onsdag 5 oktober 2011

MADDE & MIA poserar i och vid Maddes VW-Roadster utanför Skänninge. Roadsterbygget avancerar och Mia å jag fortsätter att rapportera om´et i Corren.
FÖRE besöket hos Madde, Barbro, Sören å det övriga gänget i verkstan snackade Presleydenten hos Skänninge PRO. Härligt gäng, salen var fullsmockad och av det jag hörde innan jag äntrade scenen så fattar jag att PRO i Skänninge bedriver en intensiv verksamhet. Jag har kåserat hos många föreningar under årens lopp, det här var första gången mötet avslutades med Sveriges nationalsång. Kändes bra.
Skänninge har en särskild plats i mitt hjärta. Det var hit jag och Leffe gav oss ut på vår första längre cykeltur utanför Vadstena. Kändes stort. Jag minns det som i går. Vi kan väl ha varit i 11-12-årsålderen. Ojojoj, tänk att vi släpptes iväg så långt --- utan tillgång till mobiltelefon.
Va yrar Rolf om i en kommentar under det förra inlägget? En inspelning med Jokkmokks-Jokke och Earth Wind & Fire????
Apropå cykelturen: Min cykel var utrustad med limpsadel och Marlon Brandostyre. Inte konstigt att brudarna flockades kring mig på torget i Skänninge. Nån av dom läckra brudarna satt kanske å lyssnade när jag babblade hos PRO idag....
Fem/sex år senare liftade Åström å jag till och från Skänninge. Vi träffade två brudar men ansågs för unga å för torra bakom örona för att få ligga över (enligt brudarnas föräldrar). Liftade hem var för mycket sagt. Så fort vi såg en bil och började vinka i mörkret accelererade fordonet å skyndade förbi. Knepigt, tyckte vi, för på den tiden var det lätt att få lift. Förklaringen följde sedan en polisbil bromsat in å vi bländats av skenet från starka strålkastare från taklampan. Rikslarm var utfärdat å polisen sökte två män. Clark Olofsson å Gunnar Norgren. Poliserna var hyggliga å skjutsade oss hem.
I morrn fredag uteblir FredagsFrågan. Kanske fortsätter jag nästa vår. Eller hösten 2012. Eller vintern 2014/2015, strax innan jag kvitterar ut min första pension. Om pengarna finns kvar.

7 kommentarer:

Rolf sa...

JJ o EWF, inspelad i en kåta, måste vara en raritet. Skivan är lite skitig(vinyl) så jag ska få den renhjord.
Tobbe hade tydligen många töser på sin sadelhjord. Satt dom framför honom, fanns det väl risk för avåkning, om han inte hade pli på
"blockflöjten" Tjo flöjt!

Rolf sa...

Vet någon av de händiga, var man hittar beskrivning på knutsöm?
Inger, Monica m fl

Inger sa...

Tack för lotten Tobbe! Jag har nyss skrapat,men det hände inget den här gången heller.

Jag säger som Gert Fylking:ÄNTLIGEN!!Äntligen en svensk litteraturpristagare.En,som jag för all del inte läst,men som jag i alla fall vet vem det är.Till skillnad från de senaste årens pristagare.Känns bra,tycker jag.

Vad det gäller sömnad,så sträcker sej mina kunskaper till att sy fast någon knapp då o då.Och då brukar det för det mesta bli en knut på tråden,som jag inte kan lösa,så jag får börja från början igen.Så Rolf,det är allt jag vet om knutsöm.

Rolf sa...

Köpte nyss ett häfte med poesi av Tomas Tranströmer, från hans debut 1954. Det var det sista som gick att få tag i av Nobelpristagaren, på Bokia Storgatan, Lkpg.
En liten present till hustrun, som slukar det mesta i litteraturväg.
Tomas T är tydligen sjuk och kan inte prata, men skriver tydligen desto bättre. Jag ska läsa en dikt för henne ikväll per vers.

Monica sa...

Rolf!
Ang. knutarna så har du fått ett mail

Eivor sa...

"Äntligen" Tomas Tranströmer. Jag instämmer med Ingers ord men jag trodde aldrig att han skulle få det. Tranströmer är bra eftersom han visar att viktig poesi inte behöver vara svår.
Jag förstår om "Tobbe" gör uppehåll med fredags-frågan men antar att uppehållet gäller under endast några veckor.

Rolf sa...

Tack Monica.