söndag 16 november 2008


THE TIMES they´re a-changin´. Nä, inte mycket. Vi är oss ganska lika från i går. Bilden måste va från försommaren 1963. Grabbarna hör hemma i Lennart Sörbins klass 6 i S:t Persskolan i Vadstena. Vi drog iväg på skolresa till Köpenhamn --- medan parallellklassen fick cykla till Omberg! Vår buss svepte om dom neråt Hästholmen, gissa om vi garvade.

VEM SOM knäppte bilden vet jag inte. Uffe mejlade den förra vintern. Vi står där mitt under brinnande Rekordår. Tillväxten brakade iväg med drygt 5 procent per år och vanliga arbetarungar växte upp i nybyggda hyreskåkar med två och ibland tre rum. Samma år somm bilden togs flyttade vi från en tvåa på Filippas väg till en trea på Hovsvägen. Brorsan och jag fick eget sovrum. Uffe, Bosse och jag lirade fotboll i IK Wasas A-pojklag. De snyggaste brudarna hette Beatrice, Lena och Elisabet. Namnen doftar 50-tal. Förutom Beatrice. Det namnet är tidlöst. Vi finansierade skolresan genom att bland annat ge ut en tidning. Jag skrev en av texterna. Jag har tidningen kvar och noterar med viss tillfredsställelse att Elvis är omnämnd. Jerker var ansvarig utgivare. Självklart. Hans farsa och farfar drev lokaltidningen Östgöta-Bladet. Där debuterade jag som musik- och boxningsskribent tre år senare. Då dominerade Hep Stars Tio i Topp men tillväxten låg fortfarande på dryga fem procent och jag agerade schas på Konsum. Dom andra schasarna hade flakcyklar, Konsum höll sig med flakmoppe. Brudarna blev alldeles till sig när jag la upp moppen på två hjul. En gång när jag skulle impa på två bombastiskt brutala bombnedslag glömde jag bort korgen med mjölk och matvaror på flaket. Gubben som bevittnade föreställningen var hygglig nog att rapportera till både butikschef och min mor (hon jobbade i Konsumbutiken). Jag kom undan med löneavdrag och hade inte en tanke på att ringa Facket i Sommarland.

5 kommentarer:

Anonym sa...

GUUUD! Vad gulligt!

Anonym sa...

En liten engelskövning för den som undrade varför man inte såg framljusen på Galaxie -68:an som fanns med i ett av Tobbes tidigare inlägg:

In 1968, the Galaxie was redesigned and reshaped to give the Full Size Ford a whole new personality. This new Galaxie is best identified by the hideaway concealed dual headlamps used on the LTD, XL and Country Squire models. The Ford Custom 500 was the base model offered in both two and four door sedans. The Galaxie 500 was a step up from the standard model, and was offered in hardtop, fastback, and convertible. The Ford XL did not carry the Galaxie name, and was offered in fastback and convertible models only. The LTD model was offered in two and four door hardtops and sedans. The 1968 Fords had six different engine choices ranging from a 240 Big Six cylinder economy motor on up to the 427 Cobra at 390 horsepower, and the 428 Thunderbird motor at 340 horsepower. Because of the size of these cars, many buyers opted for the 390 V-8 engine with plenty of power without the extra expense of the 427/428 models. Each model was available with a three speed manual transmission, a floor shift four speed transmission for high performance engines, and three speed Cruise-O-Matic automatic. In addition, Ford offered 15 paint colors, and over 30 upholstery choices. Among the many available options, were whitewall tires, styled steel wheel covers, air conditioning, remote control mirrors, power front disc brakes, tachometer, and limited slip differential.

Anonym sa...

haha, bra Anders Blom där fick alla som säger att bloggar är fördummande.

Anonym sa...

håller med tutt+++++bilden på skolresekillarna är görgullig++++tobbe längst till höger? måste va han

Anonym sa...

Men, Bettan då?