torsdag 20 november 2008



ABF I MOTALA vårdar det väsentliga kulturarvet. I oktober invigde Tobbe en Elvis-utställning där Göran Druid, till vänster på bilden, visade skivor, böcker och mycket mera med anknytning till The King. Ungefär samtidigt langade jag iväg en uppmaning på ABF Östergötlands hemsida: Starta studiecirkel på temat Elvis.

JUST NU anlände ett mejl från Helli Martinsson, ABF. Hon berättar att i kväll, fredag, samlas 13 cirkeldeltagare för tredje gången och fördjupar sig i det outsinliga ämnet Elvis Presley. Härligt. Det finns hopp om mänskligheten.

ABFs hemsida rattas av Marilyn. Alltså är den värd ett besök. På egen risk. www.abf.se/ostergotland/

19 kommentarer:

Anonym sa...

"studiecirkel om Elvis", hur lågt kan sossepartiet sjunka? För ett hundra år sedan kämpade det för 8 timmars arbetsdag och rösträtt....
"Kamraterna" som "studerar" knarkaren Elvis har nog begripit att Alliansen står för den rätta politiken, så därför ägnar man sig åt annat. Om denna blogg i övrigt är bara att säga att den är lika "fånig", som Torbjörn G skriver om Kronér, som hans tidigare. Vad annat kan man begära av en vänstersosse som längtar tillbaka till 1958.

Helena sa...

"Det finns i våra dagar en övertro på så kallad allmänbildning - ett ord som jag är lite rädd för. Man läser för att få allmänbildning. Den blir lätt så allmän, att det inte alls blir fråga om bildning."

Visdoms ord av okänd


Observer--- lite bildning skulle inte skada DIG !

Anonym sa...

Helena, jag delar gärna med mig av min bildning. Flera på denna blogg skulle behöva det. Lämpliga bildningsförbund är www.medborgarskolan.se och www.sv.se

Anonym sa...

Sahlin och några miljöpartister ska ut och visa upp sigigen. Jag och många med mig ´på golvet´förstår inte vad hon gör. När industrin går på knäna är inte miljöpartiklarna de rätta att ha göra politik med. Jag har aldrig röstat på vp men dom har en politik som står arbetarklassen nära. Det kan man inte säga om mp. På DA skrev dom om en till undersökning som visade att industriarbetare har lågt förtroende för samarbetet med mp.

Anonym sa...

observer borde läsa andra bloggar, förstår inte varför man måste läsa bloggar som man avskyr. Det kan inte vara bra för hjärtat.

Anonym sa...

Till Observer:

Det som Tobbe skriver är det enda vettiga som skrivs i Corren.

Rock n Roll/Elvis och en gammal Chevrolet Impala det är kultur det !

Raggarkulturen har ända sedan beynnelsen i slutet av 1950-talet tillhört arbetarklassen och samtidigt bespottats av finkulturen/etablissemanget/borgarpacket.

Jag fattar inte vad som skulle vara så allvarigt/stötande med att Arbetarnas Bildningsfurbund skulle ägna sig åt att studera EP ??

I bland tex. på bilträffarna i Vadstena så dräller det i fisförnäma herrar i nya BMW-cabbar och leker raggare eller i nya Corvetter på Rättviks CCW.

Det är så patetikst att man bara vill kräkas över eländet, nej stoppa upp er finklutur där den hör hemma dvs. i röven och gå och rapa ert vita vin på någon golfbana istället !

Anonym sa...

Det där var tamefan det bästa jag hört sen Eddie M kom ut med Torsten Bengtsson hällde upp ett glas brännvin te Karin Söder !!

Anonym sa...

Nu liknar det nåt, jag stör mej också på dom där nyrika överklassarna som sprätter i sina BMWs på träffarna
Observer fattar inget, att man gillar rocknroll och riktiga bilar är inte sak samma som att man skiter i samhället. Jag röstade inte i valet 06 men det var för att jag va så jävla trött på Persson, borgarna skulle jag aldrig rösta på men raggare är jag tills jag dör.

Anonym sa...

Jag går inte i cirkel jag går framåt++++++hahaha+++++++

Anonym sa...

Nej Person var ju en jävla gris med sin herrgård och kärringens pension från bolgaet så var det nog många gamla sossar som retade ihjäl sig på det och gav gan i att rösta istället men sen gick det som det gick i valet också.

Anonym sa...

Jag ÄLSKAR din blogg, Tobbe. Observer förstår tydligen inte att i Tobbes World Finns plats för nostalgi,kultur i alla former och blind tro på sossarna. MAO.Man får va som man är, när man inte är riktigt som man ska. Fattaru? Knarkare för dig va!

Anonym sa...

Har Ni löst fredagsfrågan?
Jag lutar åt Tord Josef Skojjovid..
eller möjligen Josef Jojjo Roddkvist eller varför inte Siv Jojos doftkedjor.

Anonym sa...

Snacka om att ha bredd på läsarkretsen. Härligt Tobbe.

Allvarligt funderar jag på om jag ska åka på studiebesök till H Brantings väg för kolla upp julbelysningen. Den ska vara något i hästväg.

Har du börjat satt upp den ännu?

Anonym sa...

Till er som undrar så är tobbe tillbaks i helgen, familjen har varit på begravning+++++henke min kille snackade med honom på mobilen ikväll

Anonym sa...

hallå Tobbe, det står om dig i chefred spalten, att folk antingen gillar det du skriver eller tycker det är skit.
Fortsätt blanda Elvis, raggarkultur med politik så har du en trogen läsare hos mig.

Anonym sa...

Tjea Tobbe

Jag såg att min VD på Posten avstår sin lön. Det gör han inte frivilligt. Han fick nog göra något drastiskt för att få behålla jobbet tror jag.

Men han går säkert inte lottlöst. Han avstår lön men vad får han för ersättningar istället som inte kallas lön?

Ska vi tycka synd om honom nu.

Det är Niverts fel. Hon är galen. Släng ut henne för det var hennes fel att den bästa VDn på Posten på länge fick sparken.

All heder åt Erik Olsson.

Anonym sa...

Fredagsfrågan var svårare än någonsin men jag tror att jag kommit fram till rätt svar. Det luktar ryskt...

Anonym sa...

Eivor har rätt, FF i fredags var svårast hittills men jag tror jag luckats luska fram rätt svar. Rysk författarhustru som dog 1918 tog jag det på (tror jag).

Anonym sa...

Har alla tagit julledigt redan?