söndag 2 oktober 2011

ROLF med fruga är välbehållna åter efter en tur till Kreta. Här en av bilderna som Rolf mejlat, undrar om det är han som står å stoltserar där uppe?
På Kreta samsas kreti å pleti. Jag drabbas av insikten att jag egentligen inte vet ett jota om ön, mer än att det är en grekisk ö som en gång löd under det ottomanska riket. Hotellet ser hursomhelst helt okej ut.

Annars? Har besvarat ett antal svar på FredagsFrågan. Svaren rymmer oceaner av information och ny kunskap. Här finns ett jublande svar från en nybliven farmor, här hittar jag en melankolisk betraktelse från Jonny som ägnar söndagen åt att vinterbona sin Chevrolet Impala 1960, här möts jag ett förväntansfullt svar från Britt-Mari som förbereder sin och makens resa till Florens, här kommer buketter av uppmuntran från Kid, Terje, Helena, Fredrika med flera som observerade att jag skrev nåt om FF-paus.
Blir det paus? Mycket möjligt. Men bara en vecka i så fall. Nu verkar det stört omöjligt att begrava FF. Nya priser från hethjärtade läsare som Sven, Rolf, Gunilla är på ingång.
Red i helgen. Dvs lät Johannas gamla sto Dreamline H stövla omkring med mig på ryggen. Helt underbart för ryggen. Min, alltså. I fortsättningen ska jag rida i Siris westernsadel. Såna är fantastiska, lika bekväma å kroppsformade som en soffa i en amerikansk veteranbil.
Fortsätter läsa i Klas Eklunds nya bok om Kina. "Kina -- den nygamla Supermakten". Vissa fakta etsar sig fast: Var femte invånare på jorden är kines, det går 140 kineser på varje svensk, varje dygn föds 45 000 kineser. Men mest ändå häpnar man över de fakta som gestaltar den ekonomiska utvecklingen. Kina var världsledande fram till 1820-talet, sen följde elände, elände å elände, innan marschen mot det nystarka Kina tog fart vid skiftet 1979/1980. Idag sitter Kina på världens största valutareserv och det stora språnget från att fungera som världens hopsättningsverkstad av enklare produkter till att bli den ledande marknaden för högkvalitativa produkter är i ful gång.
Allt detta har fått å kommer att få stora konsekvenser för oss i väst. Mycket stora konsekvenser.
Dags att göra lite nytta. Fortsätter hjärtat att slå så hörs vi senare.

2 kommentarer:

Rolf sa...

Helt riktigt, det är jag och frukosten METAXA. Man måste hålla bacillerna i styr och dessutom är det roligare att bli sjuk. Dom kan inte ens stava till whisky på Kreta och den importerade är nästan lika dyr som hemma.
Fick också fin kontakt med managern på hotellet, så nu ska jag skicka ner min kompis Bob Gorman från Arguineguin, att underhålla turisterna en månad, nästa säsong. Räknar helt kallt med att själv bli nerbjuden, när arrangemanget drar igång. Har också inhandlat en liten pryl till prisbordet i FF, som lömnas till Tobbe i veckan.

Inger sa...

Klart du ska få ta en välförtjänt
paus från FF, Tobbe.
Men inte mer en en vecka!