måndag 3 november 2008

FREDRIK JONSSON I LINKÖPING


2007 GJORDE FREDRIK JONSSON värsta bautadundersuccén på Jazz- och Bluesfestivalen i Linköping. Sen dess har han släppt en skiva och ytterligare en är på G. Den 22 november framträder Fredrik Jonsson med Band på Sagateateatern i Linköping.
JAG HAR FÖLJT den långe pojkfan sen han var tonåring. Imponerats mer än tretti gånger. Särskilt minns jag en kväll då Fredrik, Erik Johansson, Torbjörn Lindqvist och jag framförde ett Dan Andersson-program på biblioteket i Kisa. Mer än fullsatt. Fredrik visste zero om Dan Andersson innan jag satte honom på spåret. Sen tolkade han Dalaskalden som en Gud. Det var magiskt. Behöver jag säga att alla Elvis-tolkare förvandlas till bleksiktiga statister när Jonsson kränger på sig gitarren och tar ton.
I DAG ÄR det egna låtar som gäller. Fredrik & hans band uppträder regelbundet i allt från Stockholm, Västervik, Göteborg till Vimmerby. Bandet går inte av för hackor: Josef Zachrisson, Kjell Gustavsson och Jens Back.
22 NOVEMBER. Biljetter finns att köpa på Skivlagret i Linköping eller direkt via www.fredrikjonsson.se

4 kommentarer:

misssister sa...

Jasså, där ser man, har mistern blivit en av de där som tjänar pengar på sin blogg? Ja, jag har då inte sett röken av min lön, inga fler piller för din del!

Anonym sa...

Tack för tipset, jag hade tänkt se dom i Rimforsa förra året men det blev inget av, men skivan köpte jag och den är okay. Roligt att du bloggar igen och skriver om olika saker. Jag håler med om att Mona schabblat, det känns inte bra med en sådan missbedömning i en sådan här situation.
Jag lovar följa din blogg.

Anonym sa...

Nää, jazz är inte min grej. Missundsamma missister. Suck!

Anonym sa...

Om Frallan följer efter mig till stora staden så nog ska jag möta upp. Tror frun blir med, hon gillade konserten i Rimforsa.

Undrar om bloggar-brodern får göra biljetterna igen?