onsdag 12 oktober 2011

Tre grader när Oskar å jag tog kvällspromenaden. Tidigare idag, när en tafatt sol gjorde sitt bästa för att ge sig till känna, promenerade Wilhelm å jag. Han i vagn, leende, babblande. Men än så länge ställer han inga frågor. Selma däremot avfyrar frågor stup i ett. "Vad är det?" säger hon så snart en bil susar förbi oss. "Det är en bil", svarar jag. Så kommer nästa bil. "Vad är det?" frågar Selma. "Det är en bil", svarar jag. Så fortsätter det. Ibland säger hon brumbrum. Mycket mer behövs inte för att tillvaron ska le emot en.
Sven skriver i en kommentar under det förra inlägget att Håkan Juholt kunde ha kostat på sig att visa lite ånger å ödmjukhet under riksdagsdebatten i dag. Jag tänkte detsamma där jag satt å lyssnade vid radion (samtidigt som jag skrev om Kinda Ridklubb, inte konstigt att man är splittrad).
Nya uppgifter, påståenden hit å dit, bekräftelser, dementier... Å huvudfrågan fortsätter att bearbeta medvetandet: En Sossehövding som finner det självklart att det allmänna ska stå för hans och sambons hyra. Samma hövding som lanserar begreppet "värdeburen tillväxt" å skriver debattinlägg tillsammans med den bleke, handplockade finanspolitiske talesmannen Waidelich där de till å med citerar den gamla uppfordrande parollen "Gör fin plikt, kräv din rätt".
Håkan Juholt lanserades å valdes. Hans installationstal i Stockholm var stundtals lysande. Jag satt där i Stockholm å lyssnade å tänkte att nu är det skakiga gamla partiet på rätt köl igen. Men inte är han den lyssnande Ledare han lovade att vara.
Jag tror att systemet med livstidspolitiker är destruktivt i sig självt. Riksdagen å partiernas centrala fästningar domineras av folk som inte gjort mycket annat än att syssla med politik på heltid. Vi ler i Sverige föraktfullt åt folk i USA å andra länder som kastar sig in i politikens hetluft när de är över 60 år -- deras erfarenhet av ett långt yrkesliv ses som en belastning. Gustav Fridolin (MP) kom in som rekordung im riksdagen och lämnade huset efter två mandatperioder för att jobba med annat. Inte så dumt. Han mognade säkert.
När Mats Odell utamnar Göran Hägglund om ordförandeskapet i den lilla sekten Krisdemokraterna anförs hans ålder som det tyngsta argumentet mot Odell. Inte att han är en del av det väloljade politiska maskineriet.
Johanna Graf, sossen i Solna som jag nämnde jag i går, lämnar Stadshuset i Stockholm efter två mandatperioder som kommunalråd. Längre ska man inte sitta, resonerar 50-åriga Graf. Klok kvinna.
Jag är numera en sosse utan politiska förtroendeuppdrag. Jag bryr mig inte om det är en kvinna eller man, vit eller svart, ung eller gammal som är partiets ordförande. Det enda jag begär är att hon/han ska inge förtroende å leva som hon/han lär. Det gör inte Juholt, tyvärr.

8 kommentarer:

Rolf sa...

Att skriva om Kinda ridklubb och lyssna på en som är ute och cyklar, kan ju medföra vissa koncentrationsproblem. Hur är det med den manliga simultanförmågan?
Jag säger bara VERONICA PALM.
Ikväll har jag en s.k. ungkarlskväll dvs bönafton. Det blir kanske mexikanska jordgubbar(bruna bönor) men mer troligt vita bönor i tomatsås och korv i. Rena vilda västernmaten, som inte hustrun gillar. Jag ska också njuta av att LHC spöar DIF på bortaplan(snacka om optimist)
Ska också färdigställa skivlistan till Bergstens 9 och deras 50 års jubileum på lördag, på B och C salen i g:a folkets hus 18.30. Jag står för musiken när bandet vilar och Ragnar Dahlberg drar några vitsar. Lyssnar precis på Elvis på P4, A fool such as I. Vilket gung. Vi spelade den i Max Rogers och det var av favorit hos mig, som alltid tog ut låtarna ur repertoaren. Som sagt, sitta och rapa i kalsongerna och dregla över en öl, är inte det sämsta en torsdag.

Rolf sa...

Kinda ridklubb vs Juholt= Ljuger som en häst travar.

Rolf sa...

Har nyss läst morgontidningen. Vad är det för politiker vi har?
Juholt stöder först förslaget om invandring på prov, sedan vägrar han att ställa upp i en tv-intervju tillsammans med SD:s Jimmie Åkesson.Snacka om dubbelmoral. Vad är han för en satans velpelle. Har karl´n ingen ryggrad alls?
2 sidor framåt kan man läsa att 20% av Muharrem Demirok´s samtal innehåller hot. Var femte person ogillar hans agerande. Han står skrattande på en bild med mobilen i högsta hugg. Är det inte dax att tänka om. Inte ens med mitt jobb på kronofogden, har man så många hot. Är inte detta en ringklocka. Tänk Er själva, att Ni har ett jobb som ogillas av 20%. Då skulle i alla fall jag tänka om.
Han ser t o m nöjd ut på bilden. Har han ingen skam i kroppen.
Fy faan för alla myglande och inkompetenta politiker.
Invandring på prov, är annars ingen dum idé.

Inger sa...

Kom att tänka på talesättet:Upp som en sol,ner som en pannkaka! När Juholt höll sitt installationstal beundrade jag honom mycket och var stundtals euforisk.Nu är jag betryckt,be-
-sviken och går här med en känsla
som liknar sorg.
Jag har börjat inse att hans saga
nog närmar sej slutet.

Rolf sa...

Jaa du Inger! Läste nyss i AB att han kör 2 bilar samtidigt. Hyrbilar för dyra pengar, samtidigt som han haft reseersättning för den egna bilen, på samma sträckor. Han kanske är schizofren. I samband med hans tillträde varnades det också för hans kända slarvighet, som ingen i partiets desperata led, tog notis om. Det tar längre tid att reparera hans trovärdighet, om det ens går, än att skaffa fram en ny och börja om. Det kommer alltid att ligga en skugga av tvivel runt hans agerande, typ "en gång tjuv, alltid tjuv". Visst är det stort nederlag för sossarna, i en redan sinande röstarskara. Så det enda raka är att göra som Sven-Ingvars.
Börja om från början.

Inger sa...

Jaa,varför ska man sörja tider,
som har flytt?

Rolf sa...

...och smörja typer som har flyt.
Juholt gäst hos Lotta Bromé P4 strax.

Rolf sa...

Ljugholt håller stilen.