt engagerade sig i stödarbetet för Solidaritet i Polen. Senare fick han veta att Lech Walesa, strejkledaren, höll Elvis högt och att Kungen spelades på strejkmötena.
Jämlikhet och social demokrati: "Elvis comebackshow, jag får gåshud varje gång jag ser den, särskilt den magnifika avslutningen med If I can dream."
Juholt sjunger: "If I can dream of a better land/Where all my brothers walk hand in hand."
-- Elvis spelade in den strax efter mordet på Martin Luther King och hans kraftfullt konsekventa tolkning växer ut till ett ställningstagande för allt som begreppet jämlikhet står för. – Jag spelar den ofta, den går alltid rakt in i hjärtat.
Personen Presley: "Rösten, artisteriet, hans ödmjuka inställning till uppdragsgivaren, publiken.
"Tröstaren Presley: "Elvis hjälpte mig igenom den svåra perioden då jag lämnades ensam med två barn."
– Elvis storhet, han passar för alla stämningslägen.
Favoritlåt: Han svarar med att plocka enskilda låtar från första albumet till det sista.
I kväll väljer han säkert There´s a brand new Day on the Horizon.

2 kommentarer:

Evert Sandin sa...

Varför inte en låt om där han befinner sig "In the ghetto"

ELIN sa...

King of the whole wide world är väl en bra signatur för Juholt.