tisdag 25 oktober 2011

Bara en tidsfråga innan Mudderaterna, de Nya, påstår att det var de som införde kristendomen, upphävde träldomen, avskaffade statarsystemet å startade Hylands Hörna. Partisekreterare Ackerstedtbomtofsvipa eller va hon heter tvingades ikväll retirera från ståndpunkten att Högerpartiet, Mudderaternas, de Nya, föregångare, var den drivande kraften bakom införandet av den allmänna rösträtten. Men kvar i partiets papir från den dåligt stämda partistämman i Örebro står att Mudderaterna, de Nya, alltid varit en pådrivande kraft.
Jodå, men i vilken riktning?
Jag förbereder just nu ett pladderbesök hos Socialdemokraterna i Åtvidaberg på lördag. (Nu säger SMHI att helgen bjuder på strålande väder, typiskt min tur att sitta inne en sån lördag.) Inför lördagssejouren i granna Åtvidaberg har jag läst lite här å där. Apropå Theodor Adelswärd gjorde jag ett stickspår å repeterade lite om rösträttsrörelsen på 1880- och 1890-talen. Rörelsen var stålverkshet just i Östergötland, men inte var det Högern som bildade front. Det var liberaler och socialdemokrater. Finns fantastiska citat från högergubbar som på 1910-talet å senare förfasar sig över konsekvenserna av allmän å lika rösträtt. Men det där känner ju alla till, alla utom Mudderaterna, de Nya.
Rolf upphör inte att förvåna. I en kommentar under det senaste inlägget meddelar han att han är frimurare. Va gör såna, egentligen? Dricker blod? Är Rolf vampyr?
Historia ur lefvande lifvet: En samling ungar sitter på dagis med sin fröken å snackar om olika jobb. Berättar vad deras föräldrar gör. En pojke tystnar plötsligt å tittar lite oroligt på förken: "Men du då, vad gör du, varför har inte du ett jobb?"
Jag är 61 år. Jag blev aldrig frimurare, inte Rotarian, inte världsmästare i professionell lättviktsboxning eller junior welterweight (fast det senare var jag fullständigt övertygad om när jag var 16 år).
SVT kl 22 ikväll, ett program om ensamkommande barn. Ali från Afghanistan porträtterades. Han, analfabet, kom ensam till Sverige, togs om hand av en underbar familj i Malmberget, läste sig läsa å skriva, tog betyg, tränade boxning som en besatt, hoppades få representera Sverige i EM. Halvknäckt när han fick veta att det dröjer minst sju år innan han blir svensk medborgare.
Interiörer från BK Narva: Nästan undantagslöst killar å tjejer med invandrarbakgrund, som det heter. När jag började träna boxning på 60-talet var det undantagslöst vita arbetarkillar som tränade å fajtades i ringen. Hittar nåtslags samband där. Svårt att slita tanken från Ali.
Upprätthåller posten som ensam lokalredaktör i Kisa den här veckan. Synd att man inte har pröjs per tecken. Blir en hel del del tecken en sån här vecka, med lokala texter, krönikor åsså lite trafik & motor. Känns ändå inte som ett riktigt jobb. Riktigt jobb är att stå i ett slamrande stenhuggeri, såga, slipa, köra truck. Fast nu är det väl mest datorer, där med.
Socialdemokraterna: Knappt 25 procent, enligt Sifo. Mudderaterna, de Nya, 34 procent å ett av ombuden vid de Nyas stämma i Örebro var barnbarnsbarn till Alva å Gunnar Myrdal. Vad snackar den tjejen å Jan Myrdal om på släktträffarna? Å i bakgrunden dånar ekot av Eddie Meduzas alster "Socialdemokraterna": "Det började så bra på alla sätt å vis å nu så har det gått åt helvete precis."
Värt att minnas: S noterade 27 procent vid flera tillfällen när motståndet mot den s k saneringspolitiken var som ettrigast på 1990-talet. Att partiet masar sig upp mot 30 procent å kanske t o m ännu mer är ingen dålig gissning. Men vad betyder det om Reinfeldt, den Nye Ledaren, lyckas i sina ansträngningar att idka politisk petting med Miljöpartiet.... Just nu pekar allt på att Den Store Ledaren får rätt i att Mudderaterna, de Nya, de som skapade himmel å jord, fortsätter att styra landet efter 2014.
Goodnight sweethearts goodnight...

4 kommentarer:

Allan Svensson sa...

Jag tror inte heller att s vinner valet 2014, det är inte bara medelålders med arbete som röstar på moderaterna. Pensionärerna var förut en grupp där de flesta röstade med S men numer röstar de med högern. Pensionärerna blir fler i varje val.
S har aldrig förut känts så svagt och inte vetat vad det vill, kanske är det så att det har spelat ut sin roll som stort parti?

Rolf sa...

Jag har varit frimurare i över 30 år. Jag dricker inte blod och är inte vampyr. Så att nå 10 graden eller den påstådda 11, är nog inte aktuellt under min resterande stund på jorden. Förhoppningsvis får jag se ljuset från andra sidan.
En skotte är ute och går med sin svenska fästmö och dom passerar en korvkiosk, då hon utbrister
-Oh vad gott det luktar
-Jaa säger han, ska vi gå förbi en gång till?
Dom går i alla fall fram till kiosken för att beställa och han säger - Jag ska bara ha en kokt i papper och säger till fästmön
- Vad ska bara du ha?
Tisdag är en jävligt tråkig dag.

Sven sa...

Varför är så många politiska partier, inklusive S och M, så intresserade av att berätta om vad som har varit och vad man gjorde förr?
Vi lever väl nu - och framåt; inte då - och bakåt?
Man vill alltid tala om vad man åstadkom förr och så vill man ha beröm för det också. Måste vara nå´n misslyckad potträning som spökar i deras undermedvetna. Dom fick inte nog med beröm: "Å vilken stor bajshög du har gjort, så duktig du är, lilla vän".
Alltså sitter dom idag och rör i gammal skit och hoppas att vi ska tycka att deras skit angår oss.
Jag har ingen erfarenhet av politik, bara av bilkörning och jag tror att även polygriperna borde dra lärdom av sådan enkel verksamhet: Vindrutan är större än backspegeln bara för att man skall hålla uppmärksamheten framåt! Det är där det händer.
Hur illa det än må låta så är det faktiskt bara SD som skissar en ny, och annan framtid. Alla andra vill bara vrida ytterligare ett varv på den vev man hållit i de senaste 50 åren.

Arne sa...

Mycket snack om politik till höger och till vänster. Varför inte rakt fram Sven. Jag håller med dig.