onsdag 12 november 2008

LUNDELLS LÅNGDIKT

THOMAS C ERICSSON. Så heter han, bibliotekschefen i Kinda, som ur sina gömmor hämtat fram tidskriften Den Blinde Argus med den långlånglånga dikten av Ulf Lundell. Tack, Thomas!
LUNDELLS dikt är på närmare 20 sidor. Den publicerades i Den Blinde Argus 1992 och heter Himmelfärdsdagar. "Dom som ingenting vill förstå/styr världen, våra liv, öden" heter det i diktens början. En sak är klar: Såna dikter skrivs inte i dag.
THOMAS var ansvarig utgivare för tidskriften som gillades starkt av Lundell. Thomas har andra meriter också. Är kugge i ett av Sveriges landslag. Curlinglandslaget.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Den vackraste flicka jag vet
ho tjänte hos kommendanten
en da´gick ho ut på berget å sket
å törke se i röven me vanten
sen titta ho på´t o sa
kors va ja vatt duktig idag
å så pette ho´t me foten över kanten.
Det kallar jag dikt...behövs inte några 20 sidor.

Anonym sa...

Dikt? Vad då dikt? Jag kan inte komma närmare.

Helena sa...

Diktare vänder sig i sina gravar.

Anonym sa...

Vilka nördar skriver här. Publicera hela dikten. Lundell är alltid rött.

Anonym sa...

Här ovan står "frallan sa..." följt av en rätt trist o humorlös "dikt". Den Frallan är inte den som konserterar på Saga, alltså jag. Den Frallan är en annan fralla. Så man slipper missförstånd, liksom.
Välkommen till Saga, anyway.

Anonym sa...

FREDRIK, alla som någorlunda känner dig förstod direkt att det inte var du som skrev "dikten".
KOMMENTERA GÄRNA, men avstå från att använda namn eller signaturer som redan är i bruk.
Undantaget är signaturen SHAKESPARE. Det är ändå ingen som tror att det är William som spökar. Skulle va tutt i så fall.

Anonym sa...

En liten rättelse. Den forne redaktören för Den Blinde Argus är inte verksam i Curlinglandslaget, som Torbjörn Bloggare skrev. Sporten han ägnar sig åt är Krocket (se www.svenskkrocket.se)
För övrigt så går tyvärr inte Lundels dikt "Himmelsfärdsdagar" att läsa på andra ställen än i Den Blinde Argus (nr 28).Som så många andra av våra nummer är den slutsåld, men vänliga själar kan få kopior på den om ni skriver en rad till thomas.c.ericsson@spray.se

p.s. måste försöka komma iväg till Sagateatern 22/11 och lyssna på Fredrik Jonsson & co

Anonym sa...

En liten "dikt", kanske snarare snapsvisa in för jul och alla helger, som jag tror t o m Lundell skulle uppskatta.....han har ju tagit en del genom åren;
Jag skiter i Sommen jag skiter i Glan
Jag skiter i landet jag skiter i sta´n
Jag skiter i om brännvinet är varmt eller kallt
Jag tror ta mig faan jag skiter i allt.